LalBrew NovaLager

Heisan, ikke sikkert det var oksidert, men minnet litt om det, skal prøve den igjen nå, da jeg har kjøpt et ferdigsett med fairytale pils, krysser fingra!
Når du investerer i såpass eksklusivt malt for å brygge pils, bør du vel la være å bruke en gjær som garantert gir deg noe som ikke ligner på pils?

Jeg er glad i denne gjæren fordi den gir et veldig reint resultat. Jeg har f.eks. fått veldig god IPA med den. Men prøver du å brygge pils med den, får du noe som ligner mer på en golden ale. Jeg har prøvd, og det blei en nedtur. Slett ikke udrikkelig, men altså ikke pils.

Skal du brygge pils og trenger å stå fritt når det gjelder valg av gjæringstemperatur, er w-34/70 det sjølsagte valget.

Når du investerer i såpass eksklusivt malt for å brygge pils, bør du vel la være å bruke en gjær som garantert gir deg noe som ikke ligner på pils?

Jeg er glad i denne gjæren fordi den gir et veldig reint resultat. Jeg har f.eks. fått veldig god IPA med den. Men prøver du å brygge pils med den, får du noe som ligner mer på en golden ale. Jeg har prøvd, og det blei en nedtur. Slett ikke udrikkelig, men altså ikke pils.

Skal du brygge pils og trenger å stå fritt når det gjelder valg av gjæringstemperatur, er w-34/70 det sjølsagte valget.
Ok men det er den gjæren leverandøren har valgt til dette allgrainsettet, så lar det stå til

Ok men det er den gjæren leverandøren har valgt til dette allgrainsettet, så lar det stå til
OK, men den leverandøren ville jeg liggi unna. De som leverer sånt til folk, burde ha et litt høyere nivå på den informasjonen de gir. Eller på den kompetansen de innehar. Det er faktisk ingen skjult hemlighet at denne gjæren ikke lager typeriktig pils.

OK, men den leverandøren ville jeg liggi unna. De som leverer sånt til folk, burde ha et litt høyere nivå på den informasjonen de gir. Eller på den kompetansen de innehar. Det er faktisk ingen skjult hemlighet at denne gjæren ikke lager typeriktig pils.
Voldsomme ord. Det finnes haugevis av allgrainsett, som ikke er helt det de gir seg ut for. Men dersom folk synes ølet er godt og de selger jevnt og trutt av settene, ser jeg ingen grunn at at man ikke skal kjøpe eller selge.

Vi skal vokte oss for at forumet ikke ender opp som et sted, hvor man kun skal brygge etter bestemte retningslinjer.

Det viktigste er tross alt å at man finner glede i denne hobbyen. Så må hver enkelt finne sin vei uavhengig av gjær, bryggekjeler, stål eller plast, dyrt eller billig, høytrykk eller lavtrykk osv. osv.

Voldsomme ord. Det finnes haugevis av allgrainsett, som ikke er helt det de gir seg ut for. Men dersom folk synes ølet er godt og de selger jevnt og trutt av settene, ser jeg ingen grunn at at man ikke skal kjøpe eller selge.

Vi skal vokte oss for at forumet ikke ender opp som et sted, hvor man kun skal brygge etter bestemte retningslinjer.

Det viktigste er tross alt å at man finner glede i denne hobbyen. Så må hver enkelt finne sin vei uavhengig av gjær, bryggekjeler, stål eller plast, dyrt eller billig, høytrykk eller lavtrykk osv. osv.
Jeg regner med at du ville blitt forbanna om noen solgte deg en indrefilet som viste seg å være noe annet? Skal vi ikke kreve at de varene vi betaler for, faktisk er det de gir seg ut for?

Jeg står inne for at folk bør reagere når informasjonen de får, er dårlig. Det er noe som heter "forbrukermakt" - og den bør alle bruke.

Om denne konkrete saken: Novalager markedsføres som lagergjær, og sånn sett har vel produsenten av settet sitt på det tørre. Men denne produsenten bør vite at Novalager i det minste må sies å være en god del annerledes enn vanlig lagergjær - og opplyse om det. Og har han gjort det, skal jeg sjølsagt trekke kommentaren min. Men hvis ikke synes jeg det er ekstra grunn til å reagere her, fordi det er et sett med veldig dyrt malt. Det må vel kunne kalles "eksklusivt" - og da bør man kunne stille ekstra høye krav, også.

Mener du at jeg krever at folk kun skal brygge etter bestemte retningslinjer? I så fall synes jeg du skal si det i klartekst - og begrunne det. Jeg er ellers dypt uenig i at det er en tendens til "ortodoksi" her på forumet. Men øltyper har definisjoner, og noen ganger er det relevant å trekke dem inn i diskusjoner - og andre ganger ikke.

I denne sammenhengen er det ikke relevant. Det som er relevant er hvilke forventninger det er rimelig å anta at folk som kjøper noe som kalles et pilssett, har - og de blir neppe tilfredsstilt med Novalager.

Men hvis folk brygger pils med Novalager, og er fornøyd med ølet sitt, har jeg sjølsagt ikke noe i mot det. Og å lese det jeg skrev som uttrykk for noe annet, er helt urimelig.

Jeg regner med at du ville blitt forbanna om noen solgte deg en indrefilet som viste seg å være noe annet? Skal vi ikke kreve at de varene vi betaler for, faktisk er det de gir seg ut for?

Jeg står inne for at folk bør reagere når informasjonen de får, er dårlig. Det er noe som heter "forbrukermakt" - og den bør alle bruke.

