Bratberg - erfaringstall

Fikk du plass til 27 l vann og 7,5 kg malt? Mener å ha lest att 1 kg malt tar 0,7 liter plass når det blandes med vannet.
Brygget selv en APA i dag med 25 l vann + 4,8 korn, og så det var litt å gå på, men trodde ikke det var såpass.

Ellers er det spennende lesning, da jeg vurderer å gå "no sparge" eller i hvert fall minimere skylling. Effektiviteten i dag var på skarve 70 % (med 25 liter meskevann og 6 liter skylling) og er redd den blir vel lav med no-sparge.

Ja, det gikk akkurat. Meska inn med 24 liter og fylte på 3 til etter maltet var tilsatt. Hadde jeg startet med 27 liter, så hadde det blitt trøbbel.

Vedrørende "cold steeping" så er dette et begrep jeg ikke har vært borti. Skal absolutt lese meg opp på det. Alternativet er jo å dobbeltmeske, vil jeg tro.
 
Jeg benytter meg av "hot-steeping" av den mørkeste malten, dvs jeg tilsetter denne når jeg begynner skyllingen/hevingen av meskekaret...
 
rører av og til. kobler du vann inn rett? vannet skal inn på røret som går i fra top til bunn. ikke omvendt. og kjølern burde ligge så nert toppen av vørtern som mulig. siden varme stiger. ligger den i bunnen vill bunnen bli kald og toppen glovarm
Bare en liten sjekk på om jeg forstår dette rett. Skal kjølevannet kobles til røret "i bunnen" av kjølespiralen for best effekt?
 
Kjørte et eksperiment på Bratbergen i kveld. Planen var å se hvor heftig man kan brygge en stout med v1.

Tallene ble som følger:
Meskevann: 27 liter(startet med 24 og tilsatte 3 ganske fort.)
Maltmengde: 7,5kg
Skyllevann: 3 liter
Preboil SG: 1.082
Preboil vørtermengde: 23 liter
Mesketid: Nesten 3 timer

Hadde nok klart et høyere utbytte med kun palemalt, men har vanskeligheter med å se hvordan man skal få et bedre utbytte ved brygg av mørke øl.
Forsøket var på en Imperial Stout med 22% spesialmalt. (3% Sjokolade, 4,5% carafa III, 3% roasted barley, 6,5% flaked barley, 4,5% dark crystal)

Merk: Målet mitt var ikke mest mulig vørter, men høyest mulig OG. Var ikke nødvendigvis ute etter effektivitet i dette brygget.
Hvilken effektivitet hadde du her?

Tenker å begynne med no-sparge, da jeg 1) sparer tid og 2) ikke trenger å lage 25 l batcher. I tillegg mener jo Palmer det gir bedre øl (slipper i hvert fall taniner).
 
Bruker Gen 2, ligger på +/- 76% effektivitet.
Usikker på L pr time ved kok med tipper jeg ligger på 3-4L.
Kjøler på ca 15 min.

Meste jeg har hat i min sil tønne er 9,6 kg men da gikk effektiviteten ned til 65%
 
Det er stille på denne tråden ser jeg.
Jeg har brygget 8-9 ølsett på min Bratberg V2 (termostat er på en grad nøyaktighet) som ble kjøpt rett før modellen ble oppgradert. Jeg synes den er veldig grei å brygge med, men utbyttet er lavt. Jeg tror jeg har konkludert med at det er resirkuleringa og skyllinga som ikke blir effektiv nok.
Jeg har sirkulert med pumpe gjennom hele meskingen i det siste uten at det har gitt bedre utbytte.

Når jeg leser om de forskjellige metodene for skylling tradisjonelt ser jeg jo at malten skal være under vann gjennom hele skyllingen. Dette får man jo ikke til i et slikt kompaktbryggeri, så jeg har tenkt å prøve et annet alternativ.

Alternativ 1:
Enten så kan jeg meske ferdig med de 21 literene jeg bruker å starte med og øke temperaturen til skylletemperatur (78grader) for så å tappe av tilsvarende mengde vørter som mengde skyllevann jeg har tenkt å bruke (14-15 liter vanligvis). Deretter kan jeg tilsette skyllevannet (78 grader) til mesken å kjøre en ny runde med utmesking før jeg hever meskekaret sakte opp og heller den første mesken tilbake i Bratbergen for koking.

Alternativ 2:
Jeg har en 14L kjele med kran i bunn som jeg pumper skyllevann fra. Jeg har lyst å prøve å tappe vørter fra Bratbergen over i denne etterhvert som jeg pumper skyllevann over mesken. Da kan jeg kontrollere at malten er under vann og får en slags kombinasjon av skylling og resirkulering som jeg kan kjøre til jeg har ønsket SG, eller har tilsatt den mengden skyllevann jeg ønsker.

Er det noen som kjører en lignende metode som en av de jeg har vurdert med forbedring av utbytte?
 
Det er stille på denne tråden ser jeg.
Jeg har brygget 8-9 ølsett på min Bratberg V2 (termostat er på en grad nøyaktighet) som ble kjøpt rett før modellen ble oppgradert. Jeg synes den er veldig grei å brygge med, men utbyttet er lavt. Jeg tror jeg har konkludert med at det er resirkuleringa og skyllinga som ikke blir effektiv nok.
Jeg har sirkulert med pumpe gjennom hele meskingen i det siste uten at det har gitt bedre utbytte.

