Tråden for dumme spørsmål.

Ja jeg tenkte kappe den på 3 meter, hvertfall i første omgang .
Hvis den er 5/16" så trenger du nok tre meter. Har du vurdert 3/16" slange med adaptere til 3/8" slange (innvendig 1/4") som passer på barb til både ballocks, piknik og pluto? Da holder det med 150 cm 3/16" og en liten stubb 3/8 fra hurtigkoblingen til krana di og ballocken.

Hvis den er 5/16" så trenger du nok tre meter. Har du vurdert 3/16" slange med adaptere til 3/8" slange (innvendig 1/4") som passer på barb til både ballocks, piknik og pluto? Da holder det med 150 cm 3/16" og en liten stubb 3/8 fra hurtigkoblingen til krana di og ballocken.
Nei jeg har bare 5/16" slange. Kan jo bestille 3/16" og de overganger du nevnte

Vedlegg

• Screenshot 2026-01-13 at 12-21-14 Overgang 3_8 til 3_16 - Ølbrygging AS.png
    Screenshot 2026-01-13 at 12-21-14 Overgang 3_8 til 3_16 - Ølbrygging AS.png
    151,6 KB · Sett: 4
Flere dumme spørsmål relatert til fating: må CO2-slanger være stive? Alle mine er ganske stive, og det gjør det litt køddent å organisere dem, særlig med litt splittere osv. Min mini 360 regulator og et par JG-koblinger har også lett for å lekke om de stive slangene får litt sideveis spenn.

Flere dumme spørsmål relatert til fating: må CO2-slanger være stive? Alle mine er ganske stive, og det gjør det litt køddent å organisere dem, særlig med litt splittere osv. Min mini 360 regulator og et par JG-koblinger har også lett for å lekke om de stive slangene får litt sideveis spenn.
Du kan bruke 3/16 på gass også. De er ikke så stive

Det er kanskje ikke så rart hvis du kjører beer gass og høyt trykk :rolleyes:
Da trenger du dedikert tappeutstyr
Jeg kjøpte Beergas og regulator hos Brewshop ogStout krana hos Litebrygg. Kjører 1,5 bar trykk.
I motsetning til en kompis, Magne Høyberg er jeg ingen Guinness kjenner. Men han er invitert til ei bryggehelg her i olympiske omgivelser når han kommer hjem fra ferie. Jeg er hvertfall fornøyd med din stout loebrygg ;)

Nei, du kan bruke armert slange også. Med slangeklemmer er den tryggere når det gjelder lekkasjer enn stiv slange med jg-koblinger.

Eller bruke tynn, stiv slange som @loebrygg foreslår, det er også et godt alternativ.

Nei, du kan bruke armert slange også. Med slangeklemmer er den tryggere når det gjelder lekkasjer enn stiv slange med jg-koblinger.

Eller bruke tynn, stiv slange som @loebrygg foreslår, det er også et godt alternativ.
Tror det er tynn stiv slange jeg har, og jeg syns ikke det er så praktisk. Tynn myk slange er ikke en mulighet? Det er kanskje noe fysikk i spill her jeg ikke forstår?

Tror det er tynn stiv slange jeg har, og jeg syns ikke det er så praktisk. Tynn myk slange er ikke en mulighet? Det er kanskje noe fysikk i spill her jeg ikke forstår?
CO2-slangen kan godt være tynn, den skal jo bare etterfylle fatet når det tappes. Men jeg har ikke sett tynn armert slange. Det må være en slange som tåler minst like mye trykk som sikkerhetsventilen på fatet. Og det finnes helt sikkert tynne gass-slanger som tåler såpass, men så må de jo være food-safe også.

Lagde en gjærstarter for å brygge i helgen, men ting kom i veien og vurderer å brygge nå. Ok å bruke starteren som står i kjøleskapet nå? Ble vel satt inn fredag kveld

Leste et estisk eventyr i dag om en kar som brygga et øl som var så bra at han skjenka Døden full og fikk ordna seg hundre år ekstra levetid. Noen som veit om andre eventyr om ølbrygging?

Tilbake
Topp