Tråden for dumme spørsmål.

Fikk tatt en liten test, fant en boks fra 2019 fylt med beergun den gangen. Jeg vil si at det er ikke mye forskjell på hverken smak eller aroma, og ihvertfall ikke oksidert og samme farge. Positivt overrasket at en kan lagre over tid uten at det går utover kvalitet. Det skal sies at den har stått kjølig hele tiden. Neste ut er en flaske juleøl fra 2017 tappet på samme måte, spennende å se om den er like godt bevart.
 

Vedlegg

  • IMG_20240413_155841.jpg
    IMG_20240413_155841.jpg
    261,8 KB · Sett: 14
Da ble det juleøl fra 2016, kun lykke:) bedre nå enn ved jul 2016, kan ikke si annet en at boks, flaske er et godt valg for oppbevaring, begge eksemplene var karbonert med Co2.
Har ingen fat med så gammelt øl så det gjenstår å teste. Men har en cider som har stått 962 dager på fat. Må sjekkes,,
 

Vedlegg

  • IMG_20240413_162814.jpg
    IMG_20240413_162814.jpg
    227,9 KB · Sett: 16
Kan kli erstatte risskall, (rice hulls)? Noen som har testet? Kan det gi smak/astringens el likn.?
Jeg har ikke noe her, men effekten avhenger vel av hvor finhakka kliet er? Det skal jo helst være hele skall.

Et annet sprøsmål: Vil du få med mye betaglukaner? Det øker viskositeten, så vinninga kan i så fall fort gå opp i spinninga. Risskall har også betaglukaner, men kanskje mindre? Dette veit jeg ikke noe om, men leiter du litt, finner du sikkert noe:).

Astringens hadde jeg ikke bekymra meg så mye for - så lenge du har styr på pH under skyllinga.
 
Diskusjon om kjøp fra Humlegården er splittet hit.

Humlegården har ei kilopakke med Antioxin SMB som jeg gjerne skulle hatt kloa i. Jeg har brukt stoffet ei stund nå, og trur det kanskje har noe for seg. Ingen revolusjon, men hvorfor ikke? Det er jo bare å hive det oppi sammen med saltene, og det koster ikke all verden.

Er det noen som veit om det er mulig å få tak I Brewtan B her på berget? Det er jo et alternativ. Da kan man bare blande det og sulfitten. (Askorbinsyra er antakelig mindre viktig, og kan visst ha uønska effekter, også.)
 
Sist redigert av en moderator:
Er det noen som har erfaringer med å handle med Humlegården nylig? De har ei kilopakke med Antioxin SMB som jeg gjerne skulle hatt kloa i. Jeg har brukt stoffet ei stund nå, og trur det kanskje har noe for seg. Ingen revolusjon, men hvorfor ikke? Det er jo bare å hive det oppi sammen med saltene, og det koster ikke all verden.

Er det noen som veit om det er mulig å få tak I Brewtan B her på berget? Det er jo et alternativ. Da kan man bare blande det og sulfitten. (Askorbinsyra er antakelig mindre viktig, og kan visst ha uønska effekter, også.)

Du kan få både Antioxin og askorbinsyre av meg, men må vente en månedstid
Fortell gjerne hvilke uønska effekter askorbinsyra kan gi
Jeg bruker det sammen med siste tørrhumla i IPA og har ikke merket noen uønska effekter. En liten helsegevinst skal det jo også være
 
Du kan få både Antioxin og askorbinsyre av meg, men må vente en månedstid
Fortell gjerne hvilke uønska effekter askorbinsyra kan gi
Jeg bruker det sammen med siste tørrhumla i IPA og har ikke merket noen uønska effekter. En liten helsegevinst skal det jo også være
LODO-folket mener visst at det kan ha oksideringseffekt. Det er bare noe jeg snappa opp i en podcast, så det er i høyeste grad uautorisert sladder. Men jeg har hørt det før, også. George Fix ytrer seg skeptisk om det i Principles of Brewing Science, men han er generelt skeptisk til å bekjempe oksidering med tilsetninger.

Helsegevinsten trur jeg er heller tvilsom. Askorbinsyre er vel rett og slett C-vitamin, og det får de aller fleste av oss nok av gjennom mat og drikke.

Sitter du med et større lager av antioksin?
 
LODO-folket mener visst at det kan ha oksideringseffekt. Det er bare noe jeg snappa opp i en podcast, så det er i høyeste grad uautorisert sladder. Men jeg har hørt det før, også. George Fix ytrer seg skeptisk om det i Principles of Brewing Science, men han er generelt skeptisk til å bekjempe oksidering med tilsetninger.

Helsegevinsten trur jeg er heller tvilsom. Askorbinsyre er vel rett og slett C-vitamin, og det får de aller fleste av oss nok av gjennom mat og drikke.

Sitter du med et større lager av antioksin?

Ja, burde kanskje presisert kan være en helsegevinst, men sikkert unødvendig med tilsetninger. Farlig er det neppe
 
Skulle også gjerne vist vilken mekanisme som er involvert når det er kjent for å ha motsatt effekt og mye brukt som antioksidant med god effekt
 
Jeg handler Antioxin hos norsk butikk i mindre kvanta. Noe høyere kilopris, men så støtter man en lokal butikk med noen kroner og det brukes så lite av dette stoffet at prisforskjellen per brygg er marginal.

 
Skulle også gjerne vist vilken mekanisme som er involvert når det er kjent for å ha motsatt effekt og mye brukt som antioksidant med god effekt
Dette trur jeg er relevant: https://brewingforward.com/wiki/Ascorbic_acid
Jeg handler Antioxin hos norsk butikk i mindre kvanta. Noe høyere kilopris, men så støtter man en lokal butikk med noen kroner og det brukes så lite av dette stoffet at prisforskjellen per brygg er marginal.

Godt poeng. Det er jo peanuts i den store sammenhengen:).
 
Prøver Milwaukee 885 for første gang i dag. Noen dråper på og det viser 64. Lar det stå litt og det øker javnt og trutt til 67 med samme prøven på. Hydrometer viser 62 !
 
Jeg har makan. Slik gjør jeg:
1. Lar det stå i romtemperatur.
2. Har litt vann stående sammen med det slik at det får samme temp. Bruker det til å kalibrere med.
3. Prøven kjøler jeg ned mot romtemp. Det går kjemperaskt siden det ikke er mange dråpene.
4. Drypper på noen dråper og måler.
Ser etter at temperaturen ikke endrer seg dramatisk. Det har ATC, men det er ikke nok til å korrigere for veldig avvikende temperaturer.
 
Prøver Milwaukee 885 for første gang i dag. Noen dråper på og det viser 64. Lar det stå litt og det øker javnt og trutt til 67 med samme prøven på. Hydrometer viser 62 !
Med varm vørter tar det litt tid før instrumentet viser riktig. Og jeg har kommet til at refraktometer viser ca 10 % mer enn hydrometer, testet opp mot flere hydrometer.
 
Prøver Milwaukee 885 for første gang i dag. Noen dråper på og det viser 64. Lar det stå litt og det øker javnt og trutt til 67 med samme prøven på. Hydrometer viser 62 !
Jeg opplever også at det bruker litt tid på å stabilisere hvis vørter er varm. Henter en prøve med pipette og kjøler ned under springen. Holder hånda over og trykker to tre ganger på read. Holder hånda over også ved kalibrering. Opplever mer stabile målinger da. Ikke sjekka opp mot hydrometer men veldig samsvar mot de to tiltene jeg bruker.
 
Tilbake
Topp