DEt er helt klart svartsurbær, men hvor svartvinbær navnet kommer fra er ufårstelig.
Sneipa? SvartsurbærnewenglandpalealeHar fått noen svartvinbær
Ide om hva jeg kan bruke dem til foruten likør?
Har alltid flasket (nesten full) direkte fra coldcrash, og ikke hatt noe problem. Setter dem som oftest på baderomsgulvet et par dager etterpå (25 grader ish....)Jeg skal flaske øl som for tiden er nedkjølt. Hvis jeg skal fylle flaskene til randen, bør jeg bekymre meg for at væsken utvider seg i romtemperatur? Altså: bør ølet få komme til romtemperatur før jeg flasker det? Jeg har følelsen av at ekspansjon fra 3C til 20C er minimal, men ble litt usikker.
Forskjellen er vel rundt 4% økt volum på 100gr kontra 20 gr, så det bør vel bli under 1% forskjell i volum, bør være uproblematiskJeg skal flaske øl som for tiden er nedkjølt. Hvis jeg skal fylle flaskene til randen, bør jeg bekymre meg for at væsken utvider seg i romtemperatur? Altså: bør ølet få komme til romtemperatur før jeg flasker det? Jeg har følelsen av at ekspansjon fra 3C til 20C er minimal, men ble litt usikker.
Tja, det finnes flytende humleekstrakter, men jeg aner ikke noe om hvordan de vil funke brukt på den måten. Eller om du får tak i dem her i landet. Alfasyreinnholdet vil jeg gjette på er veldig lavt i den der, så hva med å teste den som aromahumle, men bruke ei velkjent bitterhumle?Godt spørsmål. Har tilsvarende tanker: brygger en pale ale-ish med en humle fra en gard i Høyanger. Aner ingenting om den, annet enn at den har vært brukt til ølbrygging for lenge siden. Dersom ølet blir smakløst - finnes det noe å tilsette i fatet etter noen ukers lagring?
Mer sannsylig med 3% AA enn 13% AA.Litt Lotto med humle du ikke kjenner IBU på.
Kan være greit å teste bitterhet i f.eks. 5 liter vann med 30 min kok.
Men det løpet er kjørt nå. Det kan fort bli godt.
Jeg trur ikke det er noen fare. Humler med høyt alfa-syreinnhold er så vidt jeg veit uten unntak avla fram fordi bryggeriene sparer enormt mye på å få slik humle. Så jeg holder med @Steinar Huneide i at 3% kanskje er et rimelig anslag.Litt Lotto med humle du ikke kjenner IBU på.
Kan være greit å teste bitterhet i f.eks. 5 liter vann med 30 min kok.
Men det løpet er kjørt nå. Det kan fort bli godt.
Nå ble jeg nysgjerrig på om noen har gjort noen forsøk som kun ser på forskjellige bitterhumlerSå kan det være grunner til å bruke Mittelfrüh, likevel. Men en kan jo kombinere.
Alle humlene som blei brukt som bitterhumle her, gir relativt milde smaks- og aromaeffekter. Og de er egentlig ikke veldig forskjellige. Men mengdene blir jo nokså forskjellige, og du skulle vente at både Saphir og Saaz ville gi mer krydder eller tre i aroma og smak. Ikke veldig merkbart, men likevel merkbart. Det er innholdet av humulene og karyofyllene, som oksiderer under lengre tids koking, som i teorien gir denne effekten.Nå ble jeg nysgjerrig på om noen har gjort noen forsøk som kun ser på forskjellige bitterhumlerJeg har en sterk mistanke om at man kunne laget det samme ølet med Magnum, Mittelfrüh eller Nelson Sauvin som bitterhumle uten å kunne skille de fra hverandre.
Edit:
Jeg fant eksperimentet jeg ønsket meg: https://brulosophy.com/2016/07/18/bittering-hops-pt-2-high-vs-low-alpha-acid-exbeeriment-results/
Her er et til, som forsøker å si noe om effekten på bitterhet i et hav av aromahumle: https://brulosophy.com/2024/12/02/e...n-used-for-bittering-in-a-west-coast-pilsner/
Interessant at i begge tilfellene så viste lab-målinger høyere IBU i ølet med størst mengde humle (lav-alfa) - men ikke stor nok forskjell til at folk kunne smake forskjell.
Samme her. Jeg har pleid å ha Magnum i fryseren og stort sett bruke det for å få bitterheten på plass. En vane jeg godt kan plukke opp igjenJeg er usikker på hva jeg mener rom effekten av å bruke edelhumler som bitterhumle. Jeg gjør det stort sett ikke. Men jeg er nok en lite følsom smaker. Jeg kjenner ikke all verdens forskjell på de ulike tyske humlene, rett og slett.
Magnum er ei veldig fin humle til all round-bruk (som bitterhumle). Til pilstyper har jeg likevel tru på at de nyere tyske humlene med relativt mye alfa-syre kombinert med et godt innhold av karyofyllene og humulene.Samme her. Jeg har pleid å ha Magnum i fryseren og stort sett bruke det for å få bitterheten på plass. En vane jeg godt kan plukke opp igjen![]()
Meine jeg har smakt og likt øl med svartsurbær tidligere. Har gått tur i nabolaget til jentungen og der er det en bolig med slike bær. Har tenkt spørre dem om å plukke for å teste i øl.Har fått noen svartvinbær
Ide om hva jeg kan bruke dem til foruten likør?