Tråden for dumme spørsmål.

Time trial, nota bene! - og du skal være bra skrudd for å sitte timesvis for å file et par hundredeler av bestetida di på Luigi Raceway:p! Jeg er fremdeles nr 24 på verdensrankingen på den banen:). (Måtte skryte litt.)
Savner det spillet der. Husker jeg hadde uoffisiell verdens rekord på wario stadium. Så rundetidene fra vm i ett nintendo blad og satt meg ned. Tok flere dager men vel verdt det . Gode minner. Burde hatt norbrygg liga med spillkveld og godt øl

Har ca 1cm ren gjær i et 250ml lab glass. Det er over to uker siden jeg høstet den så jeg vil lage en starter, gjæren er en W34/70 og skal i en Vienna som havner på rundt .50 OG. 25l. Holder det å lage en starter på 1l.? eller burde jeg gå for 2l.?

Har ca 1cm ren gjær i et 250ml lab glass. Det er over to uker siden jeg høstet den så jeg vil lage en starter, gjæren er en W34/70 og skal i en Vienna som havner på rundt .50 OG. 25l. Holder det å lage en starter på 1l.? eller burde jeg gå for 2l.?
Om du skal snurre, kjøle og dekantere på bryggedag ville jeg nok satt en 3 liters starter.

Om du skal snurre, kjøle og dekantere på bryggedag ville jeg nok satt en 3 liters starter.
Er det mrmalty du bruker? Jeg er ikke trygg på utregningsmåten, tastet inn OG, liter samt valgte slurry. Da fikk jeg ML of yeast needed til litt over 2000ml. Yeast consentration stod på 2,4 aner ikke om det er i nærheten.

Er det mrmalty du bruker? Jeg er ikke trygg på utregningsmåten, tastet inn OG, liter samt valgte slurry. Da fikk jeg ML of yeast needed til litt over 2000ml. Yeast consentration stod på 2,4 aner ikke om det er i nærheten.
Nei jeg bruker brewer's friend eller Brewfather, og utgangspunktet, så lenge en starter skal settes, er ikke så viktig.

Jeg vet ikke hvordan mr.malty kalkulatoren fungerer, men både Brewfather og brewer's friend er enige om at en 3 liter starter på magnetrører gir ca. 460mrd og det burde jo holde :)

Angående gjær, tipper jeg at slurry fra uansett gjær holder omtrentlig lik tetthet og vitalitet etter x tid. Hvorfor ikke bruke kalkulator fra en av våtgjærprodusentene?

Savner det spillet der. Husker jeg hadde uoffisiell verdens rekord på wario stadium. Så rundetidene fra vm i ett nintendo blad og satt meg ned. Tok flere dager men vel verdt det . Gode minner. Burde hatt norbrygg liga med spillkveld og godt øl
Jeg vil tru du ligger et godt stykke unna den virkelige verdensrekorden:). Den er nå på 4'20"01, og han som har den, har spilt 12-13 år på absolutt topp-nivå. Her har du lista, med lenke til video, også: https://www.mariokart64.com/mk64/course.cgi?c=28

Brygget igår. Skulle ha en øl med kraftig røyksmak. 2,7 kg Best røykmalt og 0,5 kg annen malt til 12 liter ferdig vørter. Brygget no sparge. Mesket på 65 grader. Synes det var skuffende lite røyklukt og -smak. Har tidligere brygget Smoked Porter fra Ølbrygging, og da var en ikke i tvil om at det var røykmalt. Noen som har forlag til hva som kan være feil?

Lurer på å bestille en lagergjær fra strømmen bryggeforretning.
Men det er ukjent farvann for meg.
Er denne bra til en pilsner?

OYL-106 - German Lager I​

Det er vel den samme som w-34/70, wlp830 o.a..Og den er definitivt bra til en pilsner, spør du meg:).

Strømmen fører denne, også, som har samme opphav. Litt dyrere, men du får dobbelt så mye gjær - og den er god. Men det er sikkert Omega, også.

Sist redigert:

Den skal være den samme som Wyeast 2124 og WLP-830, så ja.

De to siste års "årets hjemmebrygger" i Norbrygg brukte med hell samme gjærstamme. ;)

Kjenner ikke produktene til oyl, men jeg syns imperial L17 er fin til en pils, og jeg liker å jobbe med imperialgjæra.

Imperial er sikkert veldig bra, men det er fryktelig irriterende at de bruker navn som Napoleon eller Cablecar istedenfor å gjøre det klart hva slags gjær det egentlig er. Samme greie som Mecca Grade malt Brulosophy gutta er so glade i. Pils malt heter ikke pils men peltora, og vienna heter vandora eller noe slikt. Hva som er poenget med det?

