Bålbrygging

Tror faktisk det holder å tappe av litt etter nedkjøling mens man venter på tapping. Husker ikke hvilken kveik jeg så, men den jeg så tok av som en rakett bare den fikk kloa i litt vekkelses-sukker, etter dvale.

Ja, det er den tradisjonelle måten å gjøre det på, å ta en bøtte med vørter fra brygget og pitche kveiken i den. Det blir som en hurtigstarter, eller mer som rehydrering av tørrgjær.
Men det skader ikke å lage en liten starter, et par bokser vørterøl er nok.
Det anbefales faktisk å underpitche kveik (i forhold til annen ølgjær).
 
Jeg tenkte litt, og kom til at tida for utendørsgjæring av kveik og hard bålfyring kanskje ikke er sammenfallende. Like greit å ta det ganske snart, mens det fortsatt er fuktig i skogen. Åssen var det med kveik, @Amarillo? Har du sett pm'ene mine?
 
Har liggende 20 forskjellige kveik, en fra litauen og resten frå Norge..
Vi har masse erfaring i gruppa "kveik" på facebook.
I tillegg har vi en liten spisset gruppe til som heter "tradisjonesbrygging" der vi samler tradisjonene...
Lars Marius er med i begge gruppene..

I tillegg har vi Norsk Kornølfestival som i år er 29. og 30. september.. Der blir det i år live brygging med steiner på fredag, og heimabrygging frå voss på laurdag, oppskåk og heile pakka ;)
Men du lyt snike deg innom Facebook for å lese meir ;)
 
Har liggende 20 forskjellige kveik, en fra litauen og resten frå Norge..
Vi har masse erfaring i gruppa "kveik" på facebook.
I tillegg har vi en liten spisset gruppe til som heter "tradisjonesbrygging" der vi samler tradisjonene...
Lars Marius er med i begge gruppene..

I tillegg har vi Norsk Kornølfestival som i år er 29. og 30. september.. Der blir det i år live brygging med steiner på fredag, og heimabrygging frå voss på laurdag, oppskåk og heile pakka ;)
Men du lyt snike deg innom Facebook for å lese meir ;)
Det høres jo kjempespennende ut. Jeg tror kanskje en i bryggelaget har en Facebookkonto han ikke liker å bruke. Kanskje jeg kan sette ham på saken. Nå ser det ut som det ordner seg med @Amarillo, men Voss er langt herfra, noe mer lokalt hadde uansett vært moro å ha i arsenalet. :)
 
Det høres jo kjempespennende ut. Jeg tror kanskje en i bryggelaget har en Facebookkonto han ikke liker å bruke. Kanskje jeg kan sette ham på saken. Nå ser det ut som det ordner seg med @Amarillo, men Voss er langt herfra, noe mer lokalt hadde uansett vært moro å ha i arsenalet. :)

Kor held du til i Landet? Eg bur i Ålesund området..
Men vi er mange kveikere i hele Norge.. Det ligg og oppskrifter på gruppa vår.
Og en del bilete.. Frå brygging ute.. Men ikkje med stein.. Men det vil bli forrandring på etter festivalen i september der vi får besøk frå Litauen ;)
Men brygging på tradisjons metoden er fleire og fleire som prøver seg på no...
 
Kor held du til i Landet? Eg bur i Ålesund området..
Men vi er mange kveikere i hele Norge.. Det ligg og oppskrifter på gruppa vår.
Og en del bilete.. Frå brygging ute.. Men ikkje med stein.. Men det vil bli forrandring på etter festivalen i september der vi får besøk frå Litauen ;)
Men brygging på tradisjons metoden er fleire og fleire som prøver seg på no...
Vi er oslobaserte, med slekt fra Toten, Telemark, skåne, Flekkefjord og sikkert noen flere steder vi ikke bryr oss så mye om. En Telemarkskveik hadde vært midt i blinken.
 
Har liggende 20 forskjellige kveik, en fra litauen og resten frå Norge..
Vi har masse erfaring i gruppa "kveik" på facebook.
I tillegg har vi en liten spisset gruppe til som heter "tradisjonesbrygging" der vi samler tradisjonene...
Lars Marius er med i begge gruppene..

I tillegg har vi Norsk Kornølfestival som i år er 29. og 30. september.. Der blir det i år live brygging med steiner på fredag, og heimabrygging frå voss på laurdag, oppskåk og heile pakka ;)
Men du lyt snike deg innom Facebook for å lese meir ;)

Sender deg en PM :) Er svært klar for å prøve denne gjæra
Håper det kan være mulighet for både råd og utveksling her :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vi er oslobaserte, med slekt fra Toten, Telemark, skåne, Flekkefjord og sikkert noen flere steder vi ikke bryr oss så mye om. En Telemarkskveik hadde vært midt i blinken.

Desverre ikke så masse kveik å oppdrive sør for Voss..
Her på vestlandet er det masse kveik, og vi har 30 stk i stallen, men 10 av dei er ikkje klare enno...

Men kveik er ingen problem å sende..Vi har en enkel filosofi:
100 kr pr kveik sendes på vipps og skriver på adressa si, så sendes ut.. (frakt og bobleplast )

Eg har liggande Gjernes sin Vossakveik, eg har Midtbust kveiken frå Stordal på sunnmøre, eg har to frå Hornindal: Terje Raftevold sin kveik som er med en bakterie som lager litt syrlig smak eller Raftevold Gards kveik...
Bare å gi en pip..
 
Desverre ikke så masse kveik å oppdrive sør for Voss..
Her på vestlandet er det masse kveik, og vi har 30 stk i stallen, men 10 av dei er ikkje klare enno...

Men kveik er ingen problem å sende..Vi har en enkel filosofi:
100 kr pr kveik sendes på vipps og skriver på adressa si, så sendes ut.. (frakt og bobleplast )

Eg har liggande Gjernes sin Vossakveik, eg har Midtbust kveiken frå Stordal på sunnmøre, eg har to frå Hornindal: Terje Raftevold sin kveik som er med en bakterie som lager litt syrlig smak eller Raftevold Gards kveik...
Bare å gi en pip..
Nydelig! Kunne du fortalt litt om de ulike typene, eller? Og kan vi ta vipps-detaljene på pm her?
 
Ser den. Jeg fant et kart over kveiktyper hos garshol også, ser det er merka inn tre steder på vår side av fjellet, alle tre oppe ved Geilo, sånn omtrent. Arnegard, Halvorsgard og Skrindo. Er disse typene mulige å få tak i?

Desverre er dei ikkje sjekket opp først.. Og heller ikke sluppet.. ( NTNU ) må sjekke om det ER kveik eller ikke..
 
Desverre er dei ikkje sjekket opp først.. Og heller ikke sluppet.. ( NTNU ) må sjekke om det ER kveik eller ikke..
Da er det bare å håpe at de kommer i framtida. Det området har jeg nemlig en såpass sterk tilknytning til at pulsen dobla seg da jeg så det på kartet, og ikke har roa seg enda. Nuvel. Rdwhahb. Det kommer en vipps-beskjed om en av de mer tilgjengelige typene ganske snart. :)
 
Gleder meg
emoji1303.png
emoji1303.png
emoji1303.png

Kveik pakket.. Sendes i Morgen.
 
Tilbake
Topp