Marius K.
Norbrygg-medlem
Jeg bruker stort sett begge deler, men forrige brygg(første med trykk) var jeg så rotete at jeg glemte brewer's clarex, tilsatte gelatin på fatet for en uke siden og den ser helt grei ut, ingen chill haze i alle fall. Ikke det beste bildet, men det er hva jeg har klokka 08 på morran
Vis vedlegget 49954
Om du tilsetter gelatinen så fort fatet er kaldt og du skal modne den en måned er den nok tilnærmet krystallklar. Skulle det vise seg at den ikke er det, har jeg tilsatt gelatin mer en 1 gang på samme fat uten at det har bydd på problemer.
Det er fort gjort å glemme clarex, og typisk at man skal gjøre det på brygg man virkelig ønsker skal være klare
Hele fatet skal over på boks, men tilsetter jeg i morgen så får det stå ca. halvannen uke på gelatin. Satser på det er greit nok.
EDIT: jeg tror forøvrig litt slapp kok kan ha vært med på å gi meg mer chill haze denne gangen. Første gang jeg brukte dampkondensator, og var nok litt forsiktig med effekten. Blir mer guffe fremover, så håper det og er med på å bidra positivt.
Sist redigert: