7 Fjell - Sinterklaas

På BryggSelv kan du velge. Jeg fikk med to pakker wlp550 som var produsert to uker tidligere :)

Min med OG 1.060 gjæret helt ned til 1.006 (26L). Dette med 2 pakker T-58 og 60sek 2L/min oksygen.

Edit: rehydrerte gjæren

Sist redigert:
Artig. Det databladet på T-58 som sier høy FG og ca 70% utgjæring burde kanskje oppdateres, da...

Jeg har selv et brygg med T-58 (en saison) stående på sjette dagen nå. Jeg er veldig spent. Rehydrert og ikke noe oksygeneringsutstyr.

Min gjæret fra 1,067 til 1,013 (81%) med 2 pakker rehydrert T-58. Oksygenering 90 sek. Pga oversvømt kjeller ble det ingen temperaturkontroll på gjæringen. Startet på ca 19 i garasjen, men etter ett døgn sank den om natten til 16 og stoppet opp. Da ble den satt inn på 21 ett døgn og deretter 25-26 resten av tiden i kjelleren som står til tørk. Kanskje tilsetningen av sukker og sirup gir høyere utgjæring enn datablad?

Sirupen skal vel gi høyere restsødme, men hvitt sukker kan gi lavere FG. Det er ihvertfall to usikkerhetsfaktorer.

Kandisirup er laget av sukrose / vanlig sukker (disaccharide), og kan derfor ikke lage lange sukkerkjeder. Du er avhengig av dekstriner (oligosaccharides), eller til nøds trisaccharides, eksempelvis Maltotriose, for å få høyere FG.
Kandisirup kan tilføre karamellsmaker ol. som hjernen ofte forbinder med søtere drikke. Dette ser du også ofte på Mead (Honning). Jeg testet Gosnells Mead, og målte denne for å kontrollere. Jeg syntes den var tørr, men siden den smakte honning, tolket hjernen at den var søt.... Den var 1.015, men den smakte 1.030 :)

I stand corrected. Jeg har smakt en del mørke belgiske med kandissukkertilsetning tidligere, og har alltid beskrevet smaken som søtlig. Det er godt mulig at smaksbildet lures til å virke søtere av andre smakskomponenter enn sukkerforbindelser. I så fall vil man få lavere FG, ja.

Da kan man vel si at med slike tilsetninger sier FG mindre om smaksbildet enn for rene maltbaserte vørtere?

Sist redigert:
Hadde du skrevet ... skal gi høyere oppfattet restsødme ... hadde du vært rett på spikeren :)

Mesket denne et par grader under oppskriften pga. feil på temp måler. Havnet på OG 1.062. FG havnet på 1.004. Tenkte at den ville bli for tørr, men ølet er faktisk svært godt og nesten helt krystallklart.

Flasket denne 25.september.. smakte på en flaske nå, men ikke veldig imponert. Smaken minnet litt om bolledeiggjær. Kn dette skyldes at den er såpass ung?

OG: 1073, FG 1010 ( wlp550 @18grader. Steg fritt til 28. Holdt den der en uke, så rolig ned til 24. Totalt 20dager på gjæringskaret..

Ikke noe synlig bunnfall fra flaska og gjærkaka lå limt til bunnen av flaska.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Flasket denne 25.september.. smakte på en flaske nå, men ikke veldig imponert. Smaken minnet litt om bolledeiggjær. Kn dette skyldes at den er såpass ung?

OG: 1073, FG 1010 ( wlp550 @18grader. Steg fritt til 28. Holdt den der en uke, så rolig ned til 24. Totalt 20dager på gjæringskaret..

Ikke noe synlig bunnfall fra flaska og gjærkaka lå limt til bunnen av flaska.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Har også merket det samme, veldig like tall og brygge dagen var 14 dager før deg bare. Men synes det er lite smak.

Tilbake
Topp