Beer brew 30 versjon 3.0

Igår lot jeg vørteren stå i en Spartacus-episode etter endt kjøling, og vørteren var helt klar:) brukte da også en halv protafloc, mulig det også hjelper

etter nå snart 11 brygg på BB30 v3 så har jeg funnet ut av flg måte å brygge på:

1. mesker ca 3,2 l vann pr kg malt (litt mer vann på brygg med < 6,5 kg malt kanskje)
2. Sett streker på BBen så du vet hvor mye som er i.
3. Mesken få stå i fred stort sett. Sjekker temp av og til og skrur på litt varme om det trengs. Rører litt og evt sirkulerer et par ganger med litersmål om mye malt.
4. Sirkulérer en time etter endt mesk, med pumpe (bruker BB pumpa uten filter da det går tett i eninga - bare passer på å sirkulere 3-4 liter med litersmål først for å ta unna det verste)
5. Skyll med masse vann og ta deg god tid på skyllingen. Jeg pleier å forsøke å holde vann over malten under hele skyllingene v å tømme i litt etter litt.

Må si det tok meg en del brygg før jeg følte jeg hadde kontroll og  resultatet ble som jeg forventa før brygginga starta.
Men uansett ble det godt øl hver gang selv om OG ikke traff som det skulle, eller effektiviteten ble for lav.

Så uansett bare å brygge så finne man ut av sin egen metode til slutt.

Jeg har pleid å røre litt forsiktig med kjøleren, men ikke hatt bry med å vente etterpå før jeg tapper i karet. Restsultet blir uansett fint og klart øl til slutt :)

Ser det er en del spørsmål om modding av BB30. Jeg har hatt en v2 i snart ett år nå og har brygget 17 batcher.
Har ikke modifisert noe som helst, bruker den som den er. Resirkulerer manuelt en time og rører ofte, prøver å løfte malten opp fra bunnen av silkaret.
Alltid godt resultat, må ofte etterfylle med noe rent vann etter koking, p.g.a. for høy OG selv om jeg skyller med 8-9 liter før koking. Det blir som regel 25 liter til gjæring og tre kasser øl ferdig vare.
Har heller ikke isolasjonsmatter rundt, koker med 1500w og termostaten på fullt, uten lokket på gir det perfekt kok uten at jeg må passe på.

Så det går faktisk an å bruke den som den er, jeg synes det er helt greit å jobbe litt mens en brygger så lenge resultatet blir så bra.

eg har 4 Brygg på bb30 v3 på to mnd. Sleit litt med å få klar vørter på de to første bryggene. Brygg 4 var en pils som jeg ville ha så klar som mulig. Jeg rørte ca hvert 10min under meskingen, stegmesk på 55,66 og 77. Å få til stegmesk er ikke enkelt  og man må følge med temperaturen mens man rører mellom hvert steg, mulig dette blir lettere med pumpe. Bruker utelukkende et annet termometer enn det som sitter i bunn av bb. Variasjonene er såpass store i mesken (termiske lag) at det krever røring og eksternt termometer. Brukte protafloc og whirlpooling for å få klar vørter. Det aller viktigste er whirlpooling og å la det bunnfelle i 45min. Jeg kunne i hvertfall se langt ned i vørteren, klart som fy. Måtte tappe over i gjæringskar med hevert da trub og humle lå til over kranen. Mulig litt heftigere whirlpooling kunne redusert dette noe.

Kan noen raskt fortelle med forskjellen mellom Beer Brew 30 v3 og Speidel Braumeister 20L?

Kjenner godt til SB, men da denne koster så mye mer enn Beer Brew må det vel være markante forskjeller?

Samme greia. Bare sb taper seg like mye i verdi etter at den er pakket opp som bb'n koster ny. Med bb'n lager DU ølet. Det andre alternativet er det en maskin som gjør det.
Ti hi.

--

Hans Einar skrev:
Med bb'n lager DU ølet. Det andre alternativet er det en maskin som gjør det.  

Tull og tøys.

Edit: på å høyde med: hvis du kjøper BB så støtter du kinesiske foretak som lar stakkars små barn sveise, lodde, pusse og slipe uten beskyttelse mot avgasser, partikler og det som verre er. Hvis du kjøper Speidel støtter du en seriøs bedrift som enda driver med utvikling og produksjon i den vestlige verden.

