Tråden for dumme spørsmål.

Nå var de tomme for s-04. Bestilte to pakker us-05 og en pakke wlp002 (var god dato på den)
Noen som har erfaring med å blande de to, eller tørrgjær og ferskgjær generelt ?
Én pakke av hver burde vel holde på 14 liter? (~1.096)

Brewshop var tomme for dme også så blir ikke no starter ..:rolleyes:
Par dager siden nå, men har par poser med S-04 her hvis du er i nød. Kan bytte mot noe drikkbart eller få igjen senere, hentes på Haugerud ev. Send meg en PM hvis du trenger.

Par dager siden nå, men har par poser med S-04 her hvis du er i nød. Kan bytte mot noe drikkbart eller få igjen senere, hentes på Haugerud ev. Send meg en PM hvis du trenger.
Takker, men nå henta jeg ganske fersk 002 og us-05, tenker jeg bruker en av dem eller begge
Gir beskjed om jeg skulle ombestemme meg :)

Slike flasker med patentkork eller hva de heter har jeg hattt ymse erfaring med. Det har hvertfall skjedd ett par tre ganger att øllet har vært helt flatt når jeg åpner den . Er dette ett kjent problem og er det evnt noe jeg bør gjøre for å unngå det ?

På førehand mange slags takk. Per fire år flink
*
Vis vedlegget 69956
Pakningen blir lett påvirket av StarSan og tørker ut / blir utett.
Må vaskes med forsiktighet.

Nå var de tomme for s-04. Bestilte to pakker us-05 og en pakke wlp002 (var god dato på den)
Noen som har erfaring med å blande de to, eller tørrgjær og ferskgjær generelt ?
Én pakke av hver burde vel holde på 14 liter? (~1.096)

Brewshop var tomme for dme også så blir ikke no starter ..:rolleyes:

Denne ser ut til å være skreddersydd for meg i dag :)

Lite spørsmål når det kommer til karbonering av øl på konisk gjærtank.

Iflg. Brewfather sin kalkulator så trenger jeg la ølet stå med 1.04 bar ved 4 grader i omtrent en uke for å oppnå ønsket karbonering.
Jeg synes dette hørtes overdrevet lenge ut. Mener å huske når jeg drev med corneliusfat at vi bare fylte opp fatene med CO2 og ristet de, også var de klare på relativt kort tid.

I mangel på muskelmassen som skal til for å riste en rustfri gjærtank med 100 liter øl i så har jeg installert karboneringsstein dog.

Men er denne tidsrammen korrekt?

Takk på forhånd for svar!

Iflg. Brewfather sin kalkulator så trenger jeg la ølet stå med 1.04 bar ved 4 grader i omtrent en uke for å oppnå ønsket karbonering.
Jeg synes dette hørtes overdrevet lenge ut. Mener å huske når jeg drev med corneliusfat at vi bare fylte opp fatene med CO2 og ristet de, også var de klare på relativt kort tid.

I mangel på muskelmassen som skal til for å riste en rustfri gjærtank med 100 liter øl i så har jeg installert karboneringsstein dog.

Koble til to bar og rull fatet på gulvet. Du kan til og med bruke det til fotskammel mens du ser på tv.

Jeg syntes BF treffer ganske godt på beregningene. 1.04 bar i en uke på 4 grader gir deg 2,8 Co2-vol. Og det vil ligge der så lenge du opprettholder trykket på 1 bar. Dette er jo ganske sprek karbonering. Du kan jo kjøre på med høyere trykk og lavere temp i kortere tid for å oppnå det samme men da vil jeg anbefale å smake litt underveis for å unngå overkarbonering.

2 bar i 2 døgn, 3 bar i 1 døgn, tut og kjør.

Tilbake
Topp