Beer brew 30 versjon 3.0

Newman skrev:
Når og hvordan merker man at det er infisert?

Det merker du ganske fort. Du har et indisium hvis ølet skummer ut av flaska med det samme du åpner den.
Kjenner du i tillegg en skarp smak som gjør at du ikke har lyst til å drikke ølet, har du fellende bevis.

Men, som flere andre skriver, har kortet ligget i star-san i lang tid er det liten sjans for at du får en infeksjon her.
 
Noen som har en løsning på hvordan man kan vite hvor mye vørter det er i karet til enhver tid? tenker spesielt før og etter siling da dette vil fortelle meg hvor mye jeg skal skylle og hvor hardt jeg skal koke vørteren.
Når jeg skal skylle pleier jeg å heve maltrøret og lar det renne av seg, men når jeg starter med skyllingen igjen får jeg aldri skyllevannet til å ligge over kornet (continous sparge), det renner bare raskt igjennom. Jeg ser flere skrive at de skyller i 30-40 min men jeg skjønner ikke hvordan det lar seg gjøre? Er malten kvernet for grovt?
 
Skylling der vannstand ligger over maltseng vil ikke la seg gjøre med BB30, så det trenger du ikke tenke på. Continuous sparge gjør du jo uansett. Når det gjelder måling av volum kan du bruke en "pinne" av noe slag og markere merker per liter på denne for å måle volumet du har i BB30.
 
pinpoint skrev:
Noen som har en løsning på hvordan man kan vite hvor mye vørter det er i karet til enhver tid?

Fra bunnen av BB30 V3 så er det 47,5 cm opp til den svarte ringen. Hvis du har noe å måle med. Så er det 1,41cm pr liter vann. Totalt så tar BBen 33,57 liter vann
jeg kjøpte med en stållinjal http://www.cchobby.no/lineal-1-stk_2.aspx Og markerte hver 1,41 cm med en strek og antall liter. Enkleste er jo å ta en pinne/sleiv som du bruker å brygge med og lage ett hakk i den for hver 1,41 cm.
 
pinpoint skrev:
Noen som har en løsning på hvordan man kan vite hvor mye vørter det er i karet til enhver tid? tenker spesielt før og etter siling da dette vil fortelle meg hvor mye jeg skal skylle og hvor hardt jeg skal koke vørteren.
Når jeg skal skylle pleier jeg å heve maltrøret og lar det renne av seg, men når jeg starter med skyllingen igjen får jeg aldri skyllevannet til å ligge over kornet (continous sparge), det renner bare raskt igjennom. Jeg ser flere skrive at de skyller i 30-40 min men jeg skjønner ikke hvordan det lar seg gjøre? Er malten kvernet for grovt?
Blir litt forvirret av hva du mener med skylling og siling....  Jeg har følgende prosedyrer -- Starter som regel med 16-18 liter vann i BB30'n. Vannet varmes til ønsket mesketemperatur, ca. 66 C. Kornet has i maltrøret og røres til en jevn blanding. Bruker sirkulasjonspumpe i ca 10 minutter, mest for å få jevn temperatur i mesken. Lar det stå i ro ca. en time på 66 C. Sirkulerer deretter med pumpe i enda en time. Hever deretter maltrøret og lar det renne fra seg. Skyller deretter med RENT, varmt vann, ca. 7-9 liter 70-80 C, fra en kjele gjennom et dørslag over malten. Lar det renne godt igjennom, fjerner maltrøret og setter vørteren i kok. Når det koker, setter jeg effekten ned til ca. 70% for å unngå at det svir seg i bunnen. Dette er nok til å få en god, jevn og rullende kok.

Så det skylles nok ikke i 30-40 minutter på BB30, men sirkuleres.
 
