Batch #1 unnagjort i går kveld. ETTER 8 TIMER hadde var siste litersmål satt på plass i skapet sitt.
1. Brygget en Pale Ale. Regnet meg noenlunde ok frem til riktig menge vann. Endte på nesten 21 liter til gjæring, da uten noe trub.
2. OG: På pakken sto det 1050-55. Jeg traff på 1051-52. Har vel gjort sånn noenlunde riktig mener jeg.
3. Tempen på BB30: Varmet opp meskevannet til 70 grader for så å helle i kornet. Røret en god del samt sirkulerte noen ganger under meskingen. Det jeg merker meg er at det er variasjoner i temp på ulike plasser i meskerøret. Prøvde derfor å sirkulere og røre.
4. Kokt opp og tilsatt humle i humleposer og en 1 tab Whirflock etter de ulike tidsangivelser.
5.Kjølt ned til 20 grader på ca 20 minutter. Lot det hele stå ca 1 time før jeg begynte å tappe saaakte. Engstet meg for at vørteren skulle bli himla grumsete men den var krystallklar! Se bilder!
6.Rehydrerte gjæren i oppkoktvann med ca 2 ss sukker i 30 min. Da hadde den fått skikkelig fart på seg da jeg helte den oppi og ristet løs.
7. Plupper godt i gjærlåsen i dag. Bruker en gammel badstue med en liten ovn til gjæringskammer. Mørkt og stabil temp på 19 grader.
8. Weisbeer i dag. MOHAHAHAH! Gj@@@@ gøy dette her!