Tråden for dumme spørsmål.

Det høres rart ut. Det andre dere skriver høres fornuftig ut ;-)

Rører altid ut ekstraktet før jeg begynner oppvarming
Regnbuefarger. Dette er helt ufarlig og forårsaket av en altfor brå temperaturforandring når kjelen tømmes rett etter koking, og forsvinner neste gang kasserollen brukes. Du kan også koke opp en eddikløsning i kjelen. Fargeforandringer i en belagt kasserolle skyldes vanligvis for høy temperatur.

Istedenfor eddik, kan du bruke fosforsyre(enklest og best) eller starsan og en kork vann(nest best).

Det høres rart ut. Det andre dere skriver høres fornuftig ut ;-)

Rører altid ut ekstraktet før jeg begynner oppvarming
Du skreiv at det var en oljefilm, så da tenkte jeg at det måtte være en avsetning, en film. Og siden det også virka som om du ikke alltid opplever det, tenkte jeg at det måtte være noe som varierte.

Jeg så ikke nærmere på bildet, men det er jo tydelig at det rett og slett er varmefarging, som @Kloakk skriver. Det får jeg også, og det er helt ufarlig: https://madeincookware.com/blogs/the-dreaded-rainbow-stain-and-how-to-fix-it

Jeg er der hvor jeg trenger en frittstående induksjonstopp med 1 kokesone, finner ingen tester og ikke alle bruksanvisninger forteller noe om den reelle størrelsen på kokesonen og andre relevante opplysninger.. Så da får man ty til de som kjøper og bruker produktene, nemlig dere :)

Jeg er ute etter en som er mellom 2000-2500w, kjelen som stort sett skal brukes har en diameter(bunn) på 21cm. Det er en trykkoker det er snakk om og jeg vil derfor kjøre økter fra 30 til 180 minutter alt etter hva som kokes..

Håper noen av dere har noen gode erfaringer og anbefalinger å dele for nå er jeg lei av å "google" :p

Jeg er der hvor jeg trenger en frittstående induksjonstopp med 1 kokesone, finner ingen tester og ikke alle bruksanvisninger forteller noe om den reelle størrelsen på kokesonen og andre relevante opplysninger.. Så da får man ty til de som kjøper og bruker produktene, nemlig dere :)

Jeg er ute etter en som er mellom 2000-2500w, kjelen som stort sett skal brukes har en diameter(bunn) på 21cm. Det er en trykkoker det er snakk om og jeg vil derfor kjøre økter fra 30 til 180 minutter alt etter hva som kokes..

Håper noen av dere har noen gode erfaringer og anbefalinger å dele for nå er jeg lei av å "google" :p
Synes å huske at du hadde den plata fra Ikea? I tilfelle jeg husker feil, jeg er godt fornøyd med den, kompakt størrelse, billig, 2000w, kan henges på veggen når den ikke er i bruk.

Synes å huske at du hadde den plata fra Ikea? I tilfelle jeg husker feil, jeg er godt fornøyd med den, kompakt størrelse, billig, 2000w, kan henges på veggen når den ikke er i bruk.

Jo det stemmer det, jeg hadde den til 20L ss kjelen min, men solgte de begge.

Jeg vurderer den igjen pga pris og at jeg vet den tåler en god del vekt, eneste minuset med den er at kokesonen kun er 17cm, mens mange andre har 19,5cm.. Men igjen når jeg ser på produktanmeldelser så ser det nesten ut som de alle har en 5cm bred coil på rundt 15cm i diameter..

Så jeg syns det er vanskelig, hva betyr kokesone om ikke det betyr ytterkant av coileneo_O Kokesone er ikke det samme som hvilke størrelser kjele som er anbefalt tydeligvis...

Jeg ser power har en fra point(deres eget merke), det er egentlig ikke noe spesielt med den, utenom 7 års garanti.. Jeg har uansett litt tid på meg da jeg venter til black week med å kjøpe noe som helst så om noen andre har erfaringer å dele så gjør gjerne det :)

Jeg så en stund på 2000w modellen til hendi siden Brewshop selger 3500w modellen og sier den kan ta kjeler opp til 60 liter, litt merkelig egentlig for anbefalt maks vekt på den er 15kg.... Men etter intens googling fant jeg ut at hendi er en nederlandsk produsent og videre fant platen på amazon.nl og der var samme anmeldelsene, liten kokesone..

Screenshot_20241118_083512_com.android.chrome.jpg

Nå kan det hende at det gjelder absolutt alle induksjonsplater, så da blir det jo et spørsmål om garanti og kvalitet på hus og coil de er satt sammen av. Og sånn sett så er vel alle anmeldelsene jeg har sett hvor varmesonen tas opp som et problem, vært med panner og ikke kjeler, det er kanskje ikke så relevant når jeg kun skal kjøre en kjele?

sånn sett så er vel alle anmeldelsene jeg har sett hvor varmesonen tas opp som et problem, vært med panner og ikke kjeler, det er kanskje ikke så relevant når jeg kun skal kjøre en kjele?
Nei, når man skal varme opp noe som er flytende, vann, vørter, så har det nok ikke så mye å si. 2000w er 2000w for å si det sånn og vil varme opp innholdet like fort uansett så lenge kjelen dekker coilen. Hvis jevn varmefordeling er viktig, er tykkelsen på bunnen på kjelen verdt å tenke på, en tykk bunn fordeler varmen bedre enn en tynn.

