Fin liste. Har alltid vært skeptisk til Nøisom etter et par ubehagelige opplevelser, men de fortjener kanskje en ny sjanse.
For ordens skyld så mener jeg ikke at det smaker mig av vanlig pils, men den har denne spesielle smaken som jeg ikke er så glad i. At de fleste vil savne den om den ikke er der, trur jeg er nokså opplagt - og det er jo ikke noe galt med det. Jeg har bare vært opptatt av å finne ut hva den er.
For øvrig så var det vel ikke noen "fjerndiagnose" Bamforth ga. Svaret hans innebærer at han mener det ikke er urimelig å si at det er merkbare mengder DMS i i alle fall veldig mye industripils - og at om man kjenner en bestemt smak som er felles for alle sånne man drikker, men ikke for en del håndverkspils og hjemmebrygga pils, så er DMS den logiske kandidaten.
Nå skal jeg på ingen måte skryte Nøisom opp i skyene. Jeg er ikke så stor fan av de andre ølene deres, og sommerølen var som sagt litt kjedelig. For meg. Men det er nok en smakssak.
Edit: oppdaget nettopp at jeg hadde en Sommerøl igjen etter helgas ryggsekktur. Har drukket de andre rett fra boksen, så jeg tenkte den fortjente å prøves fra glass. Det hjelp - bedre, fortsatt ikke akkurat spennende, men det skal vel heller ikke en enkel sommerøl være. Kunne nok greit kjøpt igjen. Det komiske var at det ble en skikkelig gusher. Den har ligget rolig i kjøleskap i 36t, holder 5C, jeg tok den forsiktig ut, den er helt klar, (ikke tegn på refermentering). Ingen av de andre boksene i sixpacken oppførte seg slik. Hmmm.
Ja, 'Mig' er mitt ordvalg, (og har en ganske bred betydning der jeg vokste opp). Og om denne smaken er DMS eller diacetyl, så er den jo ønskelig/typeriktig i en del ølsorter. Men jeg sliter med smaken. Eller for å være mer presis -
lukten, for når jeg drikker rett av boksen plager den meg vesentlig mye mindre.
Min teori er følgende: Det finnes et lett (til moderat?) nivå av både DMS og diacetyl i industripilsen. Dette er folket vant til, og man ønsker det. De store bryggeriene vil neppe hverken koke lengre enn nødvendig, (energibruk), eller lagre lengre enn nødvendig, (gjæringstid/lagringskostnad).
Så de har alt å tjene å ikke koke ett sekund lengre enn nødvendig, og få ølet kjapt ut. Og hvis det er det de fleste liker og er vant til - bra for dem.
Jeg hadde ikke noe problem med denne smaken før - men nå har ganen min slitt seg vrang, (jeg hadde det samme problemet med svin i noen år etter å ha tilbrakt en del tid på operasjonsstuer hvor det ble utført laserkirurgi - jepp, stekt svin og stekt sapiens lukter likt). Derimot tror jeg at jeg er lite sensitiv for DMS, eller mer presist, det ikke en smak som stikker seg ut for meg.
Dommere, og andre kompetente personer, har lært seg å identifisere smaken, men ikke nødvendigvis mislike den. For meg er det et slags instinkt jeg ikke har kontroll på, men overnevnte er trente og klare. For å bruke en analogi: noen dyr (og mennesker) blir aggressive når de er redde, mens andre er rolige og klare for kamp.
Mao; forskjellige mekanismer som triggerer sansen og reaksjonen.
Så kanskje jeg må konkludere med å lære meg å akseptere smaken for å slutte å reagere på den?