Prosjekt barrique

Mitt var helt fint karbonert. Og som Morten sier; det dufter himmelsk:). Eik, altså vanilje, stiger tjukt opp av glasset, og jeg elsker den lukta der. Og så er det kirsebær og andre mørke frukter. Jeg kan sitte lenge med nesa på kanten av et glass med sånt.

Smaksopplevelsen var litt delt. Jeg tror ikke jeg er happy med brett-preget (?); det var noe røft der, og så kjente jeg litt mye alkohol. Skal være artig å høre om andre gjør det; jeg tror jeg er temmelig følsom for akkurat alkohol. På den annen side er det mye godt nedi der, også - det er de mørke fruktene og kirsebæra. Men for meg hang ikke ølet helt sammen, særlig ikke med en gang jeg hadde helt det opp. Det kom seg etter at det hadde fått stå ei stund. (Jeg venta ikke til kl. 8 med å smake:oops:.) Men jeg tenker at dette ølet trenger mer tid til å rundes og integreres.

En uslepen diamant?

Kjente ikke mye alkohol, og jeg pleier og å være litt var der. Men dagsform osv [emoji854]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjenner forøvrig ikke noe spesielt vanilje, slik jeg assosierer det med hvit amerikansk eik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette er nå tredje gang jeg smaker en av dine tønneøl-typer. Det er like spennende hver gang, for selv om jeg kjenner igjen grunnstammen, er de forskjellige ølene svært forskjellige.

I dag forsvant skummet hurtig, mens sist ble det hengende igjen lenge i glasset.
Fargen er som sist nydelig. Mørk brugund til dyp rød. Jeg ser ikke de brune tonene jeg så sist. Krystalklart.

En av kjennetegnene på alle dem jeg har fått, er lukt av vanilje og eik. Flere typer mørk frukt bak vaniljen. Kjenner som sist både steinfrukt, rosiner, men jeg finner ikke dadlene så tydelig som jeg gjorde sist.
Ingen lukt av humle... eller så gjemmer den seg bak de andre aromaene.

Som sist en kraftig smak av vanilje og eik, men langt mindre påtrengende enn sist. Her har du noen som hele tiden beveger seg i riktig retning. Denne blir det spennende og følge.
Jeg er ikke flink på Brett, og klarer ikke å finne denne smaken. Den burde være mulig å finne for mer trente smakere - eller så vet jeg helt enkelt ikke hva jeg skal lete etter :)
Den er behagelig syrlig, noe som selvfølgelig kan skyldes Brett, men denne syrligheten kjente jeg også sist - og den var uten Brett.
Flotte vinøse toner.

Som sist så vil vaniljen skape en fornemmelse av sødme. Den er ikke søt, men vaniljen skaper det inntrykket. Jeg synes den faktisk er ganske tørr - selv om den har sødmen fra vaniljen. Dette gir et komplekst smaksbilde med en oppfattet sødme, men hvor den også er rensende på tungen. Spennende. Sist plukket jeg opp taniner, og en liten bitter ettersmak. Dette er helt borte nå.

De mørke frukttonene som sitter så godt i nesen, sitter også svært godt i munnhulen. Mulig det er noe dadler i smaken, som jeg ikke klarte å finne i aroma, men ellers er det mørke steinfukter og litt rosiner som nå er i nydelig harmoni... en sann glede.
Den har lav bitterhet, noe den kler godt og en fin maltsødme langt baki-der.

Kroppen er kraftig forbedret i forhold til sist jeg smakte den rene utgaven. Den bærer seg selv svært godt, og trenger hverken mer kropp eller ABV. Den er fin som den er.

Jeg gleder meg veldig til å smake Porter-utgaven, og den rene Tønne-øl utgaven.

Hvert år kjøper jeg inn litt forskjellig juleøl... og blir ofte skuffet. Mye grunnet at jeg egentlig ikke er glad i Bokk og søtlige øl. Denne overgår de aller fleste av juleølene og jeg ser frem til den kommer på Polet :)

Igjen - tusen takk for at du brygger og utvikler denne Soleraen, og tusen-tusen takk for at du tar deg jobben og kostnaden med å dele den med oss.

En fantastisk jul til deg og din familie.
Klem Morten
 
Screenshot_20191221-200904_Gallery.jpg Nydelig øl. Brett, eik, rødvin og mørke frukter i aroma. Rødvin og eik dominerer smaken, men brett er absolutt tilstede. Bak disse smakene skjuler det seg komplekse smaker av mørke frukter, kirsebær og krydder. Tørr avslutning. Veldig godt. Og det samme sa tre av fire rundt bordet. Den fjerde synes rødvinspreget ble for dominerende. Nok en gang, tusen takk for tilsendt øl, veldig hyggelig.
 