Om denne konkrete saken: Novalager markedsføres som lagergjær, og sånn sett har vel produsenten av settet sitt på det tørre. Men denne produsenten bør vite at Novalager i det minste må sies å være en god del annerledes enn vanlig lagergjær - og opplyse om det. Og har han gjort det, skal jeg sjølsagt trekke kommentaren min. Men hvis ikke synes jeg det er ekstra grunn til å reagere her, fordi det er et sett med veldig dyrt malt. Det må vel kunne kalles "eksklusivt" - og da bør man kunne stille ekstra høye krav, også.

Mener du at jeg krever at folk kun skal brygge etter bestemte retningslinjer? I så fall synes jeg du skal si det i klartekst - og begrunne det. Jeg er ellers dypt uenig i at det er en tendens til "ortodoksi" her på forumet. Men øltyper har definisjoner, og noen ganger er det relevant å trekke dem inn i diskusjoner - og andre ganger ikke.

I denne sammenhengen er det ikke relevant. Det som er relevant er hvilke forventninger det er rimelig å anta at folk som kjøper noe som kalles et pilssett, har - og de blir neppe tilfredsstilt med Novalager.

Men hvis folk brygger pils med Novalager, og er fornøyd med ølet sitt, har jeg sjølsagt ikke noe i mot det. Og å lese det jeg skrev som uttrykk for noe annet, er helt urimelig.
Ser ut for at begge kan bli tilfredsstilt her med både pils og IPA :)1768994304877.png

Ser ut for at begge kan bli tilfredsstilt her med både pils og IPA :)Vis vedlegget 76264
Det er hva produsenten sier - og det det henger på her, er nok begrepet "rene pilsners". Problemet er at mange opplever at den pilsen du får med denne gjæren, er så rein at den rett og slett mangler det pilspreget de fleste vil kreve at en pils har. Det er forøvrig den samme innvendinga trykkgjæring har blitt møtt med: Du fjerner så mye av esterne at ølet blir pregløst.

Jeg har prøvd, og gjør det ikke om igjen. Men sjølsagt er det lov å like et sånt øl, og å kalle det pils. Jeg synes bare det er viktig å sørge for at folk blir informert om hva de kan vente når de kjøper denne gjæren for å brygge pils med den. Og de fleste vil antakelig synes at det høres fint ut med en "ren pilsner" - mens de kanskje hadde tenkt seg om dersom det haddes stått "en pilsner uten særlig pilsnerpreg".

NB! Jeg er glad for at vi har fått denne gjæren. Jeg synes den gir veldig god IPA - og sikkert NEIPA, også. Den lar humla skinne - og jeg vil anta at de fleste som bruker Fermentis' 05 kanskje vil like denne enda bedre.

Lykke til med å finne ny bryggebutikk. Strømmen selger flere pils-sett med Nova lager ;)

Du er en mann som er svært skrivefør, mye flinkere enn meg. Du har også svært god fagkunnskap som vi er heldige at du er villig deler på forumet.

Dette gjør også at du naturlig framstår som en autoritet.

Dette gjør at du når du framstår med uttalelser som virker veldig svart/ hvit, så blir effekten også sterkere enn for de fleste på dette forumet.

Du har flere uttalelser som framstår bastante:
Smak er subjektivt. Ja, du er ikke den eneste som har ikke er begeistret for Nova Lager. Samtidig er det også folk som er fornøyd med denne. Det skal vi ha respekt for, denne måten å ordlegge seg inviterer ikke folk som liker gjæren til å delta i diskusjonen med hvorfor.

Du sier også at w34/70 er et selvsagt valg. Det er vanskelig å argumentere mot at mange synes den lager et godt øl. Jeg kjenner også flere som ikke er like begeistret. Den er et godt valg og en god anbefaling. Men ikke er selvsagt valg for alle.
Vi har hatt en Kölsch diskusjon, jeg ikke har behov for å repetere.

Det er helt greit å gi beskjed, men det handler om hvordan man gjør det. Samtidig har du en posisjon på forumet du må være bevisst på. Det er ikke alle som henger her daglig, de fleste er kun innom en gang dann og vann.

Jeg har ikke noe problem med å fortelle Strømmen hva jeg mener om dette og hint. Det fine med dem er at de hører på hva folk sier.

Jeg mener faktisk at det er riktig å si klart i fra om at pils med Novalager blir noe annet enn hva de fleste vil forvente av en pils.

Jeg sier ikke at w-34/70 er et sjølsagt valg om man vil brygge pils. Jeg sier at det er det dersom man ikke kan gjære kaldt. Det er den lagergjæren der det finnes best dokumentasjon på at den tåler å bevege seg opp på ale-temperatur. Den er antakelig ikke den eneste, men du skal leite litt for å finne dokumentasjon om andre.

Når det gjelder kølschdiskusjonen kan jeg ikke huske at jeg har gjort noe annet enn å si hva jeg mener er konsekvensen av ulike valg for smaken av ølet. Hva folk velger å gjøre, er meg rimelig likegyldig. (Men jeg er opptatt av språk, altså av at begrepene vi bruker skal ha et noenlunde presist innhold. Du kan ikke kalle hva som helst en kølsch, for da slutter begrepet å ha innhold.)

Til slutt: OK, jeg kan gå med på at jeg denne gangen uttrykte meg i overkant bastant. Jeg kan sikkert tenke litt på det:).

OK om vi nå legger Novalager diskusjonen død?
Ikke uinteressant, men litt snevert og litt unødig høy temperatur...
Dette er en tråd hvor vi diskuterer Nova Lager ø, hvor skal vi ellers diskutere denne gjæren.

Høy temperatur? Det vel akkurat det som Lallemand mener en av fordelene med denne gjæren :cool:.

Ser fram til å høre om @AndersHonstad har et annet inntrykk denne gangen.

Tilbake
Topp