American Pale Ale og tempratur!

Hallois! Har nettopp satt mitt første ølbrygg av type American Pale ale som er kjøpt på Europris! Tenkte det kan være greit å starte litt billig og eventuellt fortsette videre på mer fancy stuff om dette er tingen for meg! ;)

Huset der jeg bor er desverre et gammelt og kaldt hus, så jeg er avhengig av å oppvarme huset/rommet hvor ølkaret står for å få 20 grader (som da er hva som trengs under gjæringsprosessen). Har registrert at det har falt under 20 grader til ca 18 grader og slikt. Vil dette ødelegge gjæringsprosessen?
En annen ting er at jeg mistenker at vaskingen ikke ble helt steril slik jeg ønsket! Hvordan finner jeg ut om det er dårlige bakterievekster i ølet? :/

På forhånd takk for svar! :)
 
Høres ut som noe liknende Safale US-05, som er den kanskje mest brukte av alle gjærtyper du får kjøpt, og stort sett standard for amerikanske pale ales og IPAer.

Er det en infeksjon, banker den på høyt og tydelig når den har blitt stor nok til det:). Inntil da er det liten grunn til å bekymre seg. Det kan uansett ikke utvikle seg noe farlig i ølet - bortsett fra alkohol, selvfølgelig, som fort kan ta livet av deg. (Eller langsomt; du velger selv;).)

18 grader romstemperatur er helt fint, hvis det var romstemperatur du refererte til. Hvis det er 18 grader i ølet, er det også helt greit. Så lenge det ikke er altfor kaldt eller alfor varmt, er det viktigste å holde jevn temperatur. Gjæren er som høyrefolk; den liker ikke forandringer - og særlig ikke brå forandringer.

Merk at temperaturen i ølet alltid vil ligge over romstemperaturen under den aktive fasen av gjæringa, normalt i alle fall et par grader, og noen ganger mer. Merk også at det alltid er temperaturen i ølet det er snakk om i oppskrifter - og i alle brygge-sammenhenger.
 
Sist redigert:
" Det kan uansett ikke utvikle seg noe farlig i ølet - bortsett fra alkohol, selvfølgelig, som fort kan ta livet av deg. (Eller langsomt; du velger selv;).) Gjæren er som høyrefolk; den liker ikke forandringer - og særlig ikke brå forandringer. " morsomt sagt, haha! :p
Merket at det bobler i gjærlåsen nå, så her skjer det noe i alle fall! Tenker å måle med hydrometer om noen dager! Blir spennende å se hva den viser! Gleder meg også kjempemye til å smake!

Forresten, vet du/dere om noen gode nettsider for å kjøpe flasker + kork?
 
Ok, så det plopper; det er bra. Da kan et gi deg en indikasjon på hvordan gjæringen går. Når det begynner å avta, setter du gjerne ølet litt varmere. Sjekk med hydrometeret, som du sier. Regelen er at du kan sette opp temperaturen litt (= et par grader) når nesten 3/4 av gjæringen er unnagjort. (Hvis OG er 1.050 og beregnet FG er 1.010, vil det si at du setter opp tempen når du er på 1.022 eller deromkring.) Dette er ikke kjempeviktig med overgjæret øl (altså ales), men det hjelper litt på den opprydningen gjæren skal foreta i sluttfasen - og er en liten forsikring mot at gjæren går i dvale for tidlig.

Flasker og kork? Nja - kjøp tomflasker på butikken. Bjørnunger er på vei ut, så slå til nå. Jeg synes de er suverent mest praktiske - med kasser! Og de er billige. Korker får du vel greit på Europris.
 
Takk for godt og utfyllende svar, igjen :) Blir spennende å se! Har satt dato 4. november for å sjekke med hydrometeret.
Måtte faktisk google "bjørnunger" men fant ut hva det var nå! God idé! Vurderte nemlig å kjøpe flasker fra Bryggselv.no, men får sjekke med butikkene først.
 
Gammel tråd men, skriver det her , hvis noen søker på

American Pale Ale. Europris​



ekstrakt brygg, tenkte å prøve det bare på gøy ( brygger vanligvis fra grunnen av).
en uke etter ferdig karbonering på flaske : veldig bitter smak, tynn øl, ikke noe særlig godt.
hadde veldig lite håp om at den ville bli noe særlig bra, selv etter lagring.

etter 4 mnd lagring på 5 grader. bitterhet har blitt betydelig redusert, fint skum på øl nå.
er fremdeles litt for bitter i smak for min gane, men helt ok, hvis en liker øl med litt bitterhet.

konklusjon: hvis en lar den modne seg noen måneder så blir det ok øl.
 
Tilbake
Topp