Blande i sukker ved karbonering

Hei.

Hører mange gjør dette i et ekstra kar, i motsetning til å helle sukkerlake rett på flasken (noe som vell gir jevnere karbonering, men kan være farlig hvis en rekner feil)

Men hvordan får man rørt sukkerlaken jevnt inn i ølet i det ekstra karet, og samtidig forhindre oksygen i ølet?
 
Du lager en sukkerlake av sukkeret og et par dl vann som du koker 10-15 min, så heller du laken i flaskedunken og fyller på med ølet som skal flaskes
 
Jeg bruker 6g/L. Legger slangen fra heverten skrått i karet slik at det blir en fin sirkulasjon. Fikk anbefalt å koke sukkeret i 5 dl vann. Har funket perfekt så langt.
 
Jeg har aldri rørt. Du kan ha i halvparten i det du begynner å tappe over og halvparten etter 12 liter f. eks. Fungerer helt topp. Jeg er ingen ekspert, er på brygg #10. Har funket på de 10 :)
 
Selv er jeg jo bare nybegynner, og jeg har ikke så mange brygg å sammenligne med, men når jeg satt mitt første brygg så kjøpte jeg med en pose drops.
Jeg tok halvparten av ølet og karbonerte med 2 drops i hver 1/2liter og den andre halvparten med sukkerlake 6g pr liter i 2dl vann.
De som var karbonert med sukker hadde en mye jevnere karbonering og alle flaskene var det like mye kullsyre. De som ble flasket med drops var mer ujevne og noen blei veldig bra mens andre blei litt daffere.
Syntes også at det ble bittelittegranne forskjell i smaken.

Siden jeg syntes det blei såpass forskjell så har jeg ikke brukt drops til de andre bryggene mine. og kommer nok til å holde meg til sukkerlake.
 
I tillegg til å legge hevertslangen så det sirkulerer i bøtta, tar jeg et par runder med bryggesleiva til slutt (selvfølgelig sprayet med StarSan først).
 
Tilbake
Topp