Tråden for dumme spørsmål.

Lurer på å bestille en lagergjær fra strømmen bryggeforretning.
Men det er ukjent farvann for meg.
Er denne bra til en pilsner?

OYL-106 - German Lager I​

 
Lurer på å bestille en lagergjær fra strømmen bryggeforretning.
Men det er ukjent farvann for meg.
Er denne bra til en pilsner?

OYL-106 - German Lager I​

Det er vel den samme som w-34/70, wlp830 o.a..Og den er definitivt bra til en pilsner, spør du meg:).

Strømmen fører denne, også, som har samme opphav. Litt dyrere, men du får dobbelt så mye gjær - og den er god. Men det er sikkert Omega, også.
 
Sist redigert:
Lurer på å bestille en lagergjær fra strømmen bryggeforretning.
Men det er ukjent farvann for meg.
Er denne bra til en pilsner?

OYL-106 - German Lager I​


Den skal være den samme som Wyeast 2124 og WLP-830, så ja.

De to siste års "årets hjemmebrygger" i Norbrygg brukte med hell samme gjærstamme. ;)
 
Lurer på å bestille en lagergjær fra strømmen bryggeforretning.
Men det er ukjent farvann for meg.
Er denne bra til en pilsner?

OYL-106 - German Lager I​

Kjenner ikke produktene til oyl, men jeg syns imperial L17 er fin til en pils, og jeg liker å jobbe med imperialgjæra.
 
Imperial er sikkert veldig bra, men det er fryktelig irriterende at de bruker navn som Napoleon eller Cablecar istedenfor å gjøre det klart hva slags gjær det egentlig er. Samme greie som Mecca Grade malt Brulosophy gutta er so glade i. Pils malt heter ikke pils men peltora, og vienna heter vandora eller noe slikt. Hva som er poenget med det?
 
Imperial er sikkert veldig bra, men det er fryktelig irriterende at de bruker navn som Napoleon eller Cablecar istedenfor å gjøre det klart hva slags gjær det egentlig er. Samme greie som Mecca Grade malt Brulosophy gutta er so glade i. Pils malt heter ikke pils men peltora, og vienna heter vandora eller noe slikt. Hva som er poenget med det?
Hjertens enig:).

Imperial lager en slags gåter. I alle fall når det gjelder noen gjærtyper, så kan du gjette. L13 Global, f.eks.; L forteller at det er en lagergjær; det er greit nok. Og Global? Vel, hvilken lagergjær brukes mest over hele verden? Jo, 34/70 fra Weihenstephan-laboratoriet, som vel alle gjærprodusenter har sin versjon av.

A09 Pub? Litt mer tvilsom, men det er en ale-gjær, og den må være engelsk, og kjent for å være god til cask-ales. Fuller's? Ja.

Cablecar? En lagergjær. Og hvilken by er kjent for cablecars? San Francisco. Altså en versjon av den klassiske Calfornia Common-gjæren.

L17 Harvest, derimot, er meningsløs for meg. Den er fra Augustinerbryggeriet i München. Hva har nå det med høsting å gjøre? Oktoberfest-bier? Litt vrient.
 
Sist redigert:
Hjertens enig:).

Imperial lager en slags gåter. I alle fall når det gjelder noen gjærtyper, så kan du gjette. L13 Global, f.eks.; L forteller at det er en lagergjær; det er greit nok. Og Global? Vel, hvilken lagergjær brukes mest over hele verden? Jo, 34/70 fra Weihenstephan-laboratoriet, som vel alle gjærprodusenter har sin versjon av.

A09 Pub? Litt mer tvilsom, men det er en ale-gjær, og den må være engelsk, og kjent for å være god til cask-ales. Fuller's? Ja.

Cablecar? En lagergjær. Og hvilken by er kjent for cablecars? San Francisco. Altså en versjon av den klassiske Calfornia Common-gjæren.

L17 Harvest, derimot, er meningsløs for meg. Den er fra Augustinerbryggeriet i München.
Men blir man noe klokere av navna fra whitelabs eller wyeast?
 
Men blir man noe klokere av navna fra whitelabs eller wyeast?
Nei, godt poeng - kanskje. Men siden de var først ute med å etablere dominans i markedet, er nummerkodene deres langt på vei blitt typenavnet på gjærtypene. Og så tenker vi at A09 er Imperials versjon av 002, f.eks.. Eller A31 er ditto av 028.

Vi har jo et par tabeller å hjelpe oss med som setter gjærtypene fra de forskjellige produsentene i forhold til hverandre, og lenker dem til bryggeriene de opprinnelig kommer fra, så noe egentlig problem er ikke dette - som regel. Det er vel litt ulike grunner til at produsentene ikke alltid kan fortelle hvor de har gjæren sin fra. Noen ganger sier de det jo, men andre ganger ligger det et skikkelig detektivarbeid fra folk som Kristen England bak.

Lallemand er litt mindre villige enn andre til å si noe, har jeg inntrykk av. Dumt; det er irriterende å ikke vite.

Men tilbake tilpoenget ditt: Du har i alle fall delvis rett. Men navnene Whitelabs og Wyeaste har gitt gjærtypene sine, er i det minste litt mer saklige:).
 