Bjarte H skrev:
Hans Einar skrev:
Med bb'n lager DU ølet. Det andre alternativet er det en maskin som gjør det. 

Tull og tøys.

Edit: på å høyde med: hvis du kjøper BB så støtter du kinesiske foretak som lar stakkars små barn sveise, lodde, pusse og slipe uten beskyttelse mot avgasser, partikler og det som verre er. Hvis du kjøper Speidel støtter du en seriøs bedrift som enda driver med utvikling og produksjon i den vestlige verden.

Haha, good one! Det er fortsatt bryggeren som lager ølet, selv om bryggeriet er aldri så automatisert. Det er tross alt bryggeren som tuner maskineriet og lager oppskrifter osv. ;)

Er det fremdeles den  kanten på versjon 3 på BB30 ( som gjør at det er litt vanskelig og tømme ut når en rengjøring den?)

Ja, den kanten er der dessverre ennå.
Jeg har  BB v3. (Ihvertfall enn så lenge inntil speidelen jeg har bestilt dukker opp :) )

Synes i grunnen den kanten ikke er spesielt problematisk. Har man rennende vann er det en smal sak å rense for trub.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Hans Einar skrev:
Samme greia. Bare sb taper seg like mye i verdi etter at den er pakket opp som bb'n koster ny. Med bb'n lager DU ølet. Det andre alternativet er det en maskin som gjør det.  
Ti hi.

--

Tja. SB taper seg minimalt i verdi. Taper 2-3 tusen når den pakkes opp, men så holder den seg i verdi om den så går 100 brygg. En risikerer også at etter 5 år er nyprisen på SB gått såpass opp at en får igjen det en betalte for den.
Hva er bruktprisen på en BB? Hvor mange med BB stamper dem bort og bestiller SB etterhvert?
Men for all del, den er et rimelig alternativ for å komme igang, men har intrykk av at de fleste oppgraderer til annet utstyr etterhvert.

Rune Alm skrev:
Hans Einar skrev:
Ti hi.

--

Tja. SB taper seg minimalt i verdi. Taper 2-3 tusen når den pakkes opp, men så holder den seg i verdi om den så går 100 brygg. En risikerer også at etter 5 år er nyprisen på SB gått såpass opp at en får igjen det en betalte for den.
Hva er bruktprisen på en BB? Hvor mange med BB stamper dem bort og bestiller SB etterhvert?
Men for all del, den er et rimelig alternativ for å komme igang, men har intrykk av at de fleste oppgraderer til annet utstyr etterhvert.

Har vel inntrykk av at veldig mange "vanlige" folk - som ikke sitter på forumet hver eneste dag eller lager veldig spesielle ølsorter - de kjøper BB30 og koser seg med den. Ølbrygging.no selger utrolig mange BB30'er. Tror mange av de som kjøper den brygger 5-10 brygg i året. Da er det litt pling å bruke mer penger på utstyr.

Også har du oss som ikke bor i enebolig og som ikke har så stor plass til rådighet slik at vi ikke kan bygge så stort.

Roger_L skrev:
Også har du oss som ikke bor i enebolig og som ikke har så stor plass til rådighet slik at vi ikke kan bygge så stort.

Det er ikke et spørsmål om plass, men om hvor snill kone man har.;D Jeg er svært heldig i så måte.

Gahr skrev:
Det er ikke et spørsmål om plass, men om hvor snill kone man har.;D Jeg er svært heldig i så måte.

hehe, men i mitt tilfelle er det uheldigvis bare spørsmål om plass. Konemor er stort sett med på all galskapen jeg setter igang med.
Når jeg spurte om jeg kunne kaste ut bilen av garasjen for å bygge bryggeri der så kjøpte hun heller en BB til meg i julegave.
Hun sa at hvis vi hadde kjeller så kunne jeg brukt den, men hun ville ikke skrape bilvinduene om vinteren for at jeg skulle få lov å brygge mer øl hehe.
Jeg fant noen eneboliger på finn til salgs som var bra og som hadde kjeller som jeg kunne bygget eget bryggeri. Ho bare lo....

Tilbake
Topp