Birger Eriksen-dagen

@Miguel : Sikkert spurt før i den lange tråden, men kun bitterhumle, ikke WP, slik som Kate The Great?

Nei det er opp til deg, IBU'en er eneste kriteriet mtp humla. Jeg brukte masse Fuggles (eller noe lignende) sent selv, og det ble knallbra (tomt etter kort tid, faktisk). Inspirert av Bresjnev. Smak noen kommersielle impys og finn ut hva du vil gjøre med humla :)

Skal man gjøre det mest mulig "True", så bruker man humle som pellets eller blomst (tror ikke blomst er lurt egentlig!).

Men for å være helt puristisk så er vel hop-shot litt som maltekstrakt (som er verboten i dette ølet før 1.100), men har ikke tenkt noe rundt det egentlig.
 
Sist redigert:
Nei det er opp til deg, IBU'en er eneste kriteriet mtp humla. Jeg brukte masse Fuggles (eller noe lignende) sent selv, og det ble knallbra (tomt etter kort tid, faktisk). Inspirert av Bresjnev.
Aj, like før en smell der! Hadde glemt å justere humla til over 100 IBU. Er på 110 nå da. Så da er jeg trygg vil jeg tro selv om humla ikke er rykende fersk. Har også 100 gram Fuggles og 100 gram Bobek i whirlpool.
 
Aj, like før en smell der! Hadde glemt å justere humla til over 100 IBU. Er på 110 nå da. Så da er jeg trygg vil jeg tro selv om humla ikke er rykende fersk. Har også 100 gram Fuggles og 100 gram Bobek i whirlpool.

Det at det skal være 100 IBU har jeg egentlig aldri merket noe særlig til, føles ut som 40 liksom. Det er egentlig bare å pøse på, bittert smaker det neppe.
 
Var ikke noe Carafa Special 3 å oppdrive, så dablir det "cold steeping" av black malt (i tillegg til det som skal inn). Lenge siden jeg gjorde det sist.


Melder meg forresten til tjeneste, dersom det er en greie.
 
Jeg har
Var ikke noe Carafa Special 3 å oppdrive, så dablir det "cold steeping" av black malt (i tillegg til det som skal inn). Lenge siden jeg gjorde det sist.


Melder meg forresten til tjeneste, dersom det er en greie.

Jeg har 0,7kg Carafa Special III hvis du trenger
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg syntes Carafa egentlig bare er tull, hva skal man med det i et øl hvor man uansett ønsker litt røstet karakter
 
Hvilken gjær kjører folket? WLP001?

Vurderer selv en norsk vri her med Voss-kveik fra Lallemand. Noen tanke rom det? Den skal jo gjære nokså rent. (Men synes selv det har blitt mer appelsin enn jeg hadde regnet med...)
1318 som nå står og jobber på 3dje dagen på en brown ale. Skal putte den på ett annet fat og pitche hele greien rett på kaken... skulle gi rikelig gjær
 
Det kan hende jeg og defaulter til den, siden min S-04 leveranse glimrer med sitt fravær hittil...
Det er ikkje så mye dama egentlig bestemmer om ølbryggingen (bortsett fra tid og sted og sånn), men, da det kom frem at vi skulle hylle en krigshelt, da var meningene enormt sterke om å bruke kveik. Spesielt siden hun var den største tilhengeren av juleølet med kveik.

US-05, litt for å se og lære. Greit å bruke en enkel nøytral tørrgjær og smake forskjellen.
 
Er det noen som bruker vannjustering her?
har hit til ikke gjort det på Imperial stout
men lure på om det hadde hat noe for seg
 
Er det noen som bruker vannjustering her?
har hit til ikke gjort det på Imperial stout
men lure på om det hadde hat noe for seg

Hadde nok ikke hatt vondt av noen få gram CaCl og natron på en 25-liters batch for å sikre pH (og kalsium) på riktig nivå.
 
Sist redigert:
Regnet med at jeg måtte bruke natron, men kalkulatoren min sier pH 5,55 uten tilsetninger.
MO, hvete og havre står for 86% av malten, så det er egentlig ikke så merkelig at pH ikke blir lavere.
6 g kalsiumklorid og 4 g magnesiumsulfat i 30 liter gir pH 5,51, så da dropper jeg natron. Gir klorid/sulfat ratio på 1,86.
 
Sist redigert:
Hei, vi er nybegynnere og har fulgt denne tråden med stor interesse over tid nå. Har opparbeidet oss stor respekt for at Birgeren er ett krevende øl å brygge og at man virkelig må kunne sine saker for å lykkes. Er det noe helt spesielt med dette brygget som vi ikke skjønner problemet med?
 
Tilbake
Topp