Det er selvfølgig ikke noe problem å google - samtidig er det vel forståelig at man ønsker seg at produsentene oppgir meningsfulle navn til produktene sine. Dette mener jeg generelt - det er ikke bare Imperial som gjør sånt.
Jeg er enig i det, men jeg tror egentlig kilden er det eneste som ville gjort meg stort klokere, og det veit jeg ikke om de har lov til å bruke i alle tilfeller, og selv der vil det jo skje en utvikling over tid. Vi snakker jo ofte om fullers-gjæra (A09 Pub fra imperial, husker ikke hva fra whitelabs og wyeast) eller westmalle (B48 Triple double fra imperial, 530 fra whitelabs), og siden vi kjenner ølet fra bryggeriene hjelper det oss å vite noe om hva vi kan forvente, men jeg tror egentlig det
@Steinar Huneide etterlyser er det beste, god, grundig informasjon om gjæra. Det synes jeg fortsatt jeg må lese på forum og blogger, uavhengig av produsent. Jeg gjorde det før, da jeg brukte gjær fra whitelabs, og jeg gjør det nå som jeg bruker gjær fra Imperial.
Dette er hva imperial skriver om Triple Double:
Temp: 65–77F (18–25C) Flocculation: Medium Attenuation: 74–78% Alcohol Tolerance: 12%
Classic high gravity Belgain strain for Trappist-style ales.
The perfect strain for your classic abbey ales. Triple Double produces moderate esters with low to no phenolic characteristics. This strain is tried and true and works perfectly in a production environment. Keep an eye on Triple Double, it likes to sit on top of the wort throughout fermentation which may result in a slower than normal fermentation. This strain is very alcohol tolerant, so don't be afraid to throw high gravity worts its way.
Dette er hva whitelabs skriver om 530:
This is a traditional Belgian abbey strain perfect for use in dubbels, tripels and Belgian strong ales due to its very high alcohol tolerance of up to 15% ABV. Produces cherry, plum and pear esters. Medium flocculation results in clear, drinkable beer.
WLP530 Abbey Ale Yeast is POF+, this strain will contribute phenolic characteristics to finished products.
Attenuation:
75.00-80.00
Flocculation:
Medium to High
Alcohol Tolerance:
High (10 - 15%)
Optimum Fermentation Temperature:
66.00-72.00
Det er jo rom for utfyllende info begge steder, tenker jeg.