Birger Eriksen-dagen

Hvor mange liter vørter regner du med å få ut av det der på Grainfatheren?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Planen er som i fjor no sparge og 17 liter preboil og så koke ned til 13 liter ved flameout. Med svinn i pumpe, kjøler osv, så regner jeg med ca 11 liter til gjæring.

I fjor opplevde jeg å få mindre enn 17 liter. Da gjorde jeg dumme ting. Om det samme skjer i år, så blir det en mini batch-sparge for å få opp volumet til 17 liter pre-boil. Det kan også bli justeringer basert på PBG (pre-boil gravity). Den bør være på 1.090 eller mer. Er den lavere må jeg forlenge koketiden (som er planlagt til 80 minutter), og kanskje akseptere et lavere volum.
 
Sist redigert:
Planen er som i fjor no sparge og 17 liter preboil og så koke ned til 13 liter ved flameout. Med svinn i pumpe, kjøler osv, så regner jeg med ca 11 liter til gjæring.

I fjor opplevde jeg å få mindre enn 17 liter. Da gjorde jeg dumme ting. Om det samme skjer i år, så blir det en mini batch-sparge for å få opp volumet til 17 liter pre-boil. Det kan også bli justeringer basert på PBG (pre-boil gravity). Den bør være på 1.090 eller mer. Er den lavere må jeg forlenge koketiden (som er planlagt til 80 minutter), og kanskje akseptere et lavere volum.

La det renne av seg lengre enn det du er vant til, ref posten min littebitt lengre opp. Kanskje du får ut noe mer da.
 
La det renne av seg lengre enn det du er vant til, ref posten min littebitt lengre opp. Kanskje du får ut noe mer da.
Den som lever får se. :) I fjor brukte jeg ganske gammelt malt (1 år siden malting). Mulig det var såpass tørt at det sugde mer vann.
 
Lykke til med bryggingen av Birgeren imorgen alle sammen. Blir nok godt øl uansett hvordan vi
gjør det. Intensjonen med dette brygget er: Skyt da for fanden :) og det er vel akkurat det vi alle gjør, så får tiden vise om vi treffer :)
 
Ja da er vi endelig i gang. For to år siden "skjøt" jeg fra hofta, og så ble det godt, men riktignok bare "Ca. Birger Eriksen" (traff ikke helt med de store bokstavene). Nå har jeg mer erfaring, og håper jeg har gjort noen gode valg, som gjør øllet enda bedre, og enda mer stilsikkert, jfr. sjefens karakteristikk.
Jeg mesker over natta, så er jeg liksom med fra start. Birger Eriksen holdt jo på hele natta han også. Så tanken var at hele bryggeprosessen følger løpet gjennom natta og det som skjedde den gang i 1940. Jeg minnes gamle helter, og istemmer forrige inlegg: Lykke til, alle gode bryggere! Måtte maltsengen stå deg bi, og gjæren ikke være for trett, men stå i giv akt for å hylle våre gamle, nesten glemte, helter denne natta: Oberst Birger Eriksen, og kaptein Leif Welding-Olsen!
 
Skulle melde meg til tjeneste Iår jeg også, malten ferdig kvernet å vannet oppvarmet, men fruen ble syk iløpet av natta, så det for bli en vanlig imp av den en annen dag
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Bryggingen er godt igang i drivhus-bryggeriet

843fe6315be71eaf42aac8357d791446.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp