1.8kg maltekstrakt kit

Hei.
Det selges endel maltekstrakt kit på 1.8kg.
Der anbefales det å tilsette 1kg sukker for å øke alkohol innholdet, har forstått det slikt at dette er fyfy.

De alternativene jeg har kommet frem til da er som følger:
Tilsette 1kg beer enhancer/1kg spraymalt.
Doble opp med to stk 1.8kg malt ekstrakt.
Halvere mengde øl til gjæring fra 23l til 12l.

Er det noen av disse alternativene som er best, eller stiller de likt?
 
Å halvere mengden øl blir feil også ved at du vil få dobbelt bitterhet i forhold til planen, i tillegg til at du bare får halvparten så mye øl ;) to kits i et brygg blir samme effekt. Det helt klart beste er å bruke DME/spraymalt. Det er også et hakk bedre enn beer enhancer, som er 50/50 spraymalt og druesukker.

Et tips: man skal vel koke opp en del vann for å blande ut ekstrakten, om jeg ikke husker feil? Er det en IPA eller noe annet litt humlerikt du skal brygge? I såfall, kjøp litt humle i tillegg til settet, og kok den et par minutter i noen få liter vann, så bruker du denne "teen" som en del av vannet til å blande ut ekstrakten. Da vil du få mye bedre aroma :)
 
Takk for svar..
Ja har sett at endel "pimper" opp ekstrakt kit med å koke specialty grains og humle før de tilsetter ekstrakt.
Blir nok neste prosjekt:D
 
Bytt ut sukkeret med en ekstra (uhumlet) lys maltekstrakt. Evt lys spraymalt. 1kg sukker i ølet vil bare smake ekkelt... -ville du satt vann og sukker til gjæring og drukket det som øl? ;)
Maltekstrakt er fint å bruke som utgangspunkt til å eksperimentere med oppskrifter!
 
Når du først skal "pimper" opp ekstrakt kittet med ekstra humle og speciality grains kan du like gjerne droppe hele kittet og
brygge ditt eget ekstrakt øl med "stepping" grains ;)
 
Jeg skal lage en batch Zcech Pilsener fra Europris i morgon. Jeg plannlegde å bruke Europris' beer enhancher men kanskje jeg skal bruke et maltekstrakt? Hvor mange maltekstrakt skal jeg bruke, og hvordan kan jeg kjøpe den?
 
Jeg skal lage en batch Zcech Pilsener fra Europris i morgon. Jeg plannlegde å bruke Europris' beer enhancher men kanskje jeg skal bruke et maltekstrakt? Hvor mange maltekstrakt skal jeg bruke, og hvordan kan jeg kjøpe den?
Med mindre du har kjøpt kittet alt så vil jeg anbefale å besøke en bryggebutikk. Der kan du kjøpe ekstrakt på boks, humle og evt. spesialmalt. Bare ekstrakt og humle gir god vørter. Drar du med deg en passende gjær til typen øl du ønsker så blir det best. Spør de i butikken om hjelp! De gir deg en oppskrift.
Det viktigste er uansett å ha en viss kontroll på temperatur under gjæring! For varmt og du får masse rare smaker fra fuselalkoholer og for kaldt så blir gjæra lei seg og gidder ikke jobbe.
 
Så viss jeg forstår riktig så er neste steg etter ølkit brygging å kjøpe en "base" malt ekstrakt, stepping grains/spesial malt og humle og lage dit eget "kit".
 
Det siste ølkitet jeg lagde brukte jeg:
Mangrove Jacks kit,
1 kg lys spaymalt,
1 kg basemalt,
25 g saaz i 10-12 min,
25 g Hallertau Hersbrucker tørrhumling 5 dager
2 pk Saflager S-23
21 dager i gjæringsfat på 12-13 gader celsius.
Smakte på en igår etter en uke på flaske, og denna ble ganske så god. Men lurer på og gå opp til 50 g hallertau neste runde.
Jeg bruker stort sett Coppers Pilsner setta og gjæren som følger med den. Føler ikke den gjør noe dårligere jobb enn den s-23.
 
Jeg skal lage en batch Zcech Pilsener fra Europris i morgon. Jeg plannlegde å bruke Europris' beer enhancher men kanskje jeg skal bruke et maltekstrakt? Hvor mange maltekstrakt skal jeg bruke, og hvordan kan jeg kjøpe den?
Laget en pils basert på denne i sommer for å teste undergjæring. Kombinerte med 1,5kg lys maltekstrakt og 100g tsjekkisk Saaz humle kjøpt hos vestbrygg i Bergen. Kokte opp ekstrakten med 17l vann, tilsatt 1/3 av humlen ved kokestart, 1/3 ved 30 min, og 1/3 etter 55min. OG 1,050. Brukte 2 pk Saflager 34/70 i stedet for gjæren som fulgte med. Gjæret på 10c i tre uker og lagret på 2c i 2mnd. Ble ikke like lys som pilsner pga ekstrakten, men smakte bedre enn butikkpils!
 
Kokte du basemalt , spraymalt og humle før du tilsatte mangrove Jack malt?
Jeg meska basemalten på 65-70 grader så godt jeg kunne på komfyren i en times tid. og koka den i ca 1 time etterpå sammen med spraymalten.
Ølsettet skal ikke kokes. Den er ferdigbehandlet.
 
Tilbake
Topp