Takker for svar. siling=skylling :) Jeg pleier å gjøre slik du beskriver, bare at jeg sirkulerer under hele meskingen, vet ikke om dette er lurt eller ei da jeg ikke har beregnet forskjell i utbytte.
Har sett flere snakke om at de skyller i opp mot 1 time og andre nevne at de de skyller med høy vannstand i maltrøret, men dette oppklarte glennrlie i tråden over.
 
nonshaugen skrev:
Blir litt forvirret av hva du mener med skylling og siling....  Jeg har følgende prosedyrer -- Starter som regel med 16-18 liter vann i BB30'n. Vannet varmes til ønsket mesketemperatur, ca. 66 C. Kornet has i maltrøret og røres til en jevn blanding. Bruker sirkulasjonspumpe i ca 10 minutter, mest for å få jevn temperatur i mesken. Lar det stå i ro ca. en time på 66 C. Sirkulerer deretter med pumpe i enda en time. Hever deretter maltrøret og lar det renne fra seg. Skyller deretter med RENT, varmt vann, ca. 7-9 liter 70-80 C, fra en kjele gjennom et dørslag over malten. Lar det renne godt igjennom, fjerner maltrøret og setter vørteren i kok. Når det koker, setter jeg effekten ned til ca. 70% for å unngå at det svir seg i bunnen. Dette er nok til å få en god, jevn og rullende kok.

Så det skylles nok ikke i 30-40 minutter på BB30, men sirkuleres.

Hvilken utbytte ligger du på med og bruke denne metoden på BB 30?
 
Newman skrev:
6.Rehydrerte gjæren i oppkoktvann med ca 2 ss sukker i 30 min. Da hadde den fått skikkelig fart på seg da jeg helte den oppi og ristet løs.

Neste gang rehydrerer du i rent, kokt, avkjølt vann (tempen kommer an på gjæra, sjekk produktblad fra produsenten (ja, produktblad, ikke pakningen)). Målet med rehydrering er å vekke gjæra i et vennlig miljø, sukker kan trenge inn i cellene og ødelegge moroa.
 
Stormgjæringen har vært ganske så bra nå i 2-3 dager, begynner å avta nå.
Takk for tips ang rehydrering uten sukker.
Så det var noen andre som gjorde det. De mente de ga gjæren en boost til å begynne med og ville få enn hurtigere start av gjæringen.
 
Har akkurat fått meg en bb30 v3 i erstatning for en brewster som ikke ville koke fra bryggeland. Planlegger brygg med høy OG. Hvor mye malt kan man ha i maltrøret? Er det noen som har erfaring med å dobbeltmeske i denne, og i så fall hvordan?
 
Jeg vil si at grensen går på 6,5 kg malt. Jeg har hevet maltrøret med skruer, det gjør det enklere å meske med store maltmengder.

I stedet for å dobbeltmeske vil jeg anbefale å bytte ut en del av malten med ekstrakt, det sparer deg for mye ekstra arbeid.
 
KimM skrev:
Har akkurat fått meg en bb30 v3 i erstatning for en brewster som ikke ville koke fra bryggeland. Planlegger brygg med høy OG. Hvor mye malt kan man ha i maltrøret? Er det noen som har erfaring med å dobbeltmeske i denne, og i så fall hvordan?
Dobbeltmeske gjør du ved å meske på vanlig måte,når du er ferdig med meskinga bytter du ut den med ny malt og mesker en gang til. Siden malten trekker til seg veske vil du sitte igjen med en mindre mengde vørter enn om du feks tilsetter spraymalt for å øke OG etter 1. mesk.
Vi har forøvrig kjørt noen batcher med porter som krever 7,2 kg malt i røret, det går helt fint så lenge du bruker litt tid på å blande vann og malt slik at du unngår luftlommer ;)
 
Noen som har prøvd å dobbeltmeske med ca 10-12kg malt til 25L batch? Tenkte om det lar seg gjøre å meske + skylle på vanlig måte og ende opp med ca 20-25L etter første mesk, og nye 20-25L etter andre mesk, deretter koke inn de 40-50L man har slik at man ender på rett under 30L før man tilsetter bitterhumlen og begynner den "virkelige" kokingen? Har lest noe om at jo mer malt man bruker, desto mindre utbytte får man, men dersom man mesker med nok mengde vann + skyller så burde vel ikke utbytte være noe problem når man likevel skal kvitte seg med endel vann?
 
