Brygging med kveik - erfaringer?

Oslo vs WLP 850

Dette er en sammenligning jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Hvordan vil Oslo (Bootleg Biology sin isolering av en strain fra Hornindal-miksen til Eik & Tid) klare seg mot en klassisk, supernøytral lagergjær?
Oppskrift her. Den er velprøvd og god. @Finn Berger Ja, den inneholder spitzmalt ;-)

Oslo-delen av batchen gjæret på 26 grader – og var ferdig i løpet av noen dager. Jeg lot den stå i én uke før den ble overført oksygenfritt til fat.
Den danske lagergjæren fikk et vanlig forløp på 10 grader i 3 uker. Hevet temperaturen litt mot slutten. Den gikk også på fat – og begge ble overført til boks med mottrykk i dag.
Oslo fikk en anelse bedre utgjæring (1010 mot 1012 fra OG 1050). Den er litt mer tåkete – ellers er farge og skum identisk. Ikke uventet – WLP 850 har alltid gitt klare øl hos oss. Denne vil bli tilnærmet krystallklar ved lagring.

Men altså – det er helt utrolig hvor nøytral og velsmakende Oslo er i et øl som dette. Jeg ville absolutt ikke klart å skille dem i en blindtest. Selv med litt ulik utgjæring er de forbløffende like. Gjorde en tilsvarende test med Lallemand Køln og WLP 029. Der var forskjellene mye tydeligere.
Det er for tidlig å konkludere. Erfaringsmessig vil lagring endre karakteren på ølene. Begge disse er litt ”rå” foreløpig. Jeg kommer plutselig tilbake med en oppfølging når de har fått et par måneder i kjøleskapet.

Vis vedlegget 44731
En liten oppdatering: Oslo-utgaven holder seg godt. Den er like hazy, og har egentlig ikke utviklet seg stort siden tapping. Konkluderer med at den like gjerne kan nytes fersk. WLP850 har rundet seg gjennom lagering, og er nå et herlig øl. Begge er gode, men forskjellen er tydeligere.
 
Bor på Løten (Hedmark). Uvasket slurry ser jeg ikke noe problem med:). Så bare si ifra om du gidder å sende (har selvfølgelig full forståelse hvis du ikke gidder:)).
Jeg skal sjekke hvor mange rør jeg har. Jeg vet at sist jeg høstet den, så hadde jeg litt få rør, og jeg har brukt av dem etterpå. Jeg sender deg en PM om jeg har til overs.
 
Noen som har noen lure tips for å oppnå høy gjæringstempratur i gjæringskaret uten nødvendigvis å varme opp hele rommet til 35-40 C?
 
Noen som har noen lure tips for å oppnå høy gjæringstempratur i gjæringskaret uten nødvendigvis å varme opp hele rommet til 35-40 C?
Jeg har isolert et gammelt benkeskap som står i kjelleren med ca 50w termostatstyrt varmekilde (varmebelte kan sikkert også brukes). Siden kjellertemperaturen er mellom 14 og 20 grader gjennom året, så kan dette brukes til alle typer ales, selv om man skal være selektiv på gjærtype i det varme halvåret.
 
Takk for svar.

Jeg har sett på noen varmebelter på nett - Vet dere om det går ann å justere varme på disse produktene?

Tipper at de fleste vil at den skal varme på ca 20 C i stedet for 35 C som jeg er ute etter
 
Takk for svar.

Jeg har sett på noen varmebelter på nett - Vet dere om det går ann å justere varme på disse produktene?

Tipper at de fleste vil at den skal varme på ca 20 C i stedet for 35 C som jeg er ute etter
Jeg kjøpte et varmerør på 45 watt. Fungerer utmerket! Ville i ettertid hatt det på 60 watt, klarer ikke å holde varmen når jeg kveiker 70 liter og stormgjæringa avtar.
 
Takk for svar.

Jeg har sett på noen varmebelter på nett - Vet dere om det går ann å justere varme på disse produktene?

Tipper at de fleste vil at den skal varme på ca 20 C i stedet for 35 C som jeg er ute etter
Jeg tok forgitt at du ikke har gjæringsskap, har du det er absolutt varmerør å anbefale. En inkbird vil du trenger uansett om du bruker belte, matte eller rør, ja med mindre du vil løpe frem og tilbake mellom x og gjæringskar dao_O

Aldri sett et varmebelte, men vil tippe det er av eller på.
 
Noen som har noen lure tips for å oppnå høy gjæringstempratur i gjæringskaret uten nødvendigvis å varme opp hele rommet til 35-40 C?
Det holder jo å isolere gjæringskaret. Bruk gjerne en gammel sovepose eller noe liknende. Har prøvd denne løsninga og kommer nok ikke til å gjøre noe annet:).
 
Nå som det er kommet kveik i hus, ser jeg det nødvendig å høste og tørke gjær, jeg har allerede fått info om hvordan jeg tørker i stekeovn, og den metoden prøves ut akkurat nå. Men så var det det med husfred og hensyn til andre. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke en frukt tørker.

Noen her inne som bruker en og vil dele erfaringer og kanskje foreslå en?
 
Denne burde få jobben gjort.
Selv bruker jeg varmluftsovn over natta, som gir tørr kveik dagen etter:)
Takk for svar, jeg så på den, men omtalene var heller dårlig, jeg tenker at det vil være nødvendig å ha en som går ned til 35°C så der har den jo et pluss, det var full fres i bøttene i dag så prøvde å koste opp det som var. Syns ikke det var så mye gjær som jeg forventet, ingen stor "fluffy kake" på toppen av ølet og syns egentlig ikke det ser riktig ut, bruker også varmluft denne gangen, 30°C. Syns mest det ser ut som proteiner. Skal det se sånn ut?
received_210746033645673.jpeg
 
Fargen ser jo rett ut, men noe grovkornet, som du skriver.
Hvor lenge har gjæringa pågått? Jeg topphøster normalt etter ± 48 t og mengden kan variere litt, men vanligvis grei mengde.
 
Fargen ser jo rett ut, men noe grovkornet, som du skriver.
Hvor lenge har gjæringa pågått? Jeg topphøster normalt etter ± 48 t og mengden kan variere litt, men vanligvis grei mengde.
Aha, da er jeg 30 timer for tidlig ute, fikk jo forklart 48 timer, men har altså da misforstått og trodde det måtte gjøres i løpet av 48 timer:oops:

Jaja, da vet jeg det, mange takk :)Jeg vet dette er en topphøster, men jeg lurer allikevel på, jeg liker ikke åpne karet under gjæring, om det er mulig å sette en starter på Skare kveik for så å tørke og fryse den, og hva de evt. ulempene ved det er.
 
Tilbake
Topp