Karbonere med vørter?

Min tankegang er at mange prosesser ikke gir utslag over smaksterskelen i seg selv, men er en del av mange faktorer som utgjør det endelige resultatet. Derfor irriterer jeg meg litt over Brulosophy som skal «bevise» om noe har effekt eller ikke.

Men når det gjelder min begrensede erfaring, har dette vært merkbart, både for skumfasthet, smak og hurtighet på karbonering. Vet ikke om det har effekt på oksydering, men vil tro at det er greit å unngå plasking i en flaskebøtte, og heller fylle rett fra gjæringskaret, men den bonus at man får mindre headspace i flaske ved dosering med sprøyte. Har da tilsatt gjær sånn at denne er aktiv og har spist oksygen på tidspunktet for flasking.
 
Jeg blindtesta speise mot demerarasukker sist, og klarte ikke merke noen tydelig forskjell. I den grad jeg hadde noen preferanse var det mot demerara. Likevel flasker jeg med speise idag. :p
 
Har da tilsatt gjær sånn at denne er aktiv og har spist oksygen på tidspunktet for flasking.
Hvor lang tid etter tilsetting av gjær lar du den stå før du flasker? Beregner du da litt ekstra speise for å kompensere for at gjæra er i gang, eller er det så lite at det ikke gir utslag?
 
Har prøvd alt fra dagen før til en time før. Kalkulatoren i brewer’s friend lar deg bruke SG på det tidspunktet det tilsettes.
 
Kan du si litt om hvilke erfaringer du har gjort deg med hva som fungerer best og hvor mange poeng gjæren typisk spiser på x timer?

Smaksmessig eller når det gjelder hurtighet på karbonering kan jeg ikke huske å ha merket forskjell på disse. Mener å ha gått fra 1045 til 1040 SG på en dag, uten å være sikker. Har opplevd å ikke ha nok volum og poeng til det kalkulatoren krever, og har da kokt litt spraymalt i tillegg.
 
Jeg har testet om det er smaksforskjell mellom øl karbonert med speise mot sukker et par ganger. Ingen tvil om at det er forskjell. Om det ene er bedre enn det andre blir vel etter smak og behag. Personlig synes jeg at øl karbonert med sukker er litt skarpere/syrligere enn øl karbonert med speise.
 
Har noen ganger fat hvor jeg karbonerer et med trykkventil, altså naturlig karbonering med vørter, og et med CO2 flaske. Smaker helt likt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Har noen ganger fat hvor jeg karbonerer et med trykkventil, altså naturlig karbonering med vørter, og et med CO2 flaske. Smaker helt likt.
Her er jeg uenig.. Å karbonere med bare co2 synes jeg gir et konsekvent dårligere øl enn om du gjør det naturlig..
Karbonerer alle fat naturlig, uansett om jeg bruker sukker eller speise..
 
Mulig det er forskjell på og la det gjære ut stikke om til ny plass og sette i gang en sekundær gjæring med speise enn å bare bruke det sukkeret som er igjen mot slutten av gjæringen for å karbonere da... Kan ærlig talt ikke si jeg kjenner forskjell. Sukker mot speise har jeg aldri prøvd og sammenligne dog.
 
Mulig det er forskjell på og la det gjære ut stikke om til ny plass og sette i gang en sekundær gjæring med speise enn å bare bruke det sukkeret som er igjen mot slutten av gjæringen for å karbonere da... Kan ærlig talt ikke si jeg kjenner forskjell. Sukker mot speise har jeg aldri prøvd og sammenligne dog.

Sukker mot speise er der jeg personlig syns det gjør en forskjell på mine øl. Skal det på fat så gjør jeg det kunstig.
Andre hadde sikkert ikke merket forskjell, men for meg som overanalyserer egne øl...
 
