Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

Selvsagt ikke – jeg tror de fleste skjønte at det var en spøk.

Som sagt, det er lett å komme i kontakt med han. Har både hjemmeside med kontaktinformasjon og FB-side: https://www.facebook.com/WestumHjemmebryggeri/

Ser han har fått seg en svær BT ståltank med Hop drop kit.
Du var så opprørt over forbrytelsen min i det du forøvrig skreiv at jeg faktisk ikke skjønte det:). Men da dropper jeg anskaffelse av verneutstyr til neste Norbrygg-event:p.

Jeg prøvde - det er ei god stund sida - å komme i kontakt med ham om dette med flasking av NEIPA via hjemmesida, og det fikk jeg ikke til, uten at jeg skal si at det ikke var mi skyld. Men jeg har altså faktisk prøvd, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre.

Men jeg synes oppriktig talt ikke at jeg har gjort noe galt. Skriver du en kronikk i Aftenposten, kan jeg sjølsagt kommentere den i et leserbrev i Klassekampen uten å henvende meg til deg og gjøre deg oppmerksom på det. Dette er parallelt, mener jeg.
 
Auda, så det betyr at du faktisk har selvskudd utlagt? (Trodde det var spøk...) Håper naboene er varslet :eek:
Jeg har rigga dem ned nå som jeg skjønte du spøkte, da. :D

Edit: Bare så det ikke oppstår tvil, siden jeg akkurat har poengtert hvor vanskelig spøk er på Internett. Ingen selvskudd, selvsagt, men lås på døra har jeg. :)
 
Du var så opprørt over forbrytelsen min i det du forøvrig skreiv at jeg faktisk ikke skjønte det:). Men da dropper jeg anskaffelse av verneutstyr til neste Norbrygg-event:p.

Jeg prøvde - det er ei god stund sida - å komme i kontakt med ham om dette med flasking av NEIPA via hjemmesida, og det fikk jeg ikke til, uten at jeg skal si at det ikke var mi skyld. Men jeg har altså faktisk prøvd, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre.

Men jeg synes oppriktig talt ikke at jeg har gjort noe galt. Skriver du en kronikk i Aftenposten, kan jeg sjølsagt kommentere den i et leserbrev i Klassekampen uten å henvende meg til deg og gjøre deg oppmerksom på det. Dette er parallelt, mener jeg.
Opprørt? Langt ifra, og hadde du ikke sitert meg i den ene kommentaren ville jeg neppe lagt merke til det. Men nå du skriver at Westum kan ta seg en bolle – og at det han skriver er bare tull, så kommenterte jeg at det etter min mening er ”litt dårlig stil”. Hadde du sagt det samme og tagget han, ville det vært godt innafor. Mulig jeg er for sensitiv.
 
Jeg skjønte det ikke, bare så det er sagt.
Ikke jeg heller. Ble fortenkt da jeg leste det. Syntes det var temmelig drøyt ja.
Det viser bare hvor lett det er å misforstå det som skrives. Det er lettere når man ser og hører vedkommende for da ser man mimikken i ansiktet og hører på tonefallet i det som blir sagt.
Et smilefjes kan hjelpe mye på å ta brodden av det som skrives.
Bare at jeg ofte ikke får til å lage en emoi med ren tekst. :).
Jøss! Der klarte jeg det.
 
Ikke jeg heller. Ble fortenkt da jeg leste det. Syntes det var temmelig drøyt ja.
Det viser bare hvor lett det er å misforstå det som skrives. Det er lettere når man ser og hører vedkommende for da ser man mimikken i ansiktet og hører på tonefallet i det som blir sagt.
Et smilefjes kan hjelpe mye på å ta brodden av det som skrives.
Bare at jeg ofte ikke får til å lage en emoi med ren tekst. :).
Jøss! Der klarte jeg det.
Ironi og overdrivelser en en vanskelig øvelse i kommentarfelt. (Det er vel derfor emojier ble oppfunnet.) Har slettet kommentaren, ikke minst fordi den kom i veien for det jeg prøvde å formidle. Det er dog verdt å tenke på at hele dette forumet blir indeksert, og at det generelt gjelder å oppføre seg. Google glemmer aldri.
 
Hørte noe rykter om at Finn Berger serverte boller her inne, så måtte nesten ta turen for å se ;)

Hei Finn. Jeg vet ikke helt hva du mener med at jeg fremstår som en autoritet i klasse med Palmer etc når jeg skriver. Det eneste jeg gjør er å skrive om egne erfaringer og lærdom fra andre bryggere (både proffe og hjemmebryggere). Ofte er meningene fra proffbryggere motsatt av det "hjemmebrygg-legendene" sier/forsker på. Jeg ser ikke på meg selv som en proff, men jeg er alltid på leting etter ny lærdom og jeg vil dele den lærdommen med andre. Om noen ikke vil bruke tipsene jeg kommer med, så skal jeg ikke nekte de.