Interessant det der med at alle platene kanskje har samme varmecoil. Har ikke tenkt over det, men ser ikke bort fra at det stemmer, det er mye felles deler som brukes i ulike produkter.

Sist redigert:
Nei, når man skal varme opp noe som er flytende, vann, vørter, så har det nok ikke så mye å si. 2000w er 2000w for å si det sånn og vil varme opp innholdet like fort uansett så lenge kjelen dekker coilen. Hvis jevn varmefordeling er viktig, er tykkelsen på bunnen på kjelen verdt å tenke på, en tykk bunn fordeler varmen bedre enn en tynn.

Interessant det der med at alle platene kanskje har samme varmecoil. Har ikke tenkt over det, men ser ikke bort fra at det stemmer, det er mye felles deler som brukes i ulike produkter.
Kjelen er en Presto 23q induksjon, så den skal ha en rimelig solid bunn ja.

"Constructed of heavy-gauge polished aluminum with a stainless steel-clad base for fast, even heating."

Er vel en av verdens mest solgte trykkokeren og definetivt størst i sin prisklasse.
Screenshot_20241118_111419_com.android.chrome.jpg

Om det er samme fabrikk som lager alle coilene skal jeg ikke uttale meg om, men virker som størrelsen på coilene er den samme..

Hvordan var det med induksjonsplater og ekstern styring ? Går det greit med å koble på en Grainfather connect boks ?
Har en gammel Kervelplate som er super, men den er ikke så enkel å forholde seg til om en ønsker stegmesking p.g.a. restvarmen i platen.

Hvordan var det med induksjonsplater og ekstern styring ? Går det greit med å koble på en Grainfather connect boks ?
Har en gammel Kervelplate som er super, men den er ikke så enkel å forholde seg til om en ønsker stegmesking p.g.a. restvarmen i platen.
Hvis du tenker på å styre når den skal slå seg på så går nok ikke det. Den nullstiller seg og slår til og med på en barnesikring hvis den mister strømmen.

Tror nok det gjelder alle induksjonsplater. Synes jeg husker en tråd her på forumet der noen hadde hacket styringen på en sånn plate, men det er en god stund siden.

• Sad
Reaksjoner: Mc.
Kjelen er en Presto 23q induksjon, så den skal ha en rimelig solid bunn ja.

"Constructed of heavy-gauge polished aluminum with a stainless steel-clad base for fast, even heating."

Er vel en av verdens mest solgte trykkokeren og definetivt størst i sin prisklasse.
Vis vedlegget 70218

Om det er samme fabrikk som lager alle coilene skal jeg ikke uttale meg om, men virker som størrelsen på coilene er den samme..
Ser solid ut den, hva er det du skal trykkoke?

Jeg fant endelig en relevant artikkel angående frittstående induksjonsplate. Den korte versjonen er at størrelsen på coilene mellom en plate til 800, - og en til 5000,- er liten, grunnen til det er at størrelsen på coilene er av liten betydning. Det er i størst grad kvaliteten på kjelen/pannen som utgjør hvor godt varmen blir fordelt og bevart.
Screenshot_20241118_175409_com.android.gallery3d.jpg

Så hvordan velger man en god induksjonsplate? Klart prisen har noe å si, men målene på selve induksjonsplaten satt opp mot vekten vil fortelle overraskende mye om hvilken kvalitet produktet holder.

Når det handler om kontroll så går det på hvor mange varmenivåer platen har, hvor langt ned og opp den kan gå, 100-2000w er åpenlyst bedre enn 200-2000 og til slutt temperatur området.

Det var de viktigste tingene å se etter når man er ute etter induksjonsplate, men for de som vil vite mer, følg linken under.

Nå er jeg spent!
Ait, så trepellets og kokosfiber skal trykkokes for å steriliseres, forøvrig også kornene nevt tidligere. I petriskålen vokser det mycel og BØ stå for blå østers.

Så vinterens prosjekt blir å prøve å kultivere min egen blå østerssopp, den er hva man kalle en tre-elsker og dermed vokser på tre normalt. Det er vanskelig å ha trær inne så da er det en luring som fant ut at trepellets(som mange av Sveriges boliger varmes med) er lett tilgjengelig og ikke minst billig og fungerer ypperlig.

(ikke mitt bildet)
oyster-DIY-fuel-pellet-block-kit.jpg

Ait, så trepellets og kokosfiber skal trykkokes for å steriliseres, forøvrig også kornene nevt tidligere. I petriskålen vokser det mycel og BØ stå for blå østers.

Så vinterens prosjekt blir å prøve å kultivere min egen blå østerssopp, den er hva man kalle en tre-elsker og dermed vokser på tre normalt. Det er vanskelig å ha trær inne så da er det en luring som fant ut at trepellets(som mange av Sveriges boliger varmes med) er lett tilgjengelig og ikke minst billig og fungerer ypperlig.

(ikke mitt bildet)
Vis vedlegget 70227
Kjempegodt:)! Spent på å høre hvordan dette går. Jeg har hørt/lest litt, men er foreløpig skremt av innsatsen som kreves.

Men sopp har jeg plukka sida jeg var en neve stor, og nå som jeg har passert grensa for støvets år (=70 år), kunne det jo kanskje etter hvert være kjekt å kunne gå på sopptur i kjelleren:).

Tilbake
Topp