Når jeg leser om de forskjellige metodene for skylling tradisjonelt ser jeg jo at malten skal være under vann gjennom hele skyllingen. Dette får man jo ikke til i et slikt kompaktbryggeri, så jeg har tenkt å prøve et annet alternativ.

Alternativ 1:
Enten så kan jeg meske ferdig med de 21 literene jeg bruker å starte med og øke temperaturen til skylletemperatur (78grader) for så å tappe av tilsvarende mengde vørter som mengde skyllevann jeg har tenkt å bruke (14-15 liter vanligvis). Deretter kan jeg tilsette skyllevannet (78 grader) til mesken å kjøre en ny runde med utmesking før jeg hever meskekaret sakte opp og heller den første mesken tilbake i Bratbergen for koking.

Alternativ 2:
Jeg har en 14L kjele med kran i bunn som jeg pumper skyllevann fra. Jeg har lyst å prøve å tappe vørter fra Bratbergen over i denne etterhvert som jeg pumper skyllevann over mesken. Da kan jeg kontrollere at malten er under vann og får en slags kombinasjon av skylling og resirkulering som jeg kan kjøre til jeg har ønsket SG, eller har tilsatt den mengden skyllevann jeg ønsker.

Er det noen som kjører en lignende metode som en av de jeg har vurdert med forbedring av utbytte?

Hvor høyt utbytte har du nå da? Jeg ligger typisk på 76% og noen ganger opp mot 81% (bryggehuseffektivitet). Jeg starter typisk med 20l (5,5 kg malt), hever røret etter utmesk og skyller med ~15l. Når vørteren når underkant av maltrøret flytter jeg røret over til et gjæringskar og lar det renne av seg der (ca 2 liter) før jeg heller det tilbake i kjelen.

Jeg har byttet ut termostaten med en pid, men tror ikke det har så mye å si for effektiviteten.

Jeg har etterisolert kjelen. I det jeg heller oppi malten skrur jeg av elementene. Temperaturfallet er bare en grad etter en time mesk. Ved utmesk setter jeg på pumpa for å få fordelt varmen bedre.
 
Hei!
Jeg har vært oppe på 76% med ca 5,5 kg malt, men sliter så fort maltmengden øker. Når maltmengden øker gårjo også mengden skyllevannopp, så jeg regner med at det er i denne fasen jeg har mer å hente.
Jeg har ikke regnet på utbyttene i det siste, men OG blir mye laver enn planlagt.
 
Hvor høyt utbytte har du nå da? Jeg ligger typisk på 76% og noen ganger opp mot 81% (bryggehuseffektivitet). Jeg starter typisk med 20l (5,5 kg malt), hever røret etter utmesk og skyller med ~15l. Når vørteren når underkant av maltrøret flytter jeg røret over til et gjæringskar og lar det renne av seg der (ca 2 liter) før jeg heller det tilbake i kjelen.

Jeg har byttet ut termostaten med en pid, men tror ikke det har så mye å si for effektiviteten.

Jeg har etterisolert kjelen. I det jeg heller oppi malten skrur jeg av elementene. Temperaturfallet er bare en grad etter en time mesk. Ved utmesk setter jeg på pumpa for å få fordelt varmen bedre.
Hvor lenge kjører du utmesk da? Jeg har nok ikke kjørt lenge nok til at all malten har nådd 78 grader, så da kvalifiserer det vel egentlig ikke som utmesking...
 
Hvor lenge kjører du utmesk da? Jeg har nok ikke kjørt lenge nok til at all malten har nådd 78 grader, så da kvalifiserer det vel egentlig ikke som utmesking...

5-10 min når jeg først når 78 grader (målt midt i maltrøret). Som sagt kjører jeg da pumpa under oppvarmingen. PIDn min er ikke så god i denne fasen og bruker litt tid på å komme jobbe seg opp til 78. 20 minutter kanskje..
 
Ser annen plass på forumet at @Espen93 bruker falskbunn. Andre som har erfaring med dette? Har or skaffer man en som passer?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tapatalk liker tydeligvis ikke tagging...


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Har brygget ca 25 batcher. Skikkelig skylling har nok endel å si for utbytte, jeg bruker som regel 6,5-7,5kg malt, 23l vann og 13-15l skyllevann. Rører ikke i mesken men rører godt når jeg starter mash-out. Sirkulerer i hele mashout. Etter å ha fått 78 grader står det gjerne 10min før vorlauf med en 4-5 liter vann. Hvis maltsengen har satt seg skikkelig under vorlauf bruker jeg 45-60 min på å få de 13l med skyllevann til å renne gjennom mens jeg stadig løfter silkaret opp 1 cm av gangen hvert 2-3min slik at nivået i silkaret er litt over nivået i kjelen og at 2cm skyllevann dekker maltsengen. Til løftingen bruker jeg en liten fin vinsj fra Bilrema i taket. Etter jeg begynte med dette har jeg normalt 78-84% Effektivitet /BHE, de fleste rundt 81% +/- 1. Hvis maltsengen ikke er kompakt nok går gjerne skyllingen på 20-30min og da er BHE gjerne 77-79%. BHE kalkulerer jeg på Brewers Friend, Beersmith verdiene har jeg aldri skjønt med helt på....
 
Tilbake
Topp