Dette er det lett å slutte seg til! Skulle gjerne deltatt på et kurs i dekoksjon!
Du kan jo få et kort et her
:
Du tar ut en tredel av mesken. Det du tar ut skal være
tjukt. (Eksempel: Jeg starter med å meske med et forhold malt:vann på 1:3. Si jeg da har 15 liter vann. Så tar jeg ut 5 liter med tjukk mesk av dette, og regner at jeg da i hvert fall koker 1/3 av malten.) Dette varmer jeg opp til 68 grader. Der skal det stå en 20 minutters tid, så alfaamylasen får gjort en grundig jobb med den stivelsen som da blir tilgjengelig. Så varmer jeg opp til det koker. Hvor lenge det skal koke, avhenger av om det er et lyst eller et mørkt øl du brygger. En lys dekoksjon lar jeg koke i 15-20 minutter, men det kan være kortere. Dette har minimal virkning på fargen til det ferdige ølet. (Du får ikke karamellisering, men det produseres melanoidiner gjennom Maillard-reaksjoner.) En mørk dekoksjon koker du i 45 minutter. Har sett litt ulike tider, og tviler på at det er veldig kritisk med tiden. Det som derimot er kritisk, er å unngå at det svir seg, så om du bruker litt varme, må du passe på å røre godt mot bunnen av kjelen. Bruk ikke en dårlig, tynnbunnet kjele.
Du må kombinere dette med stegmesking - hvis du da ikke vil ha bryet med å kjøle ned dekoksjonen igjen. Du kan sikkert gjøre det, også.
Når du heller den (nesten) kokende dekoksjonen tilbake i mesken, hever du temperaturen. Det lar seg gjøre å beregne temperaturhevingen, men det har jeg ikke tatt meg bryet med å prøve; jeg tror det er en smule komplisert. Bare vær litt forsiktig hvis det er små steg det er snakk om.
Jeg hadde litt angst for dette før det første forsøket, men det var helt grunnløst. Så for dem som måtte være fristet til å prøve: Det er bare å sette i gang. Enkelt. Det tar tid, det er det hele.
En ting: Hvis du trenger å justere pH, så sørg for at dekoksjonen også har riktig pH - og at den eventuelt også har fått litt kalsiumsulfat/-klorid hvis du trenger å tilsette det for kalsiumets skyld. Enzymene i dekoksjonen skal jo jobbe underveis, før de blir denaturert av varmen. Og har du for høy pH, kan du få uønsket ekstraksjon av tanniner.
Et litt grundigere kurs
:
http://www.mashfortwayne.org/viewtopic.php?f=41&t=4129