Tor.
Norbrygg-medlem
En tur i sikringsskapet gjorde susen.Ingen bryter på BM20 ihvertfall, så overraskende hvis BM10 skulle ha det?
En tur i sikringsskapet gjorde susen.Ingen bryter på BM20 ihvertfall, så overraskende hvis BM10 skulle ha det?
Ja selvfølgelig. Det er jo bare temperatur.Kan ink bird måle feber..?
Hvilket kjøleelement planlegger du å plugge i 220v’nKan ink bird måle feber..?
Det er sikkert masse sulten gjær igjen som svømmer fortvila rundt på jakt etter kalorier, så det skal gå, det. I teorien, altsåHar en bøtte med Brooklyn Lager klon som har stått uten temperatur kontroll. Er på tolvte dagen, og SG prøven smaker verdensrekord i smørbukk. Funker det å sette den et par dager varmt selv om ølet er utgjæra?
Vil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?
Jeg kjører 3bar i 1 dag, 2bar i 1dag, 0.7bar etter dette. Fatene står i et kjøleskap på 6c. Dette har fungert gull for kjapp karbonering.Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?
Prøvde igjen nå; 70% av glasset er skum. Nå har fatet stått med 0,75 i trykk i 6 dager. Slapp ut litt trykk, men det hjalp heller ikke. Bruker en tynn slange, ca 1 meter, med piknikVil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.
Hvor lang og tykk er slangen du tapper gjennom?
En meter er ganske lite. Prøv med tre og kort heller litt og litt ned.Prøvde igjen nå; 70% av glasset er skum. Nå har fatet stått med 0,75 i trykk i 6 dager. Slapp ut litt trykk, men det hjalp heller ikke. Bruker en tynn slange, ca 1 meter, med piknik
Prøvde igjen nå; 70% av glasset er skum. Nå har fatet stått med 0,75 i trykk i 6 dager. Slapp ut litt trykk, men det hjalp heller ikke. Bruker en tynn slange, ca 1 meter, med piknik
Hvorfor bruker du ikke Natron (NaHCO₃) om det er for å øke pH?Noen som har kjøpt mineraler herfra? Ser ut som de har det vi bruker i brygging og til greie priser.
Dette nedenfor er vel det som kalles slaked lime.
![]()
Kalsiumhydroksid [Ca(OH)2] 1,0kg - Mat og Hage
kalsiumhydroksid er også kjent som lesket kalk, hydratkalk eller kalkhydrat, Hydratkalk binder vann og hever pH ugunstig for bakterie- og insekter.matoghage.no
Men bedre løselig enn kalk. Det er for å øke alkalitet i de mørke øla.Lesket kalk er tungtløselig i vann
Jeg har kjøpt kalsiumhydroksid og andre ymse saker, rask levering og ingenting å utsette på nettbutikken.Noen som har kjøpt mineraler herfra? Ser ut som de har det vi bruker i brygging og til greie priser.
![]()
kalsiumhydroksid er også kjent som lesket kalk, hydratkalk eller kalkhydrat, Hydratkalk binder vann og hever pH ugunstig for bakterie- og insekter.matoghage.no
Slaked lime, eller lesket kalk på norsk. Brukes i utedasser for å unngå lukt. Også kjent fra mafiafilmer, mafiaens hitmen kjører alltid rundt med lesket kalk og et par spader i bagasjerommet i tilfelle de må grave ned et lik eller to. Av samme grunn, hurtig nedbryting og for å unngå lukt.Noen som har kjøpt mineraler herfra? Ser ut som de har det vi bruker i brygging og til greie priser.
![]()
Kunne tynne feltet litt nå før nm avgjøres, selvsagt...Slaked lime, eller lesket kalk på norsk. Brukes i utedasser for å unngå lukt. Også kjent fra mafiafilmer, mafiaens hitmen kjører alltid rundt med lesket kalk og et par spader i bagasjerommet i tilfelle de må grave ned et lik eller to. Av samme grunn, hurtig nedbryting og for å unngå lukt.
De to bruksområdene er i en nedadgående trend, men det er vel tvilsomt om ølbrygging kan ta over noe av markedet her?