Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

Du må huske på at med lik vannmengde i HLT som du har vørtermengde så vil du varme opp vannet i HLT ca like mange grader som du får redusert vørtertemperaturen. DVS at teoretisk sett så møtes temperaturene ca på midten. For å kjøle videre kan du skifte ut vannet i HLT, men totalt så gir selvsagt dette en mindre effektiv kjøling. Jeg bruker en motstrømskjøler for å kjøle. Den første delen av kjølevannet kjører jeg tilbake til HLT for å ha varmtvann enten til et nytt brygg, eller til vasking (energigjennvinning). Jeg resirkulerer vørteren i kokekjelen. Når temperaturen på vørteren blir lavere så kjører jeg kjølevannet rett i avløpet.
 
Jo det kan man, men det blir neppe den mest effektive kjølingen. I såfall ville jeg sørget for god sirkulasjon i hlttanken, med feks ei pumpe for å hindre dannelsen av termosjikt.
 
Ja gode poenger. Men med å tilføre nytt kaldt vann hele tiden, eventuelt bruke snø og is når det er sesong for det, så blir det bedre, selv om det kanskje ikke er godt nok? Men det krever vel en god kveil skal dette bli no effektivt. Ser at det er få som går for en slik løsning, bortsett fra noen amerikanere. Hadde vært kjekt å vite hvor bra/dårlig noen slikt er. Er jo en herlig tanke å bruke herms utstyret til kjøling også.
Men huff så off topic jeg er, sorry.
 
Det greieste vil vel være å pumpe vørtreren gjennom kjøleren rett etter flameoff, returnere til kokekaret og på den måten lage en whirlpool. Når pitchtemp er nådd kan vørteren hvile 1/2 time før overflytting til gjæringskar.

Glemte selvfølgelig å nevne at jeg ikke har pumpe. Bruker hevert til å overføre fra kokekar til gjæringskar...
 
Hehe, joda. Har forsåvidt en billig kinapumpe liggende som har kapasitet på 6.5 l per min og head på 2 meter. Men syntes den var litt pinglete til formålet...
 
Beklager for at jeg gjenoppliver en gammel tråd, men er det noen av dere, med peiling, som har lyst til å skrive en liten write-up på hva som hittil er den beste løsningen UTEN lodding? Har vært mye frem og tilbake med forslag om utskifting av diverse deler, så vanskelig for en uten peiling å ha kontroll :p
 
Beklager for at jeg gjenoppliver en gammel tråd, men er det noen av dere, med peiling, som har lyst til å skrive en liten write-up på hva som hittil er den beste løsningen UTEN lodding? Har vært mye frem og tilbake med forslag om utskifting av diverse deler, så vanskelig for en uten peiling å ha kontroll :p
Beste er å kjøpe min kjøler til 1000kr
 
De viktigste delene i mitt oppsett er dobbelt opp av disse som du får på BT, Jula og CO. Overgangen fra 1/2" (15) til 10mm må bores ut for å få 10mm røret gjennom. Enkelt...
4b88784190a9d8eb66bde4ff01227395.jpg
 
De viktigste delene i mitt oppsett er dobbelt opp av disse som du får på BT, Jula og CO. Overgangen fra 1/2" (15) til 10mm må bores ut for å få 10mm røret gjennom. Enkelt...
4b88784190a9d8eb66bde4ff01227395.jpg
Er det her brukt halveringskopling istedet for klemringskopling? Og brukt 3/4" slangenipler istedet for 1/2" for bedre flow?
 
Kun 10mm og 15mm
Her kan man jo gjøre de endringer man føler for. Dette var bare ment som et breakout bilde av min løsning, ikke en fasit :)
 
Hei. Jeg driver og skal lage meg en motstrømskjøler. Har ikke helt kontroll på rørdeler, og ser helt klart problemet med å få det tett mellom T-koblingen og kobberrør.
Lurer derfor på om noen kunne hjulpet meg med en liten handleliste slik at det ikke ble så mye feilbestillinger. Jeg vurderer loddefittings og andre metoder, så alle forslag tas imot med takk. Legger ved litt informasjon om det jeg har av utstyr allerede:

1) Drikkevannslange (innv. diameter ø13)
http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Drikkevannsslange-2000032587/

2) drivstoffrør som kobberrør (ø8)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...rivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-2000017986/

Jeg trenger altså en kobling mellom disse som gjør at det blir tett. Hat prøvd meg med en billig variant fra Biltema med noen plastikkdeler og en o-ring, dette ble ikke tett. (Viser til vedlagt bildet)

Fint om linker til utstyr og litt forklaring
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    180,2 KB · Sett: 183
Tilbake
Topp