Men etterhvert vil du jo måtte tilføre unaturlig karbonering :rolleyes:.
Selvsagt, men jeg synes øl som er karbonert naturlig - enten med sukker eller speise - smaker bedre enn øl som bare karboneres med co2.
Det kan godt ha betydning at jeg aldri har tvangskarbonert straks etter øllet er tappet. Dette har jeg ikke utstyr til.
Dette har medført at ukarbonert øl har stått variable perioder uten co2 - har dette betydning for et ferdig resultat..?
Uansett har løsningen min blitt å karbonere naturlig på fat - dette funker, og øllet blir godt.. :)
 
CO2-renhet er en greie, når man tenker på at oppløst oksygen vurderes i ppm og ppb. 99% er faktisk dårlig. Disse kan variere rundt omkring.
http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing-methods/carbon-dioxide-purity/
99 % er helt uakseptabelt selvsagt.

Ellers produseres all CO2 gass som selges i Skandinavia på samme sted: Hydro Porsgrunn. Det er samme gassen som brukes i næringsmidler og industri. Men det er oppbevaringen fra produsent til forbruker som er kritisk.
 
Jeg har et problem. Jeg karbonerte nylig en baltisk porter med vørter. Ihvertfall var det det jeg trodde jeg gjorde. Vørter tilsatt i hver flaske med doseringssprøyte. Testa en før jeg satte dem på kjøla, og den virka ålreit karbonert. Nå har jeg testa to siden da, og de er så godt som padde flate. En mulighet er selvsagt at jeg har gått i surr når jeg dosa flaskene, og at noen av dem ikke har fått vørter. Det er helt klart mulig, men isåfall har jeg vært maksimalt uheldig med utvalget når jeg har testa. En annen mulighet er at de ikke har gjæra noe godt på flaske, men isåfall rart at den jeg testa før jeg satte dem bort var ok.

Så til hva man kan gjøre med dem. Jeg kan tilsette ny gjær av samme type som den opprinnelige (833). Jeg kan tilsette sukker og litt CBC-1. Eller jeg kan bare tilsette sukker. Men så lenge jeg ikke veit hva som har skjedd virker ingen av alternativene særlig gode. Sukker og CBC-1 virker kanskje tryggest, gitt at cbc'en dreper 833. Hvis det er vørter i flaskene vil jeg jo ikke ha dobbel dose gjærbart sukker. Noen bedre forslag?
 
Jeg har et problem. Jeg karbonerte nylig en baltisk porter med vørter. Ihvertfall var det det jeg trodde jeg gjorde. Vørter tilsatt i hver flaske med doseringssprøyte. Testa en før jeg satte dem på kjøla, og den virka ålreit karbonert. Nå har jeg testa to siden da, og de er så godt som padde flate. En mulighet er selvsagt at jeg har gått i surr når jeg dosa flaskene, og at noen av dem ikke har fått vørter. Det er helt klart mulig, men isåfall har jeg vært maksimalt uheldig med utvalget når jeg har testa. En annen mulighet er at de ikke har gjæra noe godt på flaske, men isåfall rart at den jeg testa før jeg satte dem bort var ok.

Så til hva man kan gjøre med dem. Jeg kan tilsette ny gjær av samme type som den opprinnelige (833). Jeg kan tilsette sukker og litt CBC-1. Eller jeg kan bare tilsette sukker. Men så lenge jeg ikke veit hva som har skjedd virker ingen av alternativene særlig gode. Sukker og CBC-1 virker kanskje tryggest, gitt at cbc'en dreper 833. Hvis det er vørter i flaskene vil jeg jo ikke ha dobbel dose gjærbart sukker. Noen bedre forslag?

Hvor lenge siden er det? Og hvordan varmet du de? Type en flaskekasse rett oppå en varmekabel som varmer opp 10cm bredt område eller lignende?
 
Hvor lenge siden er det? Og hvordan varmet du de? Type en flaskekasse rett oppå en varmekabel som varmer opp 10cm bredt område eller lignende?
Nå har de jo stått kaldt en stund, men de sto i gode to uker på kjellergulvet. Det er jo en lagergjær, så jeg så ingen grunn til å gi den noe særlig varme.
 
Tilbake
Topp