Erlenmeyerkolbe og temperaturforskjeller

Jeg har kokt på komfyr med kjele, for så å helle over i kolben.
Har rett og slett ikke turt å koke rett i kolben.
Det er mulig jeg er litt feig der.
 
Tholthe skrev:
Dere som bruker erlenmeyerkolber for å koke vørter til starter: Koker dere på gass eller på vanlig elektrisk komfyr?
Jeg har prøvd å koke på komfyr, men det tar veldig lang tid siden bunnen ikke er helt plan, så nå koker jeg i kjele og overfører til kolben etterpå.
Dette vil jeg helst prøve å unngå mtp infeksjonsfare.

Jeg koker på vanlig keramisk koketopp. Et triks er å koke opp vannmengden i en vannkoker, helle det i kolben, blande ut DMEen og så sette flaska på komfyren, da går det ganske fort. Det er mulig at noen svake kolber ikke takler at man heller kokende vann i dem, men det gjør iallefall den jeg har.
 
De to gangene jeg har gjort det så kokte jeg først vørteren 5-10 min i gryte for å få unna det meste av skummet. Overførte så til kolben og kokte 10 min der. Bruker vanlig gammeldags komfyr, og ja: kolben er treg. Tipper gass er raskere.

Ellers har jeg vært påpasselig med å la vannstanden utenfor kolben være lavere enn nivået inni når jeg kjøler. Dette for å unngå stress på glasset. Husker ikke hvem på forumet som tipset om det, men jeg lærte det her :)
 
Generelt vil jeg anbefale litt dyre kolber.
Vi bruker SCHOTT DURAN (kjøpt på Chiron), de koster omtrent det dobbelte av Simax, men er etter min mening verdt det.
 
Mulig jeg er heldig, men til nå har jeg bestandig kokt vann, gjærnæring og spraymalt i en vanlig kasserolle, kjølt ned kasserollen i kaldt vann og så helt oppi kolben. Deretter er det gjæren oppi, alufolie på toppen og så starter jeg røreren. Bruker selvfølgelig starsan på alt i forkant. Dette har gått bra 20 ganger på rad nå og jeg synes det blir mye enklere å vaske utstyret slik.
Ved oppstepping setter jeg kolben kjølig og heller ut vørteren, koker opp ny vørter i kasserolle, kjøler ned i kasserolle og heller dette rett oppi kolben med gjær.
 
Eg har prøvd å koke i min 5 liters kolbe, men det ble bare søl. Så derfor koker eg i kjele, kjøler ned, og så heller det over i kolben. Kolben desifiserer eg med sterkrens (fra Petit).
 
Man kan jo evt bare koke vann i kolben i 15 min for å sterilisere først. Det blir mindre griseri...
 
EspenL skrev:
Man kan jo evt bare koke vann i kolben i 15 min for å sterilisere først. Det blir mindre griseri...

Kolben blir ikke sterilisert.
Desinfeksjon gjennomføres vanligvis ved varmt vann, eller kjemiske væsker.
 
Er ikke poenget med slik kolbe nettopp at man skal kunne koke direkte på komfyr med denne? Da vil man vel også redusere faren for infeksjoner.
 
Jo, det er riktig. Men det er veldig lett å koke over og da blir det mye griseri å vaske bort. Og så går det raskere å koke opp i gryte og det er lettere å røre ut spraymalten, derfor gjør mange dette først.

Tror Gahr nevnte noe om at han bruker skumdemper under kokingen. Jeg har ikke prøvd dette ennå.
 
Fremgangsmåte fra homebrewtalk.. ;)
Put flask on digital scale and zero out.
Add DME by weight.
Add cold water to desired fill level.
Shake like hell.
Put on burner and boil.

Jeg ville også puttet inn rørepinnen før kok...  ;D
 
Skumdemper anbefales (defoamer, foam control e.l.).
Gjorde en verden av forskjell når vi begynte med det.
Nå kan jeg bare sette kolben på full kok i et kvarter, før måtte jeg stå klar til å løfte vekk kolben konstant, for at det ikke skulle koke over.
 
For andre gang svidde gjærstarteren seg i nå dag. Ikke mye, men ser enkelte svarte flak som virvler rundt når den står på magnetrører. Jeg rører ut maltekstrakten i et litermål, bruker varmt vann. Tilsetter vann opp til ønsket mengde og har i gjærnæring. Rister/roterer kolben. Setter den på kald keramisk plate og slår på fullt (3). Slår ned ett hakk (2.5) når det begynner å "bråke" fra kolben. Slår ned til 1.5-1.8 når det begynner å koke, tilsetter foamcontrol og koker i 15 minutter. Et par ganger under oppkok tar jeg kolben og roterer den kraftig for å røre (begynte med dette etter 1. gangs sviing). Etter at det svidde seg forrige gang har jeg som regel brukt litt mindre effekt under oppkok, men i dag gjorde jeg det slik beskrevet over.

Flere som har opplevd dette?

Vi har 2 stk 5-litere. Den jeg benyttet i dag er tynnere i godset enn den andre. Hvilken som ble benyttet forrige gang det svidde husker jeg ikke, men meget mulig den samme. Kan dette være grunnen til at det svir, altså tynnbunnet kolbe?
 
Jeg kjøpte en på humlegården før frakten ble svindyr. Den er skikkelig solid og har tålt fall på nesten 2m rett i gulvet :eek: Anbefales med andre ord :skitbra:
 
Duran er tingen hvis man skal ha glass som tåler store og raske temperatursvinginger. Simax tåler å brukes rett på varme men tåler ikke raske temperatursvinginger i like stor grad som Duran. Haken er at Duran koster 2-3 ganger så mye.
 
Begynner å bevege oss litt på et sidespor, dog:
For de som måtte være interesserte, koster DURAN Erlenmeyer-flasker ca 585 for 3 liter og 875 for 5 liter hos chiron (tror jeg).
Små flasker er en god del billigere. (Jeg har 1x250ml og 2x500ml til gjærbankeksperimentene mine, og de tror jeg kostet 150ish)
(Ta veiledende pris i nettbutikken og legg på mva. Jeg mener det er det jeg har betalt for det jeg har handlet der.)
Også veldig hyggelige og behjelpelige folk der.
 
Tilbake
Topp