Tråden for dumme spørsmål.

Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.

Om jeg hadde vært i situasjonen der jeg hadde elektriker inne for å legge strøm til bryggerom, så ville jeg tatt litt høyde for å kunne velge utstyret ganske fritt uten begrensning av små strømkurser. 2 x 16A dedikert er ikke overkill i så måte.
Enig i det. En kurs på 16 amper er for lite.
Det er nok greit å slippe å planlegge hvilken plate som skal på når og hvor mye.
 
Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Er malten fra samme produsent? Kjørt på samme kverna? Måler du pH?
 
Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.

Om jeg hadde vært i situasjonen der jeg hadde elektriker inne for å legge strøm til bryggerom, så ville jeg tatt litt høyde for å kunne velge utstyret ganske fritt uten begrensning av små strømkurser. 2 x 16A dedikert er ikke overkill i så måte.
Takk for så mange svar . Jeg har 10A i kjeller nå som er for vasker og lys . Da kan jeg tenke en ny 16A og eventuelt bytte 10A med 16A . Det er lurt å gjøre når elektriker er først er hos meg .
 
55% pale malt og 45% hvetemalt, og Voss kveik. 4 dager gjæring, 3 dager karbonering på flaske. Hazy som bare det.
Skal ikke denne flokkulere ganske bra?
 
55% pale malt og 45% hvetemalt, og Voss kveik. 4 dager gjæring, 3 dager karbonering på flaske. Hazy som bare det.
Skal ikke denne flokkulere ganske bra?
Hvilke temperaturer hhv gjærer du og flaskekarbonerer du på? Jeg synes totalt 7 dager er litt kort tid å forvente at øl klarner, samme om det er kveik eller ikke.
 
Hvilke temperaturer hhv gjærer du og flaskekarbonerer du på? Jeg synes totalt 7 dager er litt kort tid å forvente at øl klarner, samme om det er kveik eller ikke.
Godt mulig, første gangen med kveik. Mulig den er overskrytt. 35 på gjæring, 24 på karbonering
 
Godt mulig, første gangen med kveik. Mulig den er overskrytt. 35 på gjæring, 24 på karbonering
Kveiker er raske fordi de gjæres varmt uten å gi usmaker. Om du gjærer ved over 30 grader på annen ølgjær vil den også bli fort ferdig (men som regel ikke smake godt). Men ved 24 graders karbonering er kveiker som annen ølgjær. Jeg ville gitt det mer tid.

Personlig liker jeg å la kveiker gjære lenger enn 3-4 dager, ikke minst for å sikre stabil SG og dermed at ølet er gjæret ut. Slik unngås flaskebomber om ølet skal på flaske. Jeg synes ikke hastighet er det viktigste kriteriet når man skal velge gjær. Karbonering er minst 5 dager hos meg og gjerne to uker.

Jeg har ikke forsøkt "Voss" kveik, men min erfaring med kveik tilsier at det er forskjeller fra kveik til kveik når det gjelder hvor fort den bunnfeller og klarner. De fleste øl har godt av å stå noen dager/uker/måneder kjølig før de klarner.
 
Sist redigert:
Kveiker er raske fordi de gjæres varmt uten å gi usmaker. Om du gjærer ved over 30 grader på annen ølgjær vil den også bli fort ferdig (men som regel ikke smake godt). Men ved 24 graders karbonering er kveiker som annen ølgjær. Jeg ville gitt det mer tid.

Personlig liker jeg å la kveiker gjære lenger enn 3-4 dager, ikke minst for å sikre stabil SG og dermed at ølet er gjæret ut. Slik unngås flaskebomber om ølet skal på flaske. Jeg synes ikke hastighet er det viktigste kriteriet når man skal velge gjær. Karbonering er minst 5 dager hos meg og gjerne to uker.

Jeg har ikke forsøkt "Voss" kveik, men min erfaring med kveik tilsier at det er forskjeller fra kveik til kveik når det gjelder hvor fort den bunnfeller og klarner. De fleste øl har godt av å stå noen dager/uker/måneder kjølig før de klarner.
Enig i det du skriver der. For min del er det aldri hastverk, og 2 uker gjæring + 2 uker karbonering før det settes kaldt holder for meg. Tenkte jeg skulle gi det et forsøk, noe som forøvrig funka greit, så langt. Tok da i overkant av 7 dager fra bryggedag til ølet var "ferdig" karbonert, og kunne drikkes. Har ikke satt det kaldt ennå, så lar det stå i noen dager til før jeg setter det i kjøleskap. Riktignok, den jeg prøvde hadde stått i kjøleskap i kun 4 timer. Tar somregel et par døgn før det klarer. Brukte heller ikke klarningsmiddel denne gangen. Grunnen til at jeg stusset, var at denne beskrives som "very high flocculation".
 
