Tråden for dumme spørsmål.

Har en bøtte med Brooklyn Lager klon som har stått uten temperatur kontroll. Er på tolvte dagen, og SG prøven smaker verdensrekord i smørbukk. Funker det å sette den et par dager varmt selv om ølet er utgjæra?

Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?

Hvordan pleier folket å karbonere øl på fat? Jeg fatet en Vestkyst-klone og tilsatte 2 bar på to grader i to dager - enormt med skum da jeg smakte etter to dager! Jeg satte ned trykket til 0,74 bar og nå har det gått ytterligere en uke. Trenger ølet høyere trykk i karboneringsfasen, eller funker f.eks 0,74 hele veien?
Vil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.

Hvor lang og tykk er slangen du tapper gjennom?

Jeg kjører 3bar i 1 dag, 2bar i 1dag, 0.7bar etter dette. Fatene står i et kjøleskap på 6c. Dette har fungert gull for kjapp karbonering.

Har mista såpass mye CO2 pga. lekkasjer at jeg gjør dette litt anderledes nå..

Trykker fatet opp til 3 bar og kobler fra. Setter et manometer med ball-lock på fatet og setter fatet i kjøleskapet på 2 grader.
Når trykket har sunket til 1 bar gjentar jeg. Når trykket ikke lenger vil ned til 1 bar slipper jeg ut gjennom sikkerhetsventilen tilkommer ned i 0.7 bar. Setter så på serveringsløsningen basert på Sodastrea med regulatoren satt til 0,7 bar.

Vil du få det raskere karbonert, kjører du høyt trykk. Eksempelvis to grader på to bar i to dager, deretter skrur du ned til 0,75-1 bar og trekker i sikkerhetsventilen for å utligne trykket i headspace.

Hvor lang og tykk er slangen du tapper gjennom?
Prøvde igjen nå; 70% av glasset er skum. Nå har fatet stått med 0,75 i trykk i 6 dager. Slapp ut litt trykk, men det hjalp heller ikke. Bruker en tynn slange, ca 1 meter, med piknik

Tilbake
Topp