Imperial er sikkert veldig bra, men det er fryktelig irriterende at de bruker navn som Napoleon eller Cablecar istedenfor å gjøre det klart hva slags gjær det egentlig er. Samme greie som Mecca Grade malt Brulosophy gutta er so glade i. Pils malt heter ikke pils men peltora, og vienna heter vandora eller noe slikt. Hva som er poenget med det?
Hjertens enig:).

Imperial lager en slags gåter. I alle fall når det gjelder noen gjærtyper, så kan du gjette. L13 Global, f.eks.; L forteller at det er en lagergjær; det er greit nok. Og Global? Vel, hvilken lagergjær brukes mest over hele verden? Jo, 34/70 fra Weihenstephan-laboratoriet, som vel alle gjærprodusenter har sin versjon av.

A09 Pub? Litt mer tvilsom, men det er en ale-gjær, og den må være engelsk, og kjent for å være god til cask-ales. Fuller's? Ja.

Cablecar? En lagergjær. Og hvilken by er kjent for cablecars? San Francisco. Altså en versjon av den klassiske Calfornia Common-gjæren.

L17 Harvest, derimot, er meningsløs for meg. Den er fra Augustinerbryggeriet i München. Hva har nå det med høsting å gjøre? Oktoberfest-bier? Litt vrient.

Sist redigert:
Hjertens enig:).

Imperial lager en slags gåter. I alle fall når det gjelder noen gjærtyper, så kan du gjette. L13 Global, f.eks.; L forteller at det er en lagergjær; det er greit nok. Og Global? Vel, hvilken lagergjær brukes mest over hele verden? Jo, 34/70 fra Weihenstephan-laboratoriet, som vel alle gjærprodusenter har sin versjon av.

A09 Pub? Litt mer tvilsom, men det er en ale-gjær, og den må være engelsk, og kjent for å være god til cask-ales. Fuller's? Ja.

Cablecar? En lagergjær. Og hvilken by er kjent for cablecars? San Francisco. Altså en versjon av den klassiske Calfornia Common-gjæren.

L17 Harvest, derimot, er meningsløs for meg. Den er fra Augustinerbryggeriet i München.
Men blir man noe klokere av navna fra whitelabs eller wyeast?

Men blir man noe klokere av navna fra whitelabs eller wyeast?
Nei, godt poeng - kanskje. Men siden de var først ute med å etablere dominans i markedet, er nummerkodene deres langt på vei blitt typenavnet på gjærtypene. Og så tenker vi at A09 er Imperials versjon av 002, f.eks.. Eller A31 er ditto av 028.

Vi har jo et par tabeller å hjelpe oss med som setter gjærtypene fra de forskjellige produsentene i forhold til hverandre, og lenker dem til bryggeriene de opprinnelig kommer fra, så noe egentlig problem er ikke dette - som regel. Det er vel litt ulike grunner til at produsentene ikke alltid kan fortelle hvor de har gjæren sin fra. Noen ganger sier de det jo, men andre ganger ligger det et skikkelig detektivarbeid fra folk som Kristen England bak.

Lallemand er litt mindre villige enn andre til å si noe, har jeg inntrykk av. Dumt; det er irriterende å ikke vite.

Men tilbake tilpoenget ditt: Du har i alle fall delvis rett. Men navnene Whitelabs og Wyeaste har gitt gjærtypene sine, er i det minste litt mer saklige:).

Vi har jo et par tabeller å hjelpe oss med som setter gjærtypene fra de forskjellige produsentene i forhold til hverandre, og lenker dem til bryggeriene de opprinnelig kommer fra, så noe egentlig problem er ikke dette - som regel. Det er vel litt ulike grunner til at produsentene ikke alltid kan fortelle hvor de har gjæren sin fra. Noen ganger sier de det jo, men andre ganger ligger det et skikkelig detektivarbeid fra folk som Kristen England bak.
Jeg har aldri skjønt hvorfor vil ikke gjærprodusentene oppgi hvor kommer gjæren de selger fra. Hva som kan være grunn til det?
Vi, som forbrukere, har vi jo rett til å vite hva vi kjøper.

Jeg fikk ihvertfall vite opprinnelsen til Diamond Lager gjær fra Lallemand da jeg spurte. Som resultat, er jeg nå en fornøyd kunde og liker å bruke produktene de selger.

Jeg har f. eks. aldri klart å få vite noe mer om Mangrove Jack sin gjær - det skaper jo ikke akkurat stor tillit.

Tilbake
Topp