Beer Brew 30

igniztion skrev:
Nå er det vel ikke noen som har fått den enda og fått testet selv, men med et forholdsvis smalt meskekar vil det danne seg en god filterseng i dette vil jeg tro. Det blir nok endel manuell sirkulering hvis man ikke mekker til et pumpesystem ja, men Per Inge har nevnt at det vil komme et tilpasset pumpesystem om ikke så alt for lenge.

Ja, jeg er ikke helt sikker på hvordan dette systemet er tenkt å fungere. Skal man bruke systemet som en slags BIAB system, eller er det meningen å sparge ut alt meskevannet til en annen beholder? Hvis man gjør det siste burde det være gode muligheter for god filtrering. Er litt skeptisk til tanken på å sile ved å løfte ut hele silkaret. Tror dette vil forstyrret filteret for mye. Men det kan godt hende det fungerer bra nok. Men da er det viktig å sirkulere godt før man gjør dette slik at man får dannet et godt filter i bunnen av silkaret og får rent av det meste av det ufiltrert vannet/mesken som ligger mellom silkaret og kjelen.

Tror forresten at 2500 watt skal gå bra på 10A sikring. Men det er på grensen så du kan ikke ha mye annet på samtidig.
 
Jeg er også litt skeptisk til å sette silkaret såpass høyt over mesken når man sirkulerer/skyller. Skal vel helst ikke ha tonnevis med oksygen i varm vørter.
 
Thom79 skrev:
sto at de hadde den på lager , men satser på litt før 1 okt

Hei,
Jeg beklager å måtte si det, men jeg har nå fått svar fra transportøren at de sannsynligvis ikke greier å få dette til Norge før i begynnelsen av november. Jeg har uttykt stor misnøye med forsinkelsen, men det virker ikke som det hjelper noe.

Kan ellers nevne at vi nå så å si har solgt alle Beer Brew 30 som kommer i første forsendelse. Det har vært en betydelig større interesse for dette enn hva jeg hadde trodd...
 
Hei,
her er bilder og beskrivelse av brygging med dette utstyret.
 

Vedlegg

  • Brygging med Beer Brew 30.pdf
    1,4 MB · Sett: 6.400
igniztion skrev:
Jeg er også litt skeptisk til å sette silkaret såpass høyt over mesken når man sirkulerer/skyller. Skal vel helst ikke ha tonnevis med oksygen i varm vørter.

Dette er vel overdrevet hysteri i denne sammenheng og delvis avlivet siden det er vanlig praksis ved eb del bryggerier, attpåtil holder ikke varm veske på gasser så det er noen serlig mulighet til oksydering.
 
Oddvar Demmo skrev:
igniztion skrev:
Jeg er også litt skeptisk til å sette silkaret såpass høyt over mesken når man sirkulerer/skyller. Skal vel helst ikke ha tonnevis med oksygen i varm vørter.

Dette er vel overdrevet hysteri i denne sammenheng og delvis avlivet siden det er vanlig praksis ved eb del bryggerier, attpåtil holder ikke varm veske på gasser så det er noen serlig mulighet til oksydering.
Ja hvis dette hadde vært et reelt problem ville man vel ikke kunne lage godt øl med Speidel?
 
olavgn skrev:
Snuser litt på denne jeg og. Ser at effekten er på 2500W, som er litt mer enn det som går på ein vanlig 10A sikring, er det noen mulighet til å justere dette så ikke sikringen går hver gang jeg prøver å brygge med dette utstyret? Gammelt hus, kun 10A på alt annet enn komfyren.

Fint om noen har innspill på dette i løpet av dagen, da dette er siste dag den finnes til tilbudsprisen.

Det kan hende spenningen er så lav, under 220 Volt at kokeren ikke utvikler mer enn 2200W som er maks på 10 A/ 220 V men det blir uansett så marginalt at jeg ville laget et skikkelig opplegg for å koble til komfyrkursen, det blir jo et stress å måtte bytte kurs under koking. Kurser kan også overbelastes lenge, alt etter hvor mye du overbelaster, 2-300 W i dette tilfellet er lite og lenge, men oså her blir det marginalt og ukjendt.
 
Har ein kokeplate fra kervel som jeg kan kjøre 2300w på uten problemer med dedikert 10A sikring. Men hadde jo vært greit å vite om det er mulig å justere effekten på noen måte. Har nylig flytta brygginga ut av kjøkkenet, lite lyst til å flytte den inn igjen.
 
Oddvar Demmo skrev:
olavgn skrev:
Snuser litt på denne jeg og. Ser at effekten er på 2500W, som er litt mer enn det som går på ein vanlig 10A sikring, er det noen mulighet til å justere dette så ikke sikringen går hver gang jeg prøver å brygge med dette utstyret? Gammelt hus, kun 10A på alt annet enn komfyren.

Fint om noen har innspill på dette i løpet av dagen, da dette er siste dag den finnes til tilbudsprisen.

Det kan hende spenningen er så lav, under 220 Volt at kokeren ikke utvikler mer enn 2200W som er maks på 10 A/ 220 V men det blir uansett så marginalt at jeg ville laget et skikkelig opplegg for å koble til komfyrkursen, det blir jo et stress å måtte bytte kurs under koking. Kurser kan også overbelastes lenge, alt etter hvor mye du overbelaster, 2-300 W i dette tilfellet er lite og lenge, men oså her blir det marginalt og ukjendt.

Viss det er en vanlig automatsikring skal den klare 2500W i minst én time (ved 230V).
Viss det er en gammel porselenssikring klarer den sikkert enda mer.
 