Viser til innlegget under som jeg skrev for en stund siden. (Takk for innspill forresten!)

Jeg lurer litt på hvilke mengder vann/vørter dere bruker underveis?

Jeg lurer på om jeg bruker for mye vann underveis i prosessen, både til mesking og skylling. Jeg ønsker jo å få ca 20-25l i karet til gjæring, ikke 15 som ved første brygg... Innspill?

Takk!



___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OK... Jeg har nå prøvd BB30 i to omganger og ser for meg dette som en mulig plan til neste brygg;

1. Jeg fyller med ca 25l vann og setter termostaten på 70 grader og full effekt.
2. Har i malt og skrur ned termostaten på 65 grader, effekten på ca 50% sammtidig som jeg isolerer karet og resirkulerer kontinuerlig. Holder på slik i ca 2 timer.
3. Avslutter resirkulering og skrur opp termostaten på 80 grader. Fortsetter ca 20min med resirkulering av veske.
4. Hever maltrøret og lar det renne fra seg i ca 5min. Skyller så med rent vann på 80 grader, ca 7-12 liter.
5. Setter termostat og effekt på fullt, og fjerner maltrøret når det slutter å dryppe.
6. Koker i 60-90min. (tilsetter humle etter instruksjoner, klarningsmiddel de siste 15min)
7. Kjøler til 25 grader. Overfører til gjærdunk som er vasket med starsan via kran på BB30. 

Høres dette omtrent riktig ut?

Takk for innspill og gode råd!
 
Vi har prøvd å dobbeltmeske 1 gang på vår bb30. Selv om resultatet blei bra(lagde bockweisen) så satt vi igjen med følelsen av at det vare en irriterende lang prosess som resulterte i en liten mengde vørter i forhold til all tida det tok.
Nå har vi bestemt oss for å kjøpe bb60. Angrer litt på at vi ikke kjøpte den med en gang, går visst fint å brygge 25literbatcher på den om man vil og den har også den fordelen at den har plass til opptil 20 kg malt som kan gi 50 liter 12% øl-faktisk noe som overgår selv doningen speidel som bare har plass til ca 13 kilo malt.

Vi dobbeltmeska en batch på 9,2 kg malt. Hadde i ca 6 kg først for så å erstatte ca halvparten av den meska malten med ny malt, vet ikke om det er optimalt men det vart da bra til slutt selv om antall liter ferdig vørter ikke blei mer enn ca 15 liter
 
Jeg har også prøvd å dobbeltmeske. En gang, men aldri mer. Er alt for mye arbeid i forhold til hva du får igjen, bytter heller ut noe av malten med spraymalt hvis det behøves.
 
hanram:

Her er min måte å gjøre det på:

1. Det er litt forskjellig hva jeg setter termostaten på, alt etter hvilken mesketemp jeg ønsker. Ofte stiller jeg den mellom 70 og 75 grader.
2. Jeg stoler ikke på termostaten, bruker eget termometer. Min erfaring er at termostaten bør stå høyere enn den mesketemp jeg ønsker, men det kan selvsagt være forskjellig fra enhet til enhet. Mesker som regel 1 time, 1,5 ved temperatur 65 eller lavere.
3. Målet under skylling er 76 grader så termostaten på 80 grader blir omtrent riktig, men jeg skyller ca 45 minutter.
4. Gjør det samme.
5. Setter ikke effekt på fullt for å unngå brenning i bunnen, det holder med 60%, da rekker kjelen sånn cirka å komme opp til koketemp til røret er tomt for væske.
6. Koker som regel 60 min., 90 minutt ved pilsnermalt.
7. Kjøler til ca. 20 grader.
 
Hei Amarillo!

Hvordan er det mulig å skylle i 45 minutter? Vannet går jo rimelig kjapt igjennom og du skyller vel ikke med mer enn 10 liter?
 
Tilbake
Topp