Vi har jo et par tabeller å hjelpe oss med som setter gjærtypene fra de forskjellige produsentene i forhold til hverandre, og lenker dem til bryggeriene de opprinnelig kommer fra, så noe egentlig problem er ikke dette - som regel. Det er vel litt ulike grunner til at produsentene ikke alltid kan fortelle hvor de har gjæren sin fra. Noen ganger sier de det jo, men andre ganger ligger det et skikkelig detektivarbeid fra folk som Kristen England bak.
Jeg har aldri skjønt hvorfor vil ikke gjærprodusentene oppgi hvor kommer gjæren de selger fra. Hva som kan være grunn til det?
Vi, som forbrukere, har vi jo rett til å vite hva vi kjøper.

Jeg fikk ihvertfall vite opprinnelsen til Diamond Lager gjær fra Lallemand da jeg spurte. Som resultat, er jeg nå en fornøyd kunde og liker å bruke produktene de selger.

Jeg har f. eks. aldri klart å få vite noe mer om Mangrove Jack sin gjær - det skaper jo ikke akkurat stor tillit.
 
usikker på wyeast (har aldri brukt de), men whitelabs har jo ganske forståelige navn:
wlp300 hefeweizen ale yeast
wlp002 english ale yeast
wlp800 pilsner lager yeast
Jeg veit ikke om jeg syns det hjelper meg stort mer enn navna til imperial. Hvor mange engelske ale yeasts finnes, for eksempel? Jeg må uansett lese utallige anmeldelser, sjekke opprinnelse og helst smake et par øl før jeg føler jeg har nok info til å ta en avgjørelse. Om googlinga starter med "wlp028" eller "A31" spiller ikke noen rolle.
 
Nomenklatur er vel alltid et stridsspørsmål, og i brytningen mellom informative, poetiske eller selvhevdende navn finner man mye rart, og mye som ikke er særlig lett å systematisere.. Gjærprodusentene er nokså flinke, synes jeg. I hvert fald i forhold til den ubegribelig usystematiske nomenklaturen man ofte ser i naturvidenskapene. Hansens sykdom, eller Niemann-Picks sykdom sier ingen verdens ting om kliniske manifestasjoner eller underliggende patologi eller morfologiske endringer - men det sier veldig mye om egoet til den eller de som oppdaget eller identifiserte tilstanden. Vest-Nil-virus forteller ikke mye om hva slags sykdom man ser, eller hvilken virusfamilie det tilhører. Likeledes er det ikke særlig informativt med undergrupper av virus som heter A H1:N1 (selv om de fleste kanskje kjender igjen denne koden nå?) eller mutasjoner som kalles B1.1.7 eller undergrupper av bakterier med det informative navnet O157:H7, som kan gi sykdomsbildet EHEC. Pfizer har det informative navnet BNT162b2 på sin vaksine mot SARS-COV-2. Saccharomyces ceresivisae er et svært informativt navn sammenholdt med alt dette. Jeg synes gjærprodusentene i det store og hele har veldig informative navn. Jeg har merket meg en viss systematikk i tallkodene til Wyeast, og navnene sier som oftest noe om hva gjæren kan brukes til. Jeg kan forøvrig slutte meg til at navnene fra Imperial ikke er særlig informative - men kanskje dette selger bedre?
 
Jeg har aldri skjønt hvorfor vil ikke gjærprodusentene oppgi hvor kommer gjæren de selger fra. Hva som kan være grunn til det?
Vi, som forbrukere, har vi jo rett til å vite hva vi kjøper.

Jeg fikk ihvertfall vite opprinnelsen til Diamond Lager gjær fra Lallemand da jeg spurte. Som resultat, er jeg nå en fornøyd kunde og liker å bruke produktene de selger.

Jeg har f. eks. aldri klart å få vite noe mer om Mangrove Jack sin gjær - det skaper jo ikke akkurat stor tillit.
Det har vel noe med juss å gjøre noen ganger. Kaker som du kjøper smaker søtt osv..
 
Kan dette klassifiseres som et I-landsproblem? :p
Det må være lov å være grumpy og irritere seg over ting uten betydning :p.

Men jeg mente det helt seriøst. Hva som er poenget med navn som ikke har noen betydning? Å tjene ekstra hipster-poenger? Jeg har aldri kjøpt noe fra Imperial - delvis pga dette.
 
Det må være lov å være grumpy og irritere seg over ting uten betydning :p.

Men jeg mente det helt seriøst. Hva som er poenget med navn som ikke har noen betydning? Å tjene ekstra hipster-poenger? Jeg har aldri kjøpt noe fra Imperial - delvis pga dette.
Det er vel hipster-poengene som er greia.. Marketing.
 
Det må være lov å være grumpy og irritere seg over ting uten betydning :p.

Men jeg mente det helt seriøst. Hva som er poenget med navn som ikke har noen betydning? Å tjene ekstra hipster-poenger? Jeg har aldri kjøpt noe fra Imperial - delvis pga dette.
Det var jo en ganske hipster-måte å forholde seg til det på :p
 
Det må være lov å være grumpy og irritere seg over ting uten betydning :p.

Men jeg mente det helt seriøst. Hva som er poenget med navn som ikke har noen betydning? Å tjene ekstra hipster-poenger? Jeg har aldri kjøpt noe fra Imperial - delvis pga dette.
Akkurat dét vil jeg anbefale at du klarer å overse, gjæren deres er suveren. Folka der er dessuten hjelpsomme og hyggelige.
 
Tilbake
Topp