Det spruter under meskingen..

Skal forklare overskriften litt bedre:

I går kveld satt vi vårt andre brygg. En Wit av Gahr.. Etter en del tull på førstebrygget (på Speidel) var vi fast bestemt på at brygg nr 2 skulle foregå litt mer kontrollert, uten de store overraskelsene.

Alt er i skjønneste orden inntil vi hører lyden av vann mot gulvet. Vi legger merke til at det spruter en stråle opp fra mesken og gjennom filtrene og lokket i speidelen. Det spruter skikkelig, og jeg regner med at en halv liter vørter med mesk ligger på gulvet. Hva kan dette komme av? Det eneste jeg synes høres logisk ut er at vannet blir pumpet opp gjennom mesken kun via èn "elv" i mesken. Kanskje fordi vi ikke har rørt under meskingen?

Andre som har opplevd noe liknende?
 
Har skjedd ett par ganger. Rør godt i mesken, tilsett mer risskall.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det var det jeg tenkte.. Rørte veldig godt ved innmesking, så det er nok ikke der det ligger. Er dette mer typiskat dette kan inntreffe for denne typen øl?

Har skjedd ett par ganger. Rør godt i mesken, tilsett mer risskall.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Takk for tips! Hvordan påvirker risskallet mesken?
 
Det blir lettere gjennomstrømning. Spesielt lurt i mesk med mye hvete, men jeg bruker det alltid.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Nå har ikke jeg gått i dybden på bruken av Speidel, men jeg lurer på om man kan regulere hastigheten på pumpene?
 
Ok, er temmelig frustrert her nå. Brygger nå en Kölsch av Gahr kjøpt ferdig kvernet fra bryggselv.no. Hadde gledet meg til å brygge dette med tanke på erfaringene som ble gjort under forrige brygg.

Vi har rørt veldig godt mens vi fylte malt i spidelen, og det spruter som en vulkan etter noen minutter inn i meskingen. Vi stopper programmet for å røre. Tenker at dette er "normalt" med brygg som inneholdet hvetemalt. Men neida! Det spruter som ville h****** et minutt etter røring, og slik fortsetter det. Har stoppet for å røre 10-15 ganger nå. Dette kan da ikke være rett?

Leser på forumet her at Speidelen ikke takler for fint kvernet malt, og at det kan gi utslag på "vulkanproblemene" vi opplever.

Spesifiserte i bestillingen til bryggselv at kverningen skulle være tilpasset Speidel, og det er tom. skrevet på posen med malt at den er til Speidel.
Grunn til å klage, eller er det noe annet som kan forårsake denne feilen? Når vi mottok pakken reagerte jeg på den fine kverningen, men siden jeg ikke har nok erfaring med brygging regnet jeg med at dette var ok. Sammenlignet med ferdig kvernet malt fra Bakke Brygg så opererer de med vidt forskjellig kvernegrad på malten.

HJELP!
 
Hvis du ikke har risskall så foreslår jeg flg. hofteskudd (ikke forsøkt selv)
Må nok grave litt malt for å få til dette. Forsøk å fordele ett eller begge finsilen(e) rundt i maltsenga. Mulig strømmingen blir bedre fordelt på denne måten
 
Ok, er temmelig frustrert her nå. Brygger nå en Kölsch av Gahr kjøpt ferdig kvernet fra bryggselv.no. Hadde gledet meg til å brygge dette med tanke på erfaringene som ble gjort under forrige brygg.

Vi har rørt veldig godt mens vi fylte malt i spidelen, og det spruter som en vulkan etter noen minutter inn i meskingen. Vi stopper programmet for å røre. Tenker at dette er "normalt" med brygg som inneholdet hvetemalt. Men neida! Det spruter som ville h****** et minutt etter røring, og slik fortsetter det. Har stoppet for å røre 10-15 ganger nå. Dette kan da ikke være rett?

Leser på forumet her at Speidelen ikke takler for fint kvernet malt, og at det kan gi utslag på "vulkanproblemene" vi opplever.

