Elektronikk, styring og ølbrygging, er det fremgang ?

Det var litt debatt om dette for en stund siden men så aldri løsning på veiing.
Jeg har nå fått ADCene med rs232 utgang 5V fra Sunrom, Ca 180.- i frakt og 120.- stk litt skeptis da de første gang ville ha mer i frakt atter at bestillingen var gjort, avbestilte da men bestilte på nytt for en uke siden, flere stykker da så det ble ikke mer snakk om frakt, tok 6 dager så lå det på en bensinstasjon i nærheten så det er ikke noe å frykte derfra.

Har i kveld prøvekjørt dette, ser lovende ut, kan nok ha et fat stående og se hvor mange cl. som tappes.
Men jeg skal måle vannmengde og holde konstant nivå i mesketank, måle nivå i vanntank og hvor mye som fylles opp i kokekjel.
Men det tar noen uker før jeg er i bryggeriet igjen og får montert og testkjørt det hele.
http://www.sunrom.com/files/1190-datasheet.pdf

Jeg lurer på å lage ett system med en touchskjerm over keezeren der jeg kan se hvor mye som er igjen på fatet og hva som er på tapp. Så kan du trykke på og få se mere info osv.

Hvilken load cell bruker du på ADC'en?
Jeg tenkte å prøve meg med USB-vekt, men om jeg får brukt elektronikkfagbrevet mitt så er jo det dobbelt så morro :)

Oddvar Demmo skrev:
Jeg har nå fått ADCene med rs232 utgang 5V fra Sunrom, Ca 180.- i frakt og 120.- stk litt skeptis da de første gang ville ha mer i frakt atter at bestillingen var gjort, avbestilte da men bestilte på nytt for en uke siden, flere stykker da så det ble ikke mer snakk om frakt, tok 6 dager så lå det på en bensinstasjon i nærheten så det er ikke noe å frykte derfra.

Har i kveld prøvekjørt dette, ser lovende ut, kan nok ha et fat stående og se hvor mange cl. som tappes.
Men jeg skal måle vannmengde og holde konstant nivå i mesketank, måle nivå i vanntank og hvor mye som fylles opp i kokekjel.
Men det tar noen uker før jeg er i bryggeriet igjen og får montert og testkjørt det hele.

Mulig jeg misforstår bruksområdet du har tenkt å bruke disse til. Men er det ikke lettere å bruke en trykktransmitter i bunnen av mesketanken og vanntanken? De selges forholdsvis billige, og kommer i 0-10v og 4-20mA.

Så da blir det, hvis jeg har lest dataarket riktig:

Load Cell -> ADC -> RS-232 til USB (Har ikke RS-232 på donorpcen)

Eller trenger du forsterkeren mellom vekten og ADC'en?

mikslen skrev:
Hva
Mulig jeg misforstår bruksområdet du har tenkt å bruke disse til. Men er det ikke lettere å bruke en trykktransmitter i bunnen av mesketanken og vanntanken? De selges forholdsvis billige, og kommer i 0-10v og 4-20mA.

Men hva skjer om det legger seg malt forran PT-inngangen? Da vil vel trykket bli ujevnt?

mikslen skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Jeg tenkte på noe slikt i starten men syntes ikke det var noe alternativ, vannsøyle og volum har ingen sammenheng men det har derimot vekt og volum. Når det gjelder mesk så har Eriki et poeng, samme med å hold slanger rene.

Eriki skrev:
Så da blir det, hvis jeg har lest dataarket riktig:

Load Cell -> ADC -> RS-232 til USB (Har ikke RS-232 på donorpcen)

Eller trenger du forsterkeren mellom vekten og ADC'en?

Neida, du leser rett, det er det fine, ADC og loadcell, jeg bruker USB til RS232 X4 fra ST LAB på PCen, er vant med 232 men har ikke peiling ennå på USB

Men hvordan løser man USB-interfacet? Det er ikke bare å lese en USB-port som det er å lese en RS232-port. EN USB-dings skal i følge spec'en ha drivere innebygd som PC'en kan hente direkte ved tilkobling.
Bruker man en ferdigprogrammert dings med RS232 til USB?

USB til 232/485/422 -konvertere har gjerne ein drivar som installerar ein virtuell com-port. Då kjem den opp som ein heilt vanleg com-port i alle windowsprogram.

Eg brukar ein slik: http://www.ebay.co.uk/itm/PC-USB-to-RS232-RS485-UART-TTL-Signal-Converter-/320918635395?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item4ab83dc383

Tilbake
Topp