Ove
Norbrygg-medlem
Det finnes perlehøns?Hvite italienere spiser kun Eraclea malt og perlehøns en type humle...
Jeg trodde perler var for svin …
Det finnes perlehøns?Hvite italienere spiser kun Eraclea malt og perlehøns en type humle...
Hva brygger du på?Jeg har sjekket forskjellige kalkulatorer for beregning av meskevann og skyllevann, og de aller fleste gir meg forskjellig svar. Brewfather sin app sier 13.91L meskevann og 21.31L skyllevann for 5.15kg malt, mens Grainfather sin kalkulator sier 17.41L meskevann og 16.71L skyllevann. En annen app (Mibrew) sier 13.44L meskevann og 19.65L skyllevann.
Hva er riktig? Hva ville dere valgt?
Tenker du hvilket utstyr? Har en 60L kjele med maltrør. Allgrain-sett fra Brewshop som heter Helles Good Lager tenkte vi å starte med. Første gang vi skal brygge i dag.Hva brygger du på?
Det finnes ikke et riktig svar her, bare personlige valg.Jeg har sjekket forskjellige kalkulatorer for beregning av meskevann og skyllevann, og de aller fleste gir meg forskjellig svar. Brewfather sin app sier 13.91L meskevann og 21.31L skyllevann for 5.15kg malt, mens Grainfather sin kalkulator sier 17.41L meskevann og 16.71L skyllevann. En annen app (Mibrew) sier 13.44L meskevann og 19.65L skyllevann.
Antakelig er det ikke veldig viktig hva du velger der. Det laveste meskevannsvolumet gir deg et forhold mellom meskevann og malt på 2,7 ltr/kg, og det er vel omtrent det som har vært lærebokfasiten. Men du skal ha en tjukkere mesk enn det før det får betydning for konverteringa av stivelsen - og du kan ha en mye tynnere mesk. Nesten uansett hvilket forhold du har - innafor visse grenser, så klart - vil du kunne få nær 100% omdannelse av stivelsen til sukker. Du påvirker altså i liten grad meskeeffektiviteten gjennom hvilken tjukkelse du har på mesken.Jeg har sjekket forskjellige kalkulatorer for beregning av meskevann og skyllevann, og de aller fleste gir meg forskjellig svar. Brewfather sin app sier 13.91L meskevann og 21.31L skyllevann for 5.15kg malt, mens Grainfather sin kalkulator sier 17.41L meskevann og 16.71L skyllevann. En annen app (Mibrew) sier 13.44L meskevann og 19.65L skyllevann.
Veldig hyggelig å høreTakk for svært utfyllende svar alle sammen, uten dette forumet hadde jeg nok aldri turt å begi meg ut på denne hobbyen![]()
Brodern lå hjemme med fyllesyken og dukka aldri opp, haha. Men i morra blir det brygging for alle penga!Håper dere hadde en hyggelig dag i går. Det viktigste er å trives med bryggingen. Gjør du det har du mye kos å se fram til.
Det er helt standard ball lock kobling.Jeg får ikke co2 inn på oxebar flasken. Jeg har dette settet https://www.olbrygging.no/kegland/1...g-head-kit-tappeutstyr-til-oxebar-polymer-fat
Må det spesial co2 kobling på her? Jeg ser at den lille tappen som skal presses inn for å åpne står litt lengre inne på denne i forhold til på Corneliusfatet.
Antar jeg får samme utfordring ved tapping
Jeg bruker oxebar nesten daglig, og det funker perfekt. Rød er Co2 og Gul er Øl.Jeg får ikke co2 inn på oxebar flasken. Jeg har dette settet https://www.olbrygging.no/kegland/1...g-head-kit-tappeutstyr-til-oxebar-polymer-fat
Må det spesial co2 kobling på her? Jeg ser at den lille tappen som skal presses inn for å åpne står litt lengre inne på denne i forhold til på Corneliusfatet.
Antar jeg får samme utfordring ved tapping
Jeg måtte bytte kobling, den har alltid virket på Cornelius fatene, men virket av en eller annen grunn ikke her. Tappen som skyver inn og åpner må være kortere på den første.Det er helt standard ball lock kobling.
Når du sier det så har jeg en svart ball lock på en picnic kran som må trykkes ekstra ned for å få øl ut av en Fermzilla med sånne plast ball locker. Den også virker fint på fat. Så det er vel noen av dem som har en litt kort tapp da.Jeg måtte bytte kobling, den har alltid virket på Cornelius fatene, men virket av en eller annen grunn ikke her. Tappen som skyver inn og åpner må være kortere på den første.
De er faktisk identiske, så det har egentlig ikke noe å si hvilken farge man bruker. Men det kan jo være lurt å bruke rød på co2 og gul på øl for å ha litt system i galskapen.Rød er Co2 og Gul er Øl.