Spesifiserte i bestillingen til bryggselv at kverningen skulle være tilpasset Speidel, og det er tom. skrevet på posen med malt at den er til Speidel.
Grunn til å klage, eller er det noe annet som kan forårsake denne feilen? Når vi mottok pakken reagerte jeg på den fine kverningen, men siden jeg ikke har nok erfaring med brygging regnet jeg med at dette var ok. Sammenlignet med ferdig kvernet malt fra Bakke Brygg så opererer de med vidt forskjellig kvernegrad på malten.

HJELP!

Send en mail til bryggselv og hør om hbor mange mm de kverner på..

Har brygget mye øl på speidelen og aldri opplevd fenomenet. Selv med brygg med mye hvete.. Finnes det en video av dette på nett ??

Easybrew
 
Ok, er temmelig frustrert her nå. Brygger nå en Kölsch av Gahr kjøpt ferdig kvernet fra bryggselv.no. Hadde gledet meg til å brygge dette med tanke på erfaringene som ble gjort under forrige brygg.

Vi har rørt veldig godt mens vi fylte malt i spidelen, og det spruter som en vulkan etter noen minutter inn i meskingen. Vi stopper programmet for å røre. Tenker at dette er "normalt" med brygg som inneholdet hvetemalt. Men neida! Det spruter som ville h****** et minutt etter røring, og slik fortsetter det. Har stoppet for å røre 10-15 ganger nå. Dette kan da ikke være rett?

Leser på forumet her at Speidelen ikke takler for fint kvernet malt, og at det kan gi utslag på "vulkanproblemene" vi opplever.

Spesifiserte i bestillingen til bryggselv at kverningen skulle være tilpasset Speidel, og det er tom. skrevet på posen med malt at den er til Speidel.
Grunn til å klage, eller er det noe annet som kan forårsake denne feilen? Når vi mottok pakken reagerte jeg på den fine kverningen, men siden jeg ikke har nok erfaring med brygging regnet jeg med at dette var ok. Sammenlignet med ferdig kvernet malt fra Bakke Brygg så opererer de med vidt forskjellig kvernegrad på malten.

HJELP!
Har hatt samme problem en gang ut av 32 brygg. Det var en Weissbeer fra Altibrygg og inneholder +50% hvete, som er alt for fint kvernet, i allefall hvis man bruker Speidel. Neste gang skal jeg kverne malten selv.
 
Hvis du ikke har risskall så foreslår jeg flg. hofteskudd (ikke forsøkt selv)
Må nok grave litt malt for å få til dette. Forsøk å fordele ett eller begge finsilen(e) rundt i maltsenga. Mulig strømmingen blir bedre fordelt på denne måten

Jeg må nok bare få kjøpt risskall før neste brygg med hvete skal i speidelen. Tror ikke det er så lurt å fordele silene inni mesken. Tror nok vannet finner de kanalene de trenger uansett, om kverningen en for fin. men takker for tips!
 
Send en mail til bryggselv og hør om hbor mange mm de kverner på..

Har brygget mye øl på speidelen og aldri opplevd fenomenet. Selv med brygg med mye hvete.. Finnes det en video av dette på nett ??

Easybrew

Ja, som du ser så finnes det videoer. Vil si at det var mer ekstremt her hos meg. Det som irriterer meg mest er at det skjedde to brygg på rad av i alt tre brygg. Skal sende en mail for å spørre hvilken kvernegrad de bruker. Dette kan bare ikke være rett!
 
Har hatt samme problem en gang ut av 32 brygg. Det var en Weissbeer fra Altibrygg og inneholder +50% hvete, som er alt for fint kvernet, i allefall hvis man bruker Speidel. Neste gang skal jeg kverne malten selv.

Det blir nok til at jeg kverner mer selv i fremtiden. Bare så irriterende om det viser seg at jeg har gjort alt rett (noe jeg mener å ha gjort). Kjedelig om det viser seg å være kvernegraden som gjorde at hele møkka gikk i dass. Er jo tross alt nesten 500 spenn som gikk åt skogen.
 
Kanskje hvetemalten bør knuses for seg selv? Bladd igjennom litt div bryggebøker i det siste, og mener å huske at det stod i en av disse at hvete har en tendens til å bli finere knust enn bygg på samme mm.
 
Tilbake
Topp