Beer brew 30 versjon 3.0

Erling Larssen skrev:
Ja, har fått med meg noe malt, humle og gjær også  :ilike: . Er veldig spent på dette, merker at mye av tiden går med til å tenke/lese om brygging.


Det kan jeg kjenne igjen. Tenk om man hadde lest alt påmskolen like motivert som øllektyren.  :saadoevt:
 
jeg har et spørsmål anngående min beer brew 3.0  jeg lurer på om det kan være noe galt med effektregulatoren eller noe. når jeg har termostaten på max og effektregulatoren på 100% får jeg så vidt en rullende kok, når jeg sjekker med ekstern termostat så ligger det på rundt 101 ºC. hvordan er det med dere andre?  Tanken var så og si full når jeg begynte å koke, men det er ikke mye som har fordampet og det ruller bare så vidt.
 
Prøv å kok opp 5 liter, det skal gå ganske fort, og se om du får full kok da. 101 grader skal gi rullende kok. Hva er temperaturen i rommet du koker i?
 
ok skal prøve på det,  det er vanlig romtemperatur der jeg brygger. det var litt bevegelse men ingen store ruller, skulle kanskje brukt lokket for det gjorde jeg ikke.  :idea:
 
Du må IKKE bruke lokk når du koker, det blir en katastrofe! :) Det kan bygge seg opp trykk som til slutt ønsker seg ut på kjøkkenet ditt..

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
hvor mye graps har dere liggendes igjen i bunn av kokekjelen når dere tapper i gjæringskar?

brygget en apa nå og tappet til vørteren nådde nivået på tappkranen og det sluttet å renne av seg selv.  resten så så ekkelt ut at jeg ikke ville ha det med i karet.  så ut som grønne humlerester blandt annet.  men det lå sikkert 4-5 liter igjen. er ikke det ganske mye?  dette resulterete i at jeg bare fikk 17 liter i gjæringskaret.
 
Jani skrev:
hvor mye graps har dere liggendes igjen i bunn av kokekjelen når dere tapper i gjæringskar?

brygget en apa nå og tappet til vørteren nådde nivået på tappkranen og det sluttet å renne av seg selv.  resten så så ekkelt ut at jeg ikke ville ha det med i karet.  så ut som grønne humlerester blandt annet.   men det lå sikkert 4-5 liter igjen. er ikke det ganske mye?  dette resulterete i at jeg bare fikk 17 liter i gjæringskaret.

Såvidt meg bekjent kan du fint ta dette med i gjæringskaret, hvis ikke kan du f.eks sile det igjennom en desinfisert sil (ikke for finmasket).
 
Haraldk skrev:
Du må IKKE bruke lokk når du koker, det blir en katastrofe! :) Det kan bygge seg opp trykk som til slutt ønsker seg ut på kjøkkenet ditt..

Sent from my HTC One using Tapatalk

tenkte bare å ha hade det så vidt på? ikke lukke det helt, går ikke det?
 
Flyinghorn skrev:
tenkte bare å ha hade det så vidt på? ikke lukke det helt, går ikke det?

Hvis du ikke får skikkelig kok uten lokk, så legg det delvis på, men ikke helt på. Du må nesten bare prøve deg frem. Pass på at det ikke koker over.

Jani skrev:
hvor mye graps har dere liggendes igjen i bunn av kokekjelen når dere tapper i gjæringskar?
brygget en apa nå og tappet til vørteren nådde nivået på tappkranen og det sluttet å renne av seg selv.  resten så så ekkelt ut at jeg ikke ville ha det med i karet.  så ut som grønne humlerester blandt annet.   men det lå sikkert 4-5 liter igjen. er ikke det ganske mye?  dette resulterete i at jeg bare fikk 17 liter i gjæringskaret.

Hvis du lar det bunnfelle skikkelig etter avkjøling 30 min til 1 time. Så vil alt samle seg ganske bra i bunnen og da kan du helle ut enda mer. Eller du kan bruke en form for sil og sile det vekk.  
 
Nå kommer det litt an på om det er nok kok til at du ikke trenger å bry deg om det eller om det ikke koker og man mister litt av effekten til kokingen. Det blir en vurderingssak. Men i det du legger på lokket kan jeg nesten garantere deg at det koker over, særlig med full tank, så pass på.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Når det kommer til graps, eller trub som det heter, så er det noen som tar det med i gjæringskaret og andre (meg inkludert) som tømmer det ut. Det viktigste er vel å få en god whirlpool og la trubben bunnfelle (1 time +) for så å tappe av. Jeg har opplevd at det ligger igjen 5 liter med trub i bb, noe av det tok jeg med over til gjæringskaret der det ble ytterligere komprimert over tid.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Jeg mistet et par liter ved siste brygg. Jeg brukte Saaz blomst. En av blomstene tettet kran, så jeg brukte hevert for å tappe over til gjæringsfatet. Det lå igejn endel væske mellom alle blomstene. Angret litt på at jeg lot det bli igjen, men vil nødig ha med trub oppi gjæringen. Synes det virker litt ekkelt når jeg bruker bindemiddel- protafloc
 
Noen som har testet meskepose i røret på bb30? Tenkte om det kunne være en idé for å slippe å få så mye grums(trub) i bunnen når man heller over i gjæringskar, og kanskje vil det også forhindre at bunnen svir seg?
 
Har ikke testet det nei, skulle ikke være nødvendig heller. Hvis du passer på å ikke male malten for fin, så burde det ikke være noe problem med at du får for mye igjennom bunnen ved mesking. Det sammen med ikke for hard koking burde forhindre svidd bunn.
Jeg har til nå ikke hatt noe problemer med svidd bunn. Jeg bruker de humleposene fra bryggeland som jeg linka i posten over.
De er jeg veldig fornøyd med. det letter rengjøringen etterpå, pluss at det holder å la det bunnfelle i ca 30 min, siden det ikke er så mye humlerester som flyter rundt i vørteren.
 
Det er en tråd om meskepose til BB60 http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17203.0.html Er jo bare å kjøpe en pose å prøve.
 
Ja riktig. Tenkte kanskje det også ville være enklere å få ut all malten ved bruk av pose og mindre vask av røret, men har aldri brukt meskepose før så vet ikke hvor mye korn som slipper igjennom.
Bruker du humleposer til pellets også?
 
Bare et spørsmål. Får en ut all bitterhet og aroma når en bruker humlepose?
Humla får ikke mulighet til å sirkulere rundt i vørteren på samme måte, men det har kanskje ikke noe å si?
 
Tja si det, ikke sikker.
Har ikke merket noe forskjell på smaken i hvert fall.
Brygget samme IPAn både med og uten, og sluttresultatet blei det samme.
 
Dere som har kjøpt BB på Olbrygging,  er de til å stole på? Lagt inn ordre i går på en BB30, penger betalt på PayPal, sendt forespørsel på mail og sms om når de sender,  dog intet svar på noenting.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp