Alt for mye Chokolademalt

Jeg skal brygge 50 liter Brown Ale imorgen og har malt opp
8000 gr. pale malt
1000 gr. crystall
og 500 gr. chokolade som skulle vert bare 100 gr.
alt er blandet, hvordan vil det ende ? kaste alt og måle opp på nytt ?                                                         
 
Oddvar Demmo skrev:
Sigmund skrev:
Det går helt fint - hvis du liker litt sjokoladesmak på ølet ditt ...

Det vil si ?

Det vil si at ølet kommer til å smake en del sjokolade, men ikke helt "perverst". Jeg ville ha hivd i litt svartmalt også, og fått en god sjokoladeporter, heller enn en brown ale. Kanskje også økt humlemengden noe, men ikke med noen "sitrushumle".
 
Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Oddvar.. Brygg 150 liter istedet :hypo:.. Du har jo bryggekapasitet til det  :D

Bryggekapasitet, nei, kun 140 liter :)
Drikkekapasitet, NEI
Lagringskapasitet, dessverre, ikke ennå ihvertfall.

Hmm, kan hjelpe deg med Nr 2 og tre... Har enda noen ubrukte fat og drikkekapasiteten er det ikke noe å si på ;D
 
Rune Alm skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Oddvar.. Brygg 150 liter istedet :hypo:.. Du har jo bryggekapasitet til det  :D

Bryggekapasitet, nei, kun 140 liter :)
Drikkekapasitet, NEI
Lagringskapasitet, dessverre, ikke ennå ihvertfall.

Hmm, kan hjelpe deg med Nr 2 og tre... Har enda noen ubrukte fat og drikkekapasiteten er det ikke noe å si på ;D

Takk Takk, satser på porteren og sparer malten (håper den holder seg) har jo ikke ingredienser nok yil annet enn BAen

Er nå plaget med at noen kobler ut strømmen, en ulykke kommer skjelden alene........
 
Sigmund skrev:
Det vil si at ølet kommer til å smake en del sjokolade, men ikke helt "perverst". Jeg ville ha hivd i litt svartmalt også, og fått en god sjokoladeporter, heller enn en brown ale. Kanskje også økt humlemengden noe, men ikke med noen "sitrushumle".

Hvilken sjokolademalt bruker du hvis det smaker sjokolade?, jeg synes det smaker mer kaffe/brent enn sjokolade av min sjokomalt, men mulig jeg ødelegger pga andre innblandinger dog?
 
neslekkim skrev:
Hvilken sjokolademalt bruker du hvis det smaker sjokolade?, jeg synes det smaker mer kaffe/brent enn sjokolade av min sjokomalt, men mulig jeg ødelegger pga andre innblandinger dog?

Ths. Fawcett & Sons vanlig Chocolate malt. Vi har også deres Pale Chocolate malt, men den har vi ikke brukt ennå, så vidt jeg husker.
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/range.htm
Vær oppmerksom på at sjokoladesmaken dreier seg mer om mørk bitter sjokolade enn om søt melkesjokolade. Sjokolademalt gir ikke særlig sødme, sødmen må du evt. tilføre på andre måter (restsødme fra pale malt og krystallmalt, tilsetting av melkesukker / lactose e.a.).
 
Tilbake
Topp