Måtte prøve en rein tønneøl som sammenlikning. Jeg foretrekker den nok rein.

Ellers er jeg imponert over alt dere skriver her. Tusen takk! For min egen del har diverse prøvesmaking begrenset evnen til å skrive utfyllende noe.
 
Har du fått tilbakemelding fra Kalender-folket? Er alle flate, eller var du så heldig at du fikk den eneste?
 
773414A3-4CE4-4CE0-BC04-4D657D5DD68F.jpeg
Rød kork først ut, og du hendelse! En sødme og et rødvinspreg ulikt noe annet jeg har smakt tidligere. Utrolig godt, og jeg skal nyte dette i fulle drag.
Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i hatten for gavmildheten du viser. Tusen takk!
 
Jeg må bare innrømme at jeg tjuvstartet i går med porteren.
Jeg synes denne var bedre. Er elendig på å navngi smaker og lukter, men jeg likte ølet godt Passet supert til pizza med masse løk som gav en søtsmak.
 
Jeg tror jeg skal vente med de andre, så de får stå i ro lenger. Ser at jeg er den eneste som har en litt negativ opplevelse - og det kan kanskje skyldes at jeg ikke fikk henta ølet før i går (fikk ingen hentelapp, og ante ingenting om at det var øl i kjømda).

Alkoholstikket er der - men igjen er jeg visst den eneste som kjenner det, så da er jeg vel ganske følsom, da. Jeg har fått premiert øl som jeg sjøl ikke orker å drikke, og har tenkt at de dommerne måtte være lite følsomme, men så er det vel kanskje omvendt, da. At jeg er overfølsom, mener jeg.
 
Jeg tror jeg skal vente med de andre, så de får stå i ro lenger. Ser at jeg er den eneste som har en litt negativ opplevelse - og det kan kanskje skyldes at jeg ikke fikk henta ølet før i går (fikk ingen hentelapp, og ante ingenting om at det var øl i kjømda).

Alkoholstikket er der - men igjen er jeg visst den eneste som kjenner det, så da er jeg vel ganske følsom, da. Jeg har fått premiert øl som jeg sjøl ikke orker å drikke, og har tenkt at de dommerne måtte være lite følsomme, men så er det vel kanskje omvendt, da. At jeg er overfølsom, mener jeg.
Du overser kommentarene fra smakspanelet hos meg!
 
Du overser kommentarene fra smakspanelet hos meg!

De to som sa henholdsvis "cola og rødvin" og "den ettersmaken"?

Det er kanskje noe med rødvin der, ja - hvis det var negativt ment. (Noen liker jo rødvin. Jeg liker sjelden rødvin - men noen ganger liker jeg det veldig godt. Jeg liker å tenke at det kommer an på rødvinen:rolleyes:.) Jeg kan forstå den "cola og rødvin"-opplevelsen. Det var noe sånt jeg mente med at jeg ikke helt får ølet til å henge i hop - men at jeg antar at noe vil kunne skje over tid.

Jeg er jo ingen trenet smaker, så jeg begriper ikke hvordan folk kan plukke ut alle disse nyansene, slik f.eks. @1Morten kan.
 
De to som sa henholdsvis "cola og rødvin" og "den ettersmaken"?

Det er kanskje noe med rødvin der, ja - hvis det var negativt ment. (Noen liker jo rødvin. Jeg liker sjelden rødvin - men noen ganger liker jeg det veldig godt. Jeg liker å tenke at det kommer an på rødvinen:rolleyes:.) Jeg kan forstå den "cola og rødvin"-opplevelsen. Det var noe sånt jeg mente med at jeg ikke helt får ølet til å henge i hop - men at jeg antar at noe vil kunne skje over tid.

Jeg er jo ingen trenet smaker, så jeg begriper ikke hvordan folk kan plukke ut alle disse nyansene, slik f.eks. @1Morten kan.
Det var nok ihvertfall ikke positivt ment.

Dette går forøvrig godt inn i debatten om ølanmeldelser vi har vært innom idag.
 
Jeg må lese via proxy siden jeg ikke er på Facebook, men de har vært flate alle sammen. Folk virker fornøyd med smak og aroma, da, men flaskekarbonering av langtidslagret brett-øl virker å være litt vrient.

Er nok vanlig å tilsette litt karboneringsgjær ved omstikk har jeg hørt/lest/fått for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp