Bryggertabber

Du har har trøbbel med en del uforklarlig overkarbonerte batcher, har du ikke?

Ufrivillig overkarbonering

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Jo, og sjølsagt kan jeg ikke utelukke at det kan ha noe å gjøre med gjærhåndteringa. Men det er bare 3 av 62 som har svart på spørreundersøkelsen i den tråden, som oppgir at de har problemer med overkarbonerte øl.

Hvis praksisen med løs folie hadde vært så risikabel at man ofte fikk problemer på grunn av den, ville veldig mange fått disse problemene. Så nei, jeg ser ikke det som en rimelig forklaring. Nå har jeg ikke vært plaga i det siste (dunk dunk), så vi får se. Jeg bruker ikke de gamle gjæringskarene mine lenger; det kan ha vært der årsaken har ligget.
 
Hvis jeg en gang går lei av flasker kommer jeg heller til å kjøpe noen Fermenter King Junior i stedet for fat. Ca halv pris, ingen overføring, gjæring, karbonering og servering fra samme beholder. Det er jo egentlig genialt, garantert oksygenfritt fra vørter til glass.

Den er mulig jeg konverterer til å bli en hen; litt flasking og mest fating. Og jeg funderer også på løsningen du beskriver over. Men her vil jo all truben bli liggende sammen med ølet til alt er drukket opp? Vil ikke det være en klar ulempe? Vil ikke et gjærings/servingskar med trubsamler i bunnen, aka G3 Fermenter King, være nødvendig?
 
Den er mulig jeg konverterer til å bli en hen; litt flasking og mest fating. Og jeg funderer også på løsningen du beskriver over. Men her vil jo all truben bli liggende sammen med ølet til alt er drukket opp? Vil ikke det være en klar ulempe? Vil ikke et gjærings/servingskar med trubsamler i bunnen, aka G3 Fermenter King, være nødvendig?

Hvis du ikke bruker veldig lang tid på å tømme fatet så skal ikke det være noe problem.
Jeg tenker at opp mot 6 måneder skal gå fint. Er det et øl som er beregnet på lang lagring er det ikke så egnet.
 
Kan man saksøke kraftleverandør tro?
De tok strømmen i morrest. Jeg har en kveik øl på 30 grader og en Kølsch på 18 grader.
De hadde riktignok varslet om utkobling for flere dager siden, men allikevel....... :oops:
 
Kan man saksøke kraftleverandør tro?
De tok strømmen i morrest. Jeg har en kveik øl på 30 grader og en Kølsch på 18 grader.
De hadde riktignok varslet om utkobling for flere dager siden, men allikevel....... :oops:
Hvis det var varslet utkobling trenger du i hvert fall en djevelsk god advokat!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jadda, første dagen jentungen er tilbake i barnehagen etter at nykommeren ble født, klart jeg ser min mulighet til å få fatet min "Vannet har gått kokos&vanilje Stout"

Dette ølet har virkelig bydd på problemer siden det blei planlagt. Det blei utsatt å brygges flere ganger, først var det å oppdrive kokosflak, så var det å få ordnet et øl som er julegave.

Under bryggedagen gikk jo vannet til kona(derfor navnet) og vørteren ble stående i kjelen 4 timer uten varme.

Gjæringa gikk forøvrig greit da, så var vel heldig der. Nuvel, så tilbake til dagens fating av overnevnte øl. Starsan i fatet, dytte ut med CO2, vekta og slanger fram, i all hu og hast for å få mest ut av dagen mens eldste er i barnehagen. Sprayer starsan på tappekranen til gjæringskaret og trer på slangen....

Hoff jeg vet jo dette, driten må få stå å dryppe bittelitt før jeg dytter slangen på krana, åpner krana og knipser på slangen for å få ut CO2 og fri flyt ned i fatet. Fungerer ypperlig, snur meg i to sekunder for å gjøre no vissvass jeg ikke husker lengre og hører ett "påpp" etterfulgt av en åpen kran uten slange og ølet flyter fritt ned på gulv, kjøleskap og vekt.