NEIPA er en stil som lett blir oksidert. Det kan vi vel være enig i? Jeg kommer aldri til å anbefale flaskekarbonering av stilen og nei, jeg har fortsatt ikke smakt en vellykket flaskekarbonert NEIPA. Når en ølstil blir så lett oksidert, hvorfor ta sjansen når humle koster mye? Man tjener fort dette inn ved å investere i en fatpakke. Du må også gjerne sende en flaske hvis du vil motbevise meg, men en NEIPA er ikke vellykket bare fordi den ikke er oksidert. Det er mange faktorer som skal til for å gjøre en NEIPA god, men hvis du er fornøyd med resultatet så er det viktigst :)

Du mener at jeg blandet inn mye mer oksygen når jeg fater enn med flaskekarbonering. Ok? Da er det veldig merkelig at jeg får ærlige og gode tilbakemeldinger fra proffbryggere i USA for NEIPAene mine. Trillium, Vitamin Sea Brewing, Other Half, Burning Barrel Brewing, Baa Baa Brewhouse, Great Notion Brewing og Able Baker Brewing for å nevne noen.

Westum in USA.jpg

Jeg brygget en online-collab med Beer Zombies for noen år siden som jeg sendte til USA. Dette delte han med besøkende i baren sin, og den fikk gode tilbakemeldinger. Du kan jo se en av tilbakemeldingene her:

I Februar i fjor dro jeg til Vegas for å være med på Beer Zombies Festival. Jeg brygget en ny batch som jeg tok med meg. Den ble veldig godt mottatt blant bryggeriene som skulle stille, samt besøkende på festivalen. I år ble oppskriften min en 14.000-liters batch som ble distribuert over store deler av verden. Jeg har også blitt invitert til å gjøre collabs med andre bryggerier i USA pga at de har smakt ølet mitt. Dette hadde aldri skjedd om jeg hadde hatt oksidert NEIPA, og jeg tar de tilbakemeldingen over din mening om at ølet mitt er oksidert any day. Jeg er absolutt enig i at lukket overføring hadde vært tryggere, men min metode fungerer også hvis man bruker nok co2 (samt at man sparer tid på det). Greit nok at du er uenig i det, men at det er mer oksygen i ølet mitt enn flaskekarbonert øl er bare tull.

Vi får møtes og ta en øl (eller ti) i fremtiden og se om vi kommer til en enighet ;) Skål!
 
Det må jeg vel si var en ganske nedlatende respons på noe som vel var ment å falsifisere påstanden i artikkelen, og da spesielt siste setning:
"Jeg står på mitt og sier at NEIPA og flaskekarbonering hører IKKE sammen! Flere har prøvd å motbevise meg det siste året, men ingen har klart det. Alle har endt opp oksiderte."
Slik jeg leste innlegget til Finn var det nettopp det at det ikke var mulig å flaskekarbonere NEIPA som var poenget. For selv for en middels brygger er det mulig. Så er sikkert dine versjoner bedre NEIPA-øl, men poenget var vel at det er mulig å flaskekarbonere NEIPA uten at de oksiderer. Og at det faktisk kan bli ganske god NEIPA. Om enn ikke perfekte.
Så kanskje bedre å modifisere uttalelsen i artikkelen til det du faktisk skriver her?
 
Syns jeg lagde gode humlesauser på flaske før jeg gikk over til fat, så at det ikke er mulig vil jeg si er litt overdrevet men det kommer vel an på hvor man legger lista...
På den annen side syns jeg de humlerike ølene fikk et løft etter jeg begynte å fate, om det har med oksygen å gjøre, at ølen står varmt et par uker for karbonering på flaske eller andre ting vet jeg ikke :)
 
Det må jeg vel si var en ganske nedlatende respons på noe som vel var ment å falsifisere påstanden i artikkelen, og da spesielt siste setning:
"Jeg står på mitt og sier at NEIPA og flaskekarbonering hører IKKE sammen! Flere har prøvd å motbevise meg det siste året, men ingen har klart det. Alle har endt opp oksiderte."
Slik jeg leste innlegget til Finn var det nettopp det at det ikke var mulig å flaskekarbonere NEIPA som var poenget. For selv for en middels brygger er det mulig. Så er sikkert dine versjoner bedre NEIPA-øl, men poenget var vel at det er mulig å flaskekarbonere NEIPA uten at de oksiderer. Og at det faktisk kan bli ganske god NEIPA. Om enn ikke perfekte.
Så kanskje bedre å modifisere uttalelsen i artikkelen til det du faktisk skriver her?

