Det bygges bryggeri

Jeg har endelig flyttet fra min mikroskopiske leilighet i Bergen til noe mer romslige kår i Stavanger. Den nye boligen har en utebod som min kjære kone har gitt grønt lys for å bli bygget om til bod. Det blir ikke allverden med plass, men mye mer enn jeg har hatt tidligere. Usikker på om jeg skal brygge på gass eller el enda. Første etappe har gått i å rydde boden noen lunde for å ta mål. Etter dette skal det isoleres. Arbeidet har så smått gått i gang.

Kommer til å oppdatere denne tråden med litt bilder for dem som liker slikt.
 

Vedlegg

  • IMG_0128.JPG
    1,8 MB · Sett: 3.068
  • IMG_0132.JPG
    2,1 MB · Sett: 2.948
Da er økt 2 gjennomført. Ryddet ut det siste, målt opp og skrudd ned diverse ulumskheter. Begynner å nærme seg isolering.
 

Vedlegg

  • IMG_0188.JPG
    2,4 MB · Sett: 3.003
  • IMG_0191.JPG
    2,2 MB · Sett: 2.950
Det viser seg imidlertid at oppussing av huset tar mye mer tid/energi/penger enn antatt. Rart det der. Ligger derfor sånn omlag 9 måneder på etterskudd med "bryggeriet". Nå nærmer det seg imidlertid isolering og strekking av rør til strøm.

Lurer dog på en ting. Hvor mye ventilasjon vil jeg trenge her. Regner med å koke inne på enten gass eller el. Bør jeg installere en kjøkkenvifte eller vil en kraftig baderomsvifte klare strabasene? Vil ha en annen passiv ventil i andre enden av rommet.
 
er det vann og avløp i bygget? trenges egentlig når det skal brukes til bryggeri.
Hvis ikke er det lurt å planlegge det nå før innerkledningen er på plass... :)
 
Jeg skal ogå igang i garasjen  snart.
Det jeg skal gjøre er å poppnagle sammen en firkantet blikktrakt og sette inn en standard viftemotor fra en kjøkkenvifte med hull rett ut.
Og da skal trakten være såpass mye større enn gryten at den kan være nær kjelen samtidig med at evt kondens vil dryppe på utsiden av gryten..

Ellers var det er kanon rom til brygging.

Jeg har selv blitt forvist fra kjøkkenet, Sist jeg brygget med mye chocolat og blackmalt fikk jeg klar beskjed av sjefen at det var SISTE gang jeg brygget på kjøkkenet, så Garasjen: here i come...
 
Har vann og avløp rett på utsiden av bygget. Tar meg nok ikke råd til å legge det inn i selve bygget.
 
Herregud, jeg blir mer og mer fornøyd med at kona synes det er helt greit at jeg brygger på kjøkkenet... ;D
 
Hehehe. Kona synes det er greit, men var kanskje ikke helt fornøyd med at det nå er en hvit ring som minner mistenkelig mye om bunnen på en Sterkrens-flaske på kjøkkenbenken. Rart det der.
 
Odland skrev:
Lurer dog på en ting. Hvor mye ventilasjon vil jeg trenge her. Regner med å koke inne på enten gass eller el. Bør jeg installere en kjøkkenvifte eller vil en kraftig baderomsvifte klare strabasene? Vil ha en annen passiv ventil i andre enden av rommet.

Jeg koker ca 55 liter med en speidel som står plassert rett under kjøkkenvifta. Kjøkkenvifta greier ikke å holde unna dampen. Hadde det vært en bedre kjøkkenvifte så kanskje det hadde gått. Hadde ihverfall ikke satset på en baderomsvifte, de blir for kleine...
 
Hei,hei! Dette blir et bra bryggehus!

Hvor store batcher tenker du å lage hver gang?

Når det gjelder valg av gass/elektrisk er nok elektrisk det beste og billigste å foretrekke. Men.... Det forutsetter at du har nok strøm tilgjengelig da.
Jeg selv har problemer med altfor lav kapasitet hjemme. Huset ble bygget av gnitne Jærbuer i sin tid... Bruker derfor propan til å koke vørteren med.
 
Freddy skrev:
Hvor store batcher tenker du å lage hver gang?

Litt usikker. Brygger alene, så ser derfor ikke grunn til å lage stort større enn 19-25 liter. Gryta jeg benytter for øyeblikket er 36L.
 
Gahr skrev:
Herregud, jeg blir mer og mer fornøyd med at kona synes det er helt greit at jeg brygger på kjøkkenet... ;D

Hos meg så er det meskingen som er "problemet", Alt det andre er greit, men meskingen......... :noway:
 
Bernts skrev:
Gahr skrev:
Herregud, jeg blir mer og mer fornøyd med at kona synes det er helt greit at jeg brygger på kjøkkenet... ;D

Hos meg så er det meskingen som er "problemet", Alt det andre er greit, men meskingen......... :noway:

Vi får samkjøre litt kjære nabo. Jeg kan kaste et papirfly med instrukser i retning deg.
 
Dette ser jo topp ut  :ilike:
Jeg har endelig fått god plass etter å ha flyttet, med garasje der det også er plass til bilen  ;)
Første bryggedag i garasjen ble gjennomført på tirsdag i forrige uke, gikk strålende, og jeg gleder meg til neste.

Jeg har også en liknende bod som jeg planlegger å isolere. Siden garasjen ikke skal isoleres kan jeg ikke ha (kj)øleskapet stående der og tenkte å sette det i boden heller. Jeg lurer imidlertid på hvordan jeg skal løse det med isoleringen (burde postet på byggeforum istedet). Min bod, i likhet med din (tilsynelatende, basert på bildene), har ytterkledningen direkte på stenderne uten vindsperre. Hvordan løser man det når det skal isoleres tro?
 
Har hørt rundt med forskjellige byggbutikker og skal gjøre følgende.

Lekte ut litt fra vegge, legge asfaltplater, glava, plast og gips. Vil lufte og isolere godt.
 
Ja, tenkte litt i de baner selv. Får man asfaltplater som passer mellom stenderne tro, eller blir det tilpassning ved å sage bort 5-10 cm fra hver plate? Alternativet er å fjerne og sette på plass igjen ytterkledning utenpå vindsperre, men da blir det en stor jobb plutselig.
 
Tilbake
Topp