Løøøøøøvli, griper fatt i slangen og trer den på mens det renner som den dagen vannet til kona faktisk gikk, får tredd driten på og fortsetter tapping. Glad jeg valgte lukket overføring denne gang, vel verdt det:D

Ingen før bilder, men nå er altså kjøleskap, vifte og varmerør rent igjen.
received_369118717531623.jpeg

Jeg trøster meg med at FG prøven smakte fantastisk. Så sånn var nå starten på denne fredagen:D:D
received_736375490333130.jpeg
 
Jadda, første dagen jentungen er tilbake i barnehagen etter at nykommeren ble født, klart jeg ser min mulighet til å få fatet min "Vannet har gått kokos&vanilje Stout"

Dette ølet har virkelig bydd på problemer siden det blei planlagt. Det blei utsatt å brygges flere ganger, først var det å oppdrive kokosflak, så var det å få ordnet et øl som er julegave.

Under bryggedagen gikk jo vannet til kona(derfor navnet) og vørteren ble stående i kjelen 4 timer uten varme.

Gjæringa gikk forøvrig greit da, så var vel heldig der. Nuvel, så tilbake til dagens fating av overnevnte øl. Starsan i fatet, dytte ut med CO2, vekta og slanger fram, i all hu og hast for å få mest ut av dagen mens eldste er i barnehagen. Sprayer starsan på tappekranen til gjæringskaret og trer på slangen....

Hoff jeg vet jo dette, driten må få stå å dryppe bittelitt før jeg dytter slangen på krana, åpner krana og knipser på slangen for å få ut CO2 og fri flyt ned i fatet. Fungerer ypperlig, snur meg i to sekunder for å gjøre no vissvass jeg ikke husker lengre og hører ett "påpp" etterfulgt av en åpen kran uten slange og ølet flyter fritt ned på gulv, kjøleskap og vekt.

Løøøøøøvli, griper fatt i slangen og trer den på mens det renner som den dagen vannet til kona faktisk gikk, får tredd driten på og fortsetter tapping. Glad jeg valgte lukket overføring denne gang, vel verdt det:D

Ingen før bilder, men nå er altså kjøleskap, vifte og varmerør rent igjen.
Vis vedlegget 48082

Jeg trøster meg med at FG prøven smakte fantastisk. Så sånn var nå starten på denne fredagen:D:D
Vis vedlegget 48083
Ølet mitt har gått! :D
 
Er det ikke bare 9 dager siden du brygga den?
Fikk tilslutt flasket Ginger Rye IPA'n i dag etter litt om og men med en tappestav som tetta seg med humle allerede på første flaska

Ikke så mange bilder her heller, men nå er den endelig på flaske

Vis vedlegget 48084
Joda det stemmer, kun 9 dager men 6 av de dagene har kokosflakene lagt der og FG har vært 1.014 i 5 av de. Jeg tilsatt kokosflak så fort jeg så at jeg ikke vil rekke det før FG er nådd, liker at den får gjære litt etter humle og andre tilsetninger.

Dessuten er dette den opprinnelige SatanMyMaster havrestouten, men med kokos og vanilje så med en OG på 1.059 og 2 pakker S-04 til 13 liter øl så går det unna :D

Det er jo også vanskelig å time alt med spedbarn og ei på snart 3 i tillegg til jul rett rundt hjørne så jeg må nesten bare ta bryggerelaterte ting så fort sjansen byr seg.
 
Ja, Bitteren jeg tappa i går har hatt samme SG i ni dager. Brygga den 7. nov. S-04 er perverst rå de første dagene, selv ned på 17-18C er den raskere enn kveik.
Helt enig, jeg har fått et litt syrlig preg av den noen ganger, da på 18-19 grader, sjekket pdf'en til fermentis og der står det 15-20 grader, mens Bryggselv sier 15-24.

Så denne gangen starta jeg på 16 grader og etter 2 dager hadde den gått fra 1.059 til 1.020 så økte til 17, etter nye 24 timer var den på 1.015(antatt FG) så jeg satt opp til 19 for å få skvist ut det siste. Etter noen timer var den 1.014 og der har den stått siden lørdag i forrige uke.

Så ja, må si meg enig der, en råtass av en gjær:cool:
 
Vasker du den i vaskemaskinen? :) Aldri vaska den jeg, bare skyller av den og tørker den godt etter hver gang. Men hva skjedde når du ikke knøyt den igjen? Regner med du fjerna masken først... ;)
 
Tilbake
Topp