Så når jeg prøver å motbevise svar på uttalelsen "han blander dessuten inn mye mer oksygen når han fater enn vi gjør når vi flasker" så er jeg den som svarer nedlatende? :confused: Og hvorfor skal det modifiseres? Jeg mener at NEIPA og flaskekarbonering ikke hører sammen og ingen har jo klart å motbevise meg. Den dagen jeg smaker en god flaskekarbonert NEIPA, så skal jeg få de til å moderere det. Men selv om noen sier de har klart det, så betyr det fortsatt ikke at NEIPA og flaskekarbonering hører sammen (og jeg tvinger jo ikke folk til å ikke gjøre det). Alle artikler om NEIPA-brygging forteller om oksideringsfaren, så igjen...hvorfor ta sjansen? Vil man virkelig ikke ha best mulig resultat når man brygger noe selv?

Og hva slags tørrhumlemengder snakker vi når folk klarer å flaskekarbonere uten at det blir oksidert? Jeg sier jo ikke at ALL tørrhumlet øl blir ødelagt ved flaskekarbonering, men med store mengder så er risikoen stor. Jeg brygget mye IPA før jeg begynte med fat også. Noen ganger funka det (de med lite tørrhumling) og andre ganger funka det ikke (de med mye tørrhumling).
 
Nå har nok menden tørrhumling noe å si for okideringsfaren. Mener å huske at Finn Berger ikke bruker mer enn 6g per liter. Westum og andre neipa bryggere bruker vel gjerne 2 og 3 ganger så mye humle ved tørrhumling.
 
Og hva slags tørrhumlemengder snakker vi når folk klarer å flaskekarbonere uten at det blir oksidert? Jeg sier jo ikke at ALL tørrhumlet øl blir ødelagt ved flaskekarbonering, men med store mengder så er risikoen stor. Jeg brygget mye IPA før jeg begynte med fat også. Noen ganger funka det (de med lite tørrhumling) og andre ganger funka det ikke (de med mye tørrhumling).
At oksideringsfaren øker proporsjonalt med mengden tørrhumle er fakta. Spørsmålet er om det er mulig og hvordan få en prosess som unngår oksidering ved flaskekarbonering.

Med deg i tråden er jeg mer interessert i å hente kunnskap enn å spise popkorn. Hvor går grensa for mengden tørrhumle og flaskekarbonering etter din erfaring?

Jeg har aldri brygget en NEIPA, men har lyst å prøve, tross enkelt utstyr, flasker og kun ei kjellerbod med 12-15 grader.

I første omgang har seg satt opp ei oppskrift på 25 liter hvor jeg har ca 300g i vanlige pellets. Av disse ryker ca 200g i tørrhumle. Er kanskje i grenseland mellom NEIPA og en godt humlet IPA.
 
Så når jeg prøver å motbevise svar på uttalelsen "han blander dessuten inn mye mer oksygen når han fater enn vi gjør når vi flasker" så er jeg den som svarer nedlatende? :confused: Og hvorfor skal det modifiseres? Jeg mener at NEIPA og flaskekarbonering ikke hører sammen og ingen har jo klart å motbevise meg. Den dagen jeg smaker en god flaskekarbonert NEIPA, så skal jeg få de til å moderere det. Men selv om noen sier de har klart det, så betyr det fortsatt ikke at NEIPA og flaskekarbonering hører sammen (og jeg tvinger jo ikke folk til å ikke gjøre det). Alle artikler om NEIPA-brygging forteller om oksideringsfaren, så igjen...hvorfor ta sjansen? Vil man virkelig ikke ha best mulig resultat når man brygger noe selv?

Og hva slags tørrhumlemengder snakker vi når folk klarer å flaskekarbonere uten at det blir oksidert? Jeg sier jo ikke at ALL tørrhumlet øl blir ødelagt ved flaskekarbonering, men med store mengder så er risikoen stor. Jeg brygget mye IPA før jeg begynte med fat også. Noen ganger funka det (de med lite tørrhumling) og andre ganger funka det ikke (de med mye tørrhumling).
Du understreker mitt poeng. Så lenge du selv ikke har erfart noe annet enn det du har, så fortoner verden seg slik for deg. Hva andre har av kunnskap eller måtte mene om emnet betyr ikke noe for deg. Det er fint for deg.
Jeg synes en sånn tilnærming er spesiell, men har fortsatt respekt for din mening og kunnskap om saken.
 
