Den opprinnelige hensikten var å få opp effektiviteten, siden malten i gamle dager var undermodifisert. Det var vel vanlig i bryggingen av alt tysk øl, tror jeg. Mange mener at det er umulig å brygge en skikkelig weissbier uten dekoksjon.
Det står gjerne fremdeles at man må regne med å få litt bedre utbytte ved dekoksjon, men det har ikke vært min eller @Miguels erfaring når vi har prøvd dette nå. Den malten vi bruker, er gjerne høyt modifisert, dvs. at stivelsen er gjort lett tilgjengelig for enzymene, og hvis du mesker effektivt på vanlig vis, er det neppe noe mer å hente gjennom dekoksjon.
Det er da heller ikke poenget. Det vi er ute etter, er en djupere maltsmak/-sødme. Både Miguel og jeg mener å ha merket at vi har fått det på weissbier'ene våre. Men sånt er fryktelig subjektivt
. Vi har i hvert fall begge brygget øl vi har vært veldig godt fornøyd med på denne måten.
Dekoksjon krever både tid og energi, og begge deler koster penger. Så de store bryggeriene har stort sett gått bort fra det. Men det betyr ikke at de ekstra kronene vi som hjemmebryggere spanderer på det,
må være bortkastet.