Du får se på dette som en test, for selv om det meste går på fat blir det noen flasker også, så om det blir bomber av det skal jeg passe på å ta noen bilder. :D
Da blir det tørrhumling i et par dager etter CC. Det blir spennende.
Det blei fire dager med tørrhumling fordi jeg ikke fant tid til å fate og flaske tidligere, men det spørs hvor vellykka det her blei. Når jeg tok lokket av gjæringskaret etter å ha fata og flaska så jeg at all tørrhumla fortsatt hadde form som pellets. Vel heter det tørrhumle, men fullt tørr veit jeg ikke om den skal være. Spørs om ikke posen med tørrhumle har latt være å løse ut. Vi får se åssen dette blei, men jeg har ikke helt trua.
 
Det blei fire dager med tørrhumling fordi jeg ikke fant tid til å fate og flaske tidligere, men det spørs hvor vellykka det her blei. Når jeg tok lokket av gjæringskaret etter å ha fata og flaska så jeg at all tørrhumla fortsatt hadde form som pellets. Vel heter det tørrhumle, men fullt tørr veit jeg ikke om den skal være. Spørs om ikke posen med tørrhumle har latt være å løse ut. Vi får se åssen dette blei, men jeg har ikke helt trua.
Skal jeg flytte dette over til "Bryggertabber";)?

Opererer du med en sånn magnetpatent?
 
Time trial, nota bene! - og du skal være bra skrudd for å sitte timesvis for å file et par hundredeler av bestetida di på Luigi Raceway:p! Jeg er fremdeles nr 24 på verdensrankingen på den banen:). (Måtte skryte litt.)
Savner det spillet der. Husker jeg hadde uoffisiell verdens rekord på wario stadium. Så rundetidene fra vm i ett nintendo blad og satt meg ned. Tok flere dager men vel verdt det . Gode minner. Burde hatt norbrygg liga med spillkveld og godt øl
 
Har ca 1cm ren gjær i et 250ml lab glass. Det er over to uker siden jeg høstet den så jeg vil lage en starter, gjæren er en W34/70 og skal i en Vienna som havner på rundt .50 OG. 25l. Holder det å lage en starter på 1l.? eller burde jeg gå for 2l.?
 
Har ca 1cm ren gjær i et 250ml lab glass. Det er over to uker siden jeg høstet den så jeg vil lage en starter, gjæren er en W34/70 og skal i en Vienna som havner på rundt .50 OG. 25l. Holder det å lage en starter på 1l.? eller burde jeg gå for 2l.?
Om du skal snurre, kjøle og dekantere på bryggedag ville jeg nok satt en 3 liters starter.
 
Om du skal snurre, kjøle og dekantere på bryggedag ville jeg nok satt en 3 liters starter.
Er det mrmalty du bruker? Jeg er ikke trygg på utregningsmåten, tastet inn OG, liter samt valgte slurry. Da fikk jeg ML of yeast needed til litt over 2000ml. Yeast consentration stod på 2,4 aner ikke om det er i nærheten.
 
Er det mrmalty du bruker? Jeg er ikke trygg på utregningsmåten, tastet inn OG, liter samt valgte slurry. Da fikk jeg ML of yeast needed til litt over 2000ml. Yeast consentration stod på 2,4 aner ikke om det er i nærheten.
Nei jeg bruker brewer's friend eller Brewfather, og utgangspunktet, så lenge en starter skal settes, er ikke så viktig.

Jeg vet ikke hvordan mr.malty kalkulatoren fungerer, men både Brewfather og brewer's friend er enige om at en 3 liter starter på magnetrører gir ca. 460mrd og det burde jo holde :)
 
Angående gjær, tipper jeg at slurry fra uansett gjær holder omtrentlig lik tetthet og vitalitet etter x tid. Hvorfor ikke bruke kalkulator fra en av våtgjærprodusentene?

 
Savner det spillet der. Husker jeg hadde uoffisiell verdens rekord på wario stadium. Så rundetidene fra vm i ett nintendo blad og satt meg ned. Tok flere dager men vel verdt det . Gode minner. Burde hatt norbrygg liga med spillkveld og godt øl
Jeg vil tru du ligger et godt stykke unna den virkelige verdensrekorden:). Den er nå på 4'20"01, og han som har den, har spilt 12-13 år på absolutt topp-nivå. Her har du lista, med lenke til video, også: https://www.mariokart64.com/mk64/course.cgi?c=28
 
Brygget igår. Skulle ha en øl med kraftig røyksmak. 2,7 kg Best røykmalt og 0,5 kg annen malt til 12 liter ferdig vørter. Brygget no sparge. Mesket på 65 grader. Synes det var skuffende lite røyklukt og -smak. Har tidligere brygget Smoked Porter fra Ølbrygging, og da var en ikke i tvil om at det var røykmalt. Noen som har forlag til hva som kan være feil?
 
Tilbake
Topp