Hørte noe rykter om at Finn Berger serverte boller her inne, så måtte nesten ta turen for å se ;)

Hei Finn. Jeg vet ikke helt hva du mener med at jeg fremstår som en autoritet i klasse med Palmer etc når jeg skriver. Det eneste jeg gjør er å skrive om egne erfaringer og lærdom fra andre bryggere (både proffe og hjemmebryggere). Ofte er meningene fra proffbryggere motsatt av det "hjemmebrygg-legendene" sier/forsker på. Jeg ser ikke på meg selv som en proff, men jeg er alltid på leting etter ny lærdom og jeg vil dele den lærdommen med andre. Om noen ikke vil bruke tipsene jeg kommer med, så skal jeg ikke nekte de.

NEIPA er en stil som lett blir oksidert. Det kan vi vel være enig i? Jeg kommer aldri til å anbefale flaskekarbonering av stilen og nei, jeg har fortsatt ikke smakt en vellykket flaskekarbonert NEIPA. Når en ølstil blir så lett oksidert, hvorfor ta sjansen når humle koster mye? Man tjener fort dette inn ved å investere i en fatpakke. Du må også gjerne sende en flaske hvis du vil motbevise meg, men en NEIPA er ikke vellykket bare fordi den ikke er oksidert. Det er mange faktorer som skal til for å gjøre en NEIPA god, men hvis du er fornøyd med resultatet så er det viktigst :)

Du mener at jeg blandet inn mye mer oksygen når jeg fater enn med flaskekarbonering. Ok? Da er det veldig merkelig at jeg får ærlige og gode tilbakemeldinger fra proffbryggere i USA for NEIPAene mine. Trillium, Vitamin Sea Brewing, Other Half, Burning Barrel Brewing, Baa Baa Brewhouse, Great Notion Brewing og Able Baker Brewing for å nevne noen.

Vis vedlegget 52404

Jeg brygget en online-collab med Beer Zombies for noen år siden som jeg sendte til USA. Dette delte han med besøkende i baren sin, og den fikk gode tilbakemeldinger. Du kan jo se en av tilbakemeldingene her:

I Februar i fjor dro jeg til Vegas for å være med på Beer Zombies Festival. Jeg brygget en ny batch som jeg tok med meg. Den ble veldig godt mottatt blant bryggeriene som skulle stille, samt besøkende på festivalen. I år ble oppskriften min en 14.000-liters batch som ble distribuert over store deler av verden. Jeg har også blitt invitert til å gjøre collabs med andre bryggerier i USA pga at de har smakt ølet mitt. Dette hadde aldri skjedd om jeg hadde hatt oksidert NEIPA, og jeg tar de tilbakemeldingen over din mening om at ølet mitt er oksidert any day. Jeg er absolutt enig i at lukket overføring hadde vært tryggere, men min metode fungerer også hvis man bruker nok co2 (samt at man sparer tid på det). Greit nok at du er uenig i det, men at det er mer oksygen i ølet mitt enn flaskekarbonert øl er bare tull.

Vi får møtes og ta en øl (eller ti) i fremtiden og se om vi kommer til en enighet ;) Skål!
Flott at du tar ordet her:).

Hva jeg mente med at du var i klasse med Palmer har jeg forklart i et tidligere innlegg, men jeg kan jo gjenta det. Det var et svar på at Kurt kritiserte meg for å kommentere det du hadde skrevet i Bryggselvartikkelen uten å ta kontakt med deg. Poenget er at en slik artikkel er offentlig "lærestoff" på samme måte som artikler og bøker av Palmer, og sånn sett må være åpen for kommentering. Sammenligninga begrenser seg til det.

Hvorvidt NEIPA er det ølet som tåler kontakt med luft dårligst, veit jeg ikke, men det er sikkert en god kandidat. Antakelig er det det som tåler mye kontakt dårligst, i alle fall - om en skal dømme etter de brune skrekkeksemplene. Men basert på egne erfaringer lurer jeg på om ikke engelsk bitter er en verdig motkandidat. Det kan ha noe med krystallmaltet å gjøre.

Jeg har ikke uttalt meg om ølet ditt, jeg har bare sagt at den fat-flushinga antakelig etterlater en del oksygen. Om det blir mer eller mindre luftkontakt av det enn det det flaska ølet mitt får, skal jeg kanskje være forsiktig med å mene så mye om. Men så vidt jeg forstår skal du flushe ganske mange ganger før du nærmer deg å ha reint CO2 der. Konklusjonen min er at ølet antakelig tåler litt kontakt med luft ganske godt om du bare er forsiktig når du håndterer det i overføringsprosessen. Det inneholder en god del gjær som fremdeles er oppe og går, og den tar seg antakelig av det meste av det oksygenet som absorberes.

