Tråden for dumme spørsmål.

Noen som vet utbytte på Fairytale pilsmalt kontra Bohemian pilsmalt.
Kom over en pose med Fairytale som har ligget såpass lenge at det er på tide å bruke den.

Noen som vet utbytte på Fairytale pilsmalt kontra Bohemian pilsmalt.
Kom over en pose med Fairytale som har ligget såpass lenge at det er på tide å bruke den.
Søketreff nummer to og fire på google gir deg infoen du trenger. Fairytale pils har extract >82.5 og Bohemian minimum 80%.

I Brewfather står det at Fairytale pils har et utbytte på 76,95%, men det er for lavt, jeg får alltid bedre utbytte på Bonsak malt enn det Brewfather beregner.
Jeg sjekker vanligvis data arket fra produsenten. For Bonsak Fairytale er det opp til 82,5% , da setter jeg typisk 81. For Bohemian med minimum 80 blir det 80,5-81 i Brewfather. Tror man kan regne med 1.038 ppg uansett på de lyse basemaltene.

Et spørsmål som kanskje kunne tålt sin egen tråd, men nå blei det her: Når jeg åpner en mørk, kraftig øl (siste eksempel var min egen, relativt ferske stout i går kveld, men jeg møter det samme med kommersielle øl) syns jeg den trenger en del tid i glasset før den "åpner seg" og kommer til sin rett. Aromaen de første minuttene er ofte ubehagelig, og smaken heller ikke hva jeg ønsker meg (men de to henger jo tett sammen), men etter en stund blir det bra. Hvorfor? Hva er det som skjer?

Kaldt øl? Det er kanskje bra med kullsyre i det? Co2 kommer ut av ølet og tar med seg skarpe g flyktige aromastoffer. Tenk litt på det som å drikke en rødvin for kald, eller en ung en uten å bruke karaffel.
Det er mye av samme opplevelse som med vin, ja, men det jeg lurte på var egentlig hvilke stoffer det er snakk om, hva er det jeg opplever som ubehagelig her?

Hvis du neste gang kaldtrekker de mest brente maltene, eller bare steeper ti minutter før skylling, kan det hende det har noe for seg?
Det kan hende, det har jo opplagt en kobling til de mørke maltsortene, for jeg opplever det ikke med lysere øl. Nå er det iogforseg ikke noe stort problem å la ølet puste litt i glasset heller, men det hadde vært hyggelig om det var klart fra skjenking.

Det kan hende, det har jo opplagt en kobling til de mørke maltsortene, for jeg opplever det ikke med lysere øl. Nå er det iogforseg ikke noe stort problem å la ølet puste litt i glasset heller, men det hadde vært hyggelig om det var klart fra skjenking.
Har lest litt nå. Det kan visst hjelpe veldig å kaldtrekke den røsta malten, og tilsette seint med koketid på 10-15 minutter bare.

Har lest litt nå. Det kan visst hjelpe veldig å kaldtrekke den røsta malten, og tilsette seint med koketid på 10-15 minutter bare.
Vil det bli trekt ut like mye farge ved kaldtrekking som under mesking ?
Kanskje ikke så viktig i alle mørke stilarter, men kanskje i en Irish Red der det er litt mere nøye for å få den fine rødfargen. Jeg liker å bruke litt roasted barley for å få en litt tørr avslutning.

Et spørsmål som kanskje kunne tålt sin egen tråd, men nå blei det her: Når jeg åpner en mørk, kraftig øl (siste eksempel var min egen, relativt ferske stout i går kveld, men jeg møter det samme med kommersielle øl) syns jeg den trenger en del tid i glasset før den "åpner seg" og kommer til sin rett. Aromaen de første minuttene er ofte ubehagelig, og smaken heller ikke hva jeg ønsker meg (men de to henger jo tett sammen), men etter en stund blir det bra. Hvorfor? Hva er det som skjer?
Både temperaturen og kullsyra kan bidra til den opplevelsen, trur jeg.

Mørke og lyse øl skal ikke ha samme pH; lyse øl skal i følge Palmer ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke øl skal ligge mellom 4,3 og 4,7 (HtBr s. 353) . Blir de mørke for sure, blir de endimensjonale, og det mener jeg at jeg har erfart. Jeg vil tru at kullsyra kan ha en slik effekt, særlig sammen med lav temperatur. Mørke øl skal jo ikke drikkes kjøleskapkalde.

Å bgynne å surre med å trekke de mørke maltsortene mener jeg har lite for seg. Gordon Strong har mye ansvar for å ha utbredt den teknikken, i boka Brewing Better Beer. Du endrer smaken, men antakelig mest på den måten at du tynner den ut. Det kan kanskje ha noe for seg dersom man bare er ute etter fargen - men ellers er jeg rimelig skeptisk. (Jeg har prøvd - for lenge sida, etter å ha lest boka - og likte ikke resultatet.)

Både temperaturen og kullsyra kan bidra til den opplevelsen, trur jeg.

Mørke og lyse øl skal ikke ha samme pH; lyse øl skal i følge Palmer ligge mellom 4,0 og 4,4, mens mørke øl skal ligge mellom 4,3 og 4,7 (HtBr s. 353) . Blir de mørke for sure, blir de endimensjonale, og det mener jeg at jeg har erfart. Jeg vil tru at kullsyra kan ha en slik effekt, særlig sammen med lav temperatur. Mørke øl skal jo ikke drikkes kjøleskapkalde.

Å bgynne å surre med å trekke de mørke maltsortene mener jeg har lite for seg. Gordon Strong har mye ansvar for å ha utbredt den teknikken, i boka Brewing Better Beer. Du endrer smaken, men antakelig mest på den måten at du tynner den ut. Det kan kanskje ha noe for seg dersom man bare er ute etter fargen - men ellers er jeg rimelig skeptisk. (Jeg har prøvd - for lenge sida, etter å ha lest boka - og likte ikke resultatet.)
Som du sier Finn - det er pH, CO2 og drikke temperatur som er viktig her. Som deg, er heller ikke jeg overbevist at «Mash-Capping» eller «lage malt fargete te» er noe som hjelper.

Ellers er «total acidity» viktig.

Oppskrifter fra Weijermann gir pH verdier for både Mash, worter og selve ølet.

Nici

Du endrer smaken, men antakelig mest på den måten at du tynner den ut. Det kan kanskje ha noe for seg dersom man bare er ute etter fargen - men ellers er jeg rimelig skeptisk.
Som deg, er heller ikke jeg overbevist at «Mash-Capping» eller «lage malt fargete te» er noe som hjelper.
"Hear me out"... Hva med å kaldtrekke i 24 timer før brygging, holde igjen bryggevannet man bruker til dette, og tilsette alt i mesk rett før skylling. Da skulle man vel få tilnærma fullt smaksutbytte men uten de mest brente smaksnotene?

"Hear me out"... Hva med å kaldtrekke i 24 timer før brygging, holde igjen bryggevannet man bruker til dette, og tilsette alt i mesk rett før skylling. Da skulle man vel få tilnærma fullt smaksutbytte men uten de mest brente smaksnotene?
Jeg trur du bare får en uttynna variant. Men for all del; prøv det:).

The proof of the pudding etc ...

"De brente smaksnotene" ... de er jo poenget! Vil du ikke ha dem, så bruk et lysere malt.

Tilbake
Topp