Knut André skrev:
Oddvar Demmo skrev:
olavgn skrev:
Snuser litt på denne jeg og. Ser at effekten er på 2500W, som er litt mer enn det som går på ein vanlig 10A sikring, er det noen mulighet til å justere dette så ikke sikringen går hver gang jeg prøver å brygge med dette utstyret? Gammelt hus, kun 10A på alt annet enn komfyren.

Fint om noen har innspill på dette i løpet av dagen, da dette er siste dag den finnes til tilbudsprisen.

Det kan hende spenningen er så lav, under 220 Volt at kokeren ikke utvikler mer enn 2200W som er maks på 10 A/ 220 V men det blir uansett så marginalt at jeg ville laget et skikkelig opplegg for å koble til komfyrkursen, det blir jo et stress å måtte bytte kurs under koking. Kurser kan også overbelastes lenge, alt etter hvor mye du overbelaster, 2-300 W i dette tilfellet er lite og lenge, men oså her blir det marginalt og ukjendt.

Viss det er en vanlig automatsikring skal den klare 2500W i minst én time (ved 230V).
Viss det er en gammel porselenssikring klarer den sikkert enda mer.

Ja, jeg tror han bare må prøve først, med tanke på at han må skifte kurs under brygging, før det brukes masse penger, hvis han ikke har masse penger da.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dette er vel overdrevet hysteri i denne sammenheng og delvis avlivet siden det er vanlig praksis ved eb del bryggerier, attpåtil holder ikke varm veske på gasser så det er noen serlig mulighet til oksydering.

Ja det er vel muligens det. Man blir fort overdrevet opptatt av slike detaljer når man leser side opp og side ned på hjemmebryggerforum uten å faktisk ha brygget noe annet enn ekstrakt selv. Men skal ta jomfrudommen på all-grain i kveld :)
 
Er det noen som har konkrete planer om å kjøre Beer Brew med pumpe ála speidel bare motsatt fra topp til bunn?
Noen som har laget en plan for hva som skal anskaffes av utstyr for å få alt i boks(pumpe, tempmåler, prober etc)?
Og skal det kjøres noe brygge software/PID da eller kjøre med innbygd termostat?
Det er så mange som har bestilt Beer Brew nå at dette blir utrolig spennende å følge med på denne tråden fremover.
 
igniztion skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Dette er vel overdrevet hysteri i denne sammenheng og delvis avlivet siden det er vanlig praksis ved eb del bryggerier, attpåtil holder ikke varm veske på gasser så det er noen serlig mulighet til oksydering.

Ja det er vel muligens det. Man blir fort overdrevet opptatt av slike detaljer når man leser side opp og side ned på hjemmebryggerforum uten å faktisk ha brygget noe annet enn ekstrakt selv. Men skal ta jomfrudommen på all-grain i kveld :)

ja litteratur er både og, husker jeg leste mototrimming, utrolig hva som måtte til for at motoren skulle gå, leste senere ladeteknikk (våpen) utrolig hva som skulle til for å få kula sånn høvelig ut av løpet, så øl, men prøvde heldigvis før noe serlig lesing, fælt å si det med dette forumet og så mye folk med peiling på gjær og humle og ....
 
olavgn skrev:
Snuser litt på denne jeg og. Ser at effekten er på 2500W, som er litt mer enn det som går på ein vanlig 10A sikring, er det noen mulighet til å justere dette så ikke sikringen går hver gang jeg prøver å brygge med dette utstyret? Gammelt hus, kun 10A på alt annet enn komfyren.

Fint om noen har innspill på dette i løpet av dagen, da dette er siste dag den finnes til tilbudsprisen.

Kan du ikke bruke komfyrstøpselet  da?
 
Ville som sagt flytte brygginga ut av kjøkkenet. Kommer vel til å gjøre en bestilling uansett, slik som interessen har vært skal det sikkert la seg gjøre å få solgt den igjen om det ikke funker. Men skulle likt å vite om det gikk an å stille på effekten først.
 
olavgn skrev:
Ville som sagt flytte brygginga ut av kjøkkenet. Kommer vel til å gjøre en bestilling uansett, slik som interessen har vært skal det sikkert la seg gjøre å få solgt den igjen om det ikke funker. Men skulle likt å vite om det gikk an å stille på effekten først.

Du kan ikke gjøre det på Beer Brewen direkte, da må du ha en effektregulator foran, hva som lønner seg fremfor en kurs som holder er ikke godt å si i farten.
 
Leier, så ikke så mye jeg kan få gjort med elnettet her. No peil på hvor mye ein effektregulator vil koste? Ein annen grunn til at Beer Brew høres kjekt ut er at det vil være mye greiere å drasse med seg ved flytting, kanskje jeg uansett skal anse det som ein investering for fremtiden. Hvor mye vil ein slik effektregulator koste sånn ca?
 
Per Inge skrev:
Thom79 skrev:
sto at de hadde den på lager , men satser på litt før 1 okt

Hei,
Jeg beklager å måtte si det, men jeg har nå fått svar fra transportøren at de sannsynligvis ikke greier å få dette til Norge før i begynnelsen av november. Jeg har uttykt stor misnøye med forsinkelsen, men det virker ikke som det hjelper noe.

Kan ellers nevne at vi nå så å si har solgt alle Beer Brew 30 som kommer i første forsendelse. Det har vært en betydelig større interesse for dette enn hva jeg hadde trodd...

Hjelpe meg.  :graate: Hvilken fraktmetode er det de benytter seg av? Hva er årsaken for forsinkelsen?
 
Tilbake
Topp