Nå overfører jeg ølet til blandekar i et lukka system ("loop"), og blandekaret er på forhånd tømt for luft gjennom at jeg først har fylt det med starsan og så tapper ut mens jeg tilfører CO2. Der kommer det ikke til luft. Videre kobler jeg CO2-tanken til blandekaret slik at det hele tida blir etterfylt med CO2 og ikke luft etter hvert som ølet tappes på flaske. Jeg flasker på vanlig måte med tappestav, men er veldig forsiktig når jeg tapper for å unngå plasking (som du lett får i starten av tappinga i bunnen av flaska om du ikke passer godt på). Jeg fyller flaskene helt opp, sånn at det er et frirom på bare ca. en centimeter, og den mengden oksygen som er der, trur jeg gjæren fikser. Ølet er heller ikke lenge i kontakt med luft, og jeg klarer altså å gjøre dette med minimal bevegelse i ølet.

Tidligere overførte jeg til blandekaret uten å bruke CO2. Blandekaret var altså fullt av luft, og både gjæringsdunken og blandekaret - under flaskinga - trakk også inn luft etter hvert som de tømtes. Det gikk merkelig nok bra, det også.

Smak er subjektivt, men NEIPAen min vant nå tredjeplass i Midtsommerkonkurransen til Bergen Norbrygg. Den fikk i snitt 42 poeng av de sju dommerne som i alt bedømte den. Ingen antyda noe om oksidering. Så så veldig dårlig kan den vel ikke være. Den var to måneder gammel, og det var dessuten en "lettvariant" på bare 4,9%. (En av dommerne antyda at den kanskje var litt tynn - og det var jo ikke så urimelig.)

Jeg brygga nylig en ny batch. Den begynte å produsere flaskebomber pga. hopcreep (går jeg ut fra, i alle fall), så jeg helte den ut, men jeg rakk å sammenligne med det da nesten to måneder gamle ølet, og jeg kunne hverken se eller på annen måte merke noen forskjell. Så fant jeg også ei flaske fra et tidligere brygg som hadde greidd å gjemme seg unna i nærmere et halvår, og det hadde heller ingen tegn på oksidering. Det var riktignok blitt noe blassere i aromaen - som jeg vil vente av et humleøl - og det var begynt å klarne, men ellers var det riktig drikkelig. Og like lyst.

Jeg har ikke noe grunnlag for å si at ølet mitt ikke på noen måte skiller seg fra øl som er fata. Jeg kan bare fortelle noe om hvordan flaskeølet mitt er, og om hvordan andre bedømmer det. Det som er helt sikkert, er at det ikke blir synlig oksidert, sjøl ikke over lang tid. Dette stemmer forøvrig med hva mange andre forteller, også. Så jeg kjenner meg på veldig trygg grunn når jeg sier at det ikke er noen grunn til å la være å brygge NEIPA sjøl om du ikke bruker fat.

Det jeg trur er avgjørende, er at vi behandler ølet veldig forsiktig i alle overføringsprosesser. Sjøl om det da kommer i kontakt med luft, virker det som om det ikke tar opp (så mye) mer enn det gjæren kan klare å ta seg av. Plasking og forøvrig all unødig bevegelse av ølet må unngås. Bruk alltid slanger. Tilstanden til gjæren er antakelig viktig, også.

Et mulig poeng er at jeg aldri kjøler øl før tapping ("coldcrashing"). Da tar du ut mye gjær, og det kan kanskje gjøre ølet mer utsatt for oksidering om det kommer i kontakt med luft?

Den eneste forskjellen på fat og flaske er vel strengt tatt at korken ikke er 100% lufttett, i motsetning til fat. Så skal du lagre ølet virkelig lenge, er nok fat (og bokser) overlegent. Men det er visst forskjell på korker - og for alt jeg veit på korkere, også. Jeg bruker korker fra Bryggselv, og en solid Grifo "proffmodell" korker. Veldig dramatisk kan ikke luftinnsiget være; jeg har årsgammel pils som er helt grei, sjøl om den nok har passert toppen.

Nå er huset tomt for den NEIPAen jeg sendte til Bergen, men det skal vel snart brygges en ny omgang. Så får vi se om jeg ikke kan få sendt deg ei flaske:). Om du vil, kan jeg sende med ei bolle, også;).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp