Beer brew 30 versjon 3.0

Newman skrev:
Dere som har kjøpt BB på Olbrygging,  er de til å stole på? Lagt inn ordre i går på en BB30, penger betalt på PayPal, sendt forespørsel på mail og sms om når de sender,  dog intet svar på noenting.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tror de har problemer med mailen sin, send mail til post@anergi.no og du får garantert svar fra Per Inge eller Roy:)
 
Newman skrev:
Dere som har kjøpt BB på Olbrygging,  er de til å stole på? Lagt inn ordre i går på en BB30, penger betalt på PayPal, sendt forespørsel på mail og sms om når de sender,  dog intet svar på noenting.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg handlet med dem for et par uker siden, da det nye partiet ankom. Det gikk smidig og raskt. Ølbrygging er til å stole på, vil jeg si. Det er også BB30. Jeg brukt den to ganger nå og liker den godt. Det vil ta litt tid å venne seg til termostaten. Det er viktig å måle hyppig med et eksternt termometer for å ha god kontroll på tempen

Gled deg
 
Newman skrev:
Dere som har kjøpt BB på Olbrygging,  er de til å stole på? Lagt inn ordre i går på en BB30, penger betalt på PayPal, sendt forespørsel på mail og sms om når de sender,  dog intet svar på noenting.

Ikke noe å bekymre seg for. Du får varene om noen dager tenker jeg. :)

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Fikk svar nå fra Ølbrygging. De har visst mye ordre og leveranser om dagen så ti nå kan ta litt tid, men den sendes mest sannsynlig i løpet av dagen. Dette blir helt konge! Har aldri brygget øl før så dette ser jeg virkelig frem til!
 
pubypejy.jpg


Her er det julekvelden i kveld :)
 
Roger_L skrev:
pinpoint skrev:
Bruker du humleposer til pellets også?

Ja bruker de til både blomst å pellets.

Spørsmål litt på siden av temaet her, men jeg lar det stå til... Fins det en "formel" for beregning av humlemengde i gram hvis man bruker blomst i stedet for pellets?? Har brygget noen oppskrifter i en engelsk bok, men det går ikke klart fram om i hvilken form tallene gjelder. Noen oppskrifter inneholder formuleringer som "Dry-hop with a few cones of..." Takknemlig om noen vet noe om dette  :saadoevt:
 
Roger_L skrev:
Litt usikker på hvilken forumpost jeg leste det, men mener humlepellets gir noe sånt som 10% bedre utbytte. i hvert fall det jeg bruker som mål når jeg bruker humleblomst, tar vanlig humlevekt også legger jeg på en 10-15% mer blomst enn pellets.

Edit: Her ble spørsmålet besvart,  http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18678.msg184784.html#msg184784

Takker så mye for svar! Faktisk litt mindre forskjell enn jeg hadde trodd. Da later jeg bare som om mengdene er angitt for bruk av pellets, om det så blir 10% "for mye", da blir det bare 10% bedre øl også!

Til dere som er bekymret for seriøsiteten til Ølbrygging.no -- INGEN TING å være redd for, dette firmaet leverer det de har lovt, og står gjerne "på hodet" for å yte god service  :ilike:
 
Batch #1 unnagjort i går kveld. ETTER 8 TIMER hadde var siste litersmål satt på plass i skapet sitt.

1. Brygget en Pale Ale. Regnet meg noenlunde ok frem til riktig menge vann. Endte på nesten 21 liter til gjæring, da uten noe trub.
2. OG: På pakken sto det 1050-55. Jeg traff på 1051-52. Har vel gjort sånn noenlunde riktig mener jeg.
3. Tempen på BB30: Varmet opp meskevannet til 70 grader for så å helle i kornet. Røret en god del samt sirkulerte noen ganger under meskingen. Det jeg merker meg er at det er variasjoner i temp på ulike plasser i meskerøret. Prøvde derfor å sirkulere og røre.
4. Kokt opp og tilsatt humle i humleposer og en 1 tab Whirflock etter de ulike tidsangivelser.
5.Kjølt ned til 20 grader på ca 20 minutter. Lot det hele stå ca 1 time før jeg begynte å tappe saaakte. Engstet meg for at vørteren skulle bli himla grumsete men den var krystallklar! Se bilder!
6.Rehydrerte gjæren i oppkoktvann med ca 2 ss sukker i 30 min. Da hadde den fått skikkelig fart på seg da jeg helte den oppi og ristet løs.
7. Plupper godt i gjærlåsen i dag. Bruker en gammel badstue med en liten ovn til gjæringskammer. Mørkt og stabil temp på 19 grader.
8. Weisbeer i dag. MOHAHAHAH!  Gj@@@@ gøy dette her!
 

