Hjelp hjelp hjelp! Jeg trenger hjelp av ekspertene her.
Nå har jeg grublet i en time på formler og utregninger og klarer ikke å finne riktig mengde vann til batchen. Burde kanskje vært meget enkelt med en allgrain-pakke. Men oppskrift på Brewfather setter meg helt ut. Antar det handler om ulike bryggemaskiner.
Skal brygge en pasjon og mango IPA kjøpt på ølbrygging.no.
*4,9 kg malt
20liter beregnet til slutt
Bruker en Digiboil 35 som har denne opererer med denne utregningen på meskevann: (malt-kg x2) + 5 = 14,8
Så stopper det for meg. Digiboil sier mengde skyllevann er:
Mengde skyllevann (i liter) = volum før kok (beregn 10% avdamp) + vekt av malt (i kg) - mengde meskevann.
Mitt spørsmål er: hvor mye skyllevann skal jeg bruke? Hvordan vet jeg ønsket volum før kok for å få 20l i karet?
Det jeg kommer fram til er:
Ønsket volum før kok (24,6l) - svinn (10% avdamp) - bunnfall (2l) = ca 20 til gjæring
Derfor må skyllevann være:
(24,6 + 4,9) - 14,8 = 14,7
Da vil totalt mengde vann bli 29,5l
Ut i ulike oppskrifter stemmer ikke mine utregninger. Er jeg helt på villspor?
Nå har jeg grublet i en time på formler og utregninger og klarer ikke å finne riktig mengde vann til batchen. Burde kanskje vært meget enkelt med en allgrain-pakke. Men oppskrift på Brewfather setter meg helt ut. Antar det handler om ulike bryggemaskiner.
Skal brygge en pasjon og mango IPA kjøpt på ølbrygging.no.
*4,9 kg malt
20liter beregnet til slutt
Bruker en Digiboil 35 som har denne opererer med denne utregningen på meskevann: (malt-kg x2) + 5 = 14,8
Så stopper det for meg. Digiboil sier mengde skyllevann er:
Mengde skyllevann (i liter) = volum før kok (beregn 10% avdamp) + vekt av malt (i kg) - mengde meskevann.
Mitt spørsmål er: hvor mye skyllevann skal jeg bruke? Hvordan vet jeg ønsket volum før kok for å få 20l i karet?
Det jeg kommer fram til er:
Ønsket volum før kok (24,6l) - svinn (10% avdamp) - bunnfall (2l) = ca 20 til gjæring
Derfor må skyllevann være:
(24,6 + 4,9) - 14,8 = 14,7
Da vil totalt mengde vann bli 29,5l
Ut i ulike oppskrifter stemmer ikke mine utregninger. Er jeg helt på villspor?