Tråden for dumme spørsmål.

Hvorfor jobber gjæren tilsynelatende så ulikt?
Lager en IPA for 11 dager siden. To bøtter a 23l fra samme vørter.
Like mye/lite grums i bøttene. OG ca 1.065 og a 2 pakker Nottingham m samme dato.
Ingen tørrhumle. 16/18 C i romtemperatur.
Etter fire dager så var det ikke mer bobling i den ene låsen, den andre slipper fortsatt gjennom
ei boble hver 10 sekund.
Har ikke målt så de har kanskje gjæret like langt ned, men hvorfor så ulikt?

-Flasker ikke før det har roet seg i begge bøttene.

det er to kar, det ene med us05 og det andre med en lignende gjær av en anne produsent. Så oppi det ene i går og det var en del bobler her og der, men ikke dekt med skum eller noe sånt.

det er to kar, det ene med us05 og det andre med en lignende gjær av en anne produsent. Så oppi det ene i går og det var en del bobler her og der, men ikke dekt med skum eller noe sånt.
Har du montert gjærlås - og er sikker på at karene er tette? Det er gjerne liv, sjøl om tegnene ikke er tydelige.

Erfaringa mi er at tørrgjær kan være veldig treig - så jeg foretrekker å sette en liten starter for å ha den gående når jeg pitcher. Men jeg trur ikke at det egentlig er et problem; det er bare kjipt å gå og vente.

jeg sjekka igjen. Det er masse skum i den ene, mens i den andre der jeg hadde en alternativ til 05 som var gått ut på dato i april var det fortsatt helt dødt. Bør jeg hive oppi en pose 05 eller vente litt? Neste gang blir det flytende gjær eller starter/slurry.

jeg sjekka igjen. Det er masse skum i den ene, mens i den andre der jeg hadde en alternativ til 05 som var gått ut på dato i april var det fortsatt helt dødt. Bør jeg hive oppi en pose 05 eller vente litt? Neste gang blir det flytende gjær eller starter/slurry.
Ja, hiv oppi en pose 05.

Tilbake
Topp