Vedlegg

  • 2014-03-23 20.03.57.jpg
    2014-03-23 20.03.57.jpg
    1,6 MB · Sett: 411
  • 2014-03-23 20.01.21.jpg
    2014-03-23 20.01.21.jpg
    1,7 MB · Sett: 411
  • 2014-03-23 20.24.53.jpg
    2014-03-23 20.24.53.jpg
    1,5 MB · Sett: 406
Newman skrev:
Batch #1 unnagjort i går kveld. ETTER 8 TIMER hadde var siste litersmål satt på plass i skapet sitt.

1. Brygget en Pale Ale. Regnet meg noenlunde ok frem til riktig menge vann. Endte på nesten 21 liter til gjæring, da uten noe trub.
2. OG: På pakken sto det 1050-55. Jeg traff på 1051-52. Har vel gjort sånn noenlunde riktig mener jeg.
3. Tempen på BB30: Varmet opp meskevannet til 70 grader for så å helle i kornet. Røret en god del samt sirkulerte noen ganger under meskingen. Det jeg merker meg er at det er variasjoner i temp på ulike plasser i meskerøret. Prøvde derfor å sirkulere og røre.
4. Kokt opp og tilsatt humle i humleposer og en 1 tab Whirflock etter de ulike tidsangivelser.
5.Kjølt ned til 20 grader på ca 20 minutter. Lot det hele stå ca 1 time før jeg begynte å tappe saaakte. Engstet meg for at vørteren skulle bli himla grumsete men den var krystallklar! Se bilder!
6.Rehydrerte gjæren i oppkoktvann med ca 2 ss sukker i 30 min. Da hadde den fått skikkelig fart på seg da jeg helte den oppi og ristet løs.
7. Plupper godt i gjærlåsen i dag. Bruker en gammel badstue med en liten ovn til gjæringskammer. Mørkt og stabil temp på 19 grader.
8. Weisbeer i dag. MOHAHAHAH!  Gj@@@@ gøy dette her!

Høres bra ut. Ett tips - jeg gidder ikke vente etter kjøling jeg kjører alt i gjæringskaret - mer smak sånn mener jeg. Det faller ned til bunnen under gjæring uansett. Så sparer du litt tid. (men tid går det uansett)
 
Å herregud :mad:

Jeg merket nå en slags "rektangel" formet objekt limt til veggen i gjærspannet, i ølskorpa.  Ble en smule mistenksom på hva dette kunne være, og åpnet lokket. Jo, dette viste seg å være et førerkort type papp, som er utstedt fra Hunderfossen familiepark.
Ikke spør om hvordan den kom dit, for det vet jeg ikke!
Fikk raskt desinfisert en øse med Starsan og halt førerkortet opp av bøtta.

Mest sannsynelig har dette førerkortet ligget i starsanbadet og skummet en god tid før tapping av vørter til karet.
Hva mener dere ? Er det infisert allerede?
Har hørt at vørteren er mest motagelig for mikrober under stormgjæring og første tiden.

SKUFFAOGLEIMEG.NO
 

Vedlegg

  • 2014-03-24 09.02.45.jpg
    2014-03-24 09.02.45.jpg
    53 KB · Sett: 375
Dumt. Jeg pleier alltid å se etter førerkort i gjæringsspannet.
Går sikkert fint, iallefall om den kom fra starsan bøtta.

--
 
...og dersom ølet skulle vise seg å være oksidert, kan du skylle på at pappsmaken kommer fra førerkortet, og IKKE fra oksidering. ;)
 
Amarillo skrev:
Newman skrev:
Ikke spør om hvordan den kom dit, for det vet jeg ikke!

Det står jo navn på førerkortet, der har du synderen. Eva?  ;D

Hehe! Det står Ella,  men hu er ikke hjemme.  Mysteriet forblir nok uløst.
Jeg er bekymret for min første øl.
Når og hvordan merker man at det er infisert?
 
Trukke du skal være så veldig bekymret. Som du sier så har det mest sannsynlig ligget i StarSan.
StarSan en tendens til å ta knekken på bakterier. Men hvis kortet hadde mye skitt å lort så kan jo inneholde andre forurensninger. Men setter en flaske på at det kommer til å bli bra ;)

Hehe du har i hvert fall ett fint navn til den da. Lappen Pale Ale   ;D
 
Tilbake
Topp