Emmen smak på en del batcher

Argh... haha. Jeg blir frynsete av dette..

Det at du sier at du skylte litt mer enn meskevørter forstår jeg ikke hva betyr.

Troller du?

Altså. Hvor mye vann til mesk på de 6.6 kg.

Og hvor mye vann brukte du til å skylle de 6.6 kg?
 
Right! Så det siste innlegget ditt nå. Så det vil si at du skyller den samme malten med 14 liter + 8 liter? Kort og godt vil det si at du skyller malten med 14 + 8 som vil si 24 liter? Og du har brukt 14 liter som meskevann, på en lys øl, uten å justere vannet noe?
 
Det rare er at jeg får lite smak ut av humlene jeg har i... også IPA-er, vil denne usmaken kunne overdøve mye humle i IPA?
 
Litt av grunnen til at jeg etterspør noe annet enn en infeksjon i gjæringsspannene er at jeg har laget 5 brygg med maltekstrakt uten koking (ferdige sett fra Europris) og de har ikke fått en memmende smaken/usmaken. Kan være at akkurat de spannene jeg har brukt til dette ikke har vært infisert...

Angående grundig sterilisering med klor: Har kjøpt en 5-liter med klor(Effekt sin fra Eurospar). Hvordan skal blandingsforholdet være med vann, hvor lenge skal utsyret ligge i dette og hvor mye skyller jeg etterpå (skal det være varmt eller kaldt vann?). Har kun 25 brygg i beltet, men 4-5 av mine siste 7 brygg har fått denne usmaken (gjelder for øvrig kun lyse pils/ales/IPA-er. Ser ut for at en Guinness-alike kommer uten denne usmaken... så ser for meg at en del gjæringsspann er inngrodd med faenskapet...
Kommer an på aktivt klorinnhold i merket, fra 1/2 -1 dl i 10liter vann er OK. Bruk kaldt vann på klor
 
Right! Så det siste innlegget ditt nå. Så det vil si at du skyller den samme malten med 14 liter + 8 liter? Kort og godt vil det si at du skyller malten med 14 + 8 som vil si 24 liter? Og du har brukt 14 liter som meskevann, på en lys øl, uten å justere vannet noe?

Hvis vi ser bort fra skyllingen, mener du at 14 liter på 6.5 kg malt er problematisk og at det krever vannjustering? Er litt overrasket over det, jeg har brukt noe vannjustering, men egentlig ikke påvist noen stor forskjell i resultat. Dette vann-maltforholdet er vel ikke så unormalt?
 
Det er skyllingen som er greia. Med så mye vann til lys malt så er det ikke noe buffer igjen i malten til slutt.

Mesketykkelsen er vel helt grei.
 
Kjørte nå (i forgårs) en 51 liters batch med kun ca 20 liters skyllevann til gjæringspannene mine som jeg mistenkte infeksjon i (43 liter i mesken, ca 12,8 kg malt). Kun for å se om jeg har infeksjon i gjæringsspannene eller om det er for mye skylling som var problemet... Havnet på ca 74 % effektivitet, noe som ligger en del under det jeg har til vanlig... Blir spennende å se... batchen klukker og går som besatt, så regner med dat det meste er i orden... ;)
 
Hvis vi ser bort fra skyllingen, mener du at 14 liter på 6.5 kg malt er problematisk og at det krever vannjustering? Er litt overrasket over det, jeg har brukt noe vannjustering, men egentlig ikke påvist noen stor forskjell i resultat. Dette vann-maltforholdet er vel ikke så unormalt?

Handler det egentlig ikke om å få kornet under vann og la det meske, så tilføre skyllevann til du treffer OG? Det jeg har gjort med mange vellykkede brygg, også lyse, men har nok senere presset på for å få maks ut av kornmengde og har kommet opp i 85-90 % effektivitet...
 
Mulig jeg har oversett noe i denne tråden; i så fall beklager jeg. Men om jeg ikke misforstår Miguel, så er konklusjonen hans at du har fått for høy ph etter hvert som du har skylt, og det leder til at du får trukket ut garvesyre.

Det er vel snakk om kontinuerlig skylling. Og da kan du jo delvis sikre deg gjennom å holde oppsyn med SG på det du tapper ut. Når du nærmer deg 1.010, er du i grenseland. Men det viktige er i og for seg ph'en, som vil stige etter hvert som SG synker. Strips eller ph-meter er greit å ha. (Det siste er best, men dyrt:(.)

Det høres vel ikke ut som infeksjon, men det koster lite å sjekke mulige kilder. Jeg fant mye "morsomt" da jeg plukket fra hverandre tappestaven og kranene mine.
 
Ikke rør i malten under skylling. Der kommer usmaken din fra
Skal jeg ikke røre silrøret når jeg skyller? Blir fort stuck mash, eller i allefall vil det ta laaaang tid å sile, bare å smøre seg med tolmodighet?

Pleier å helle ca 4 liter over silrøret (i 30-liters bryggeren) eller ca 10 liter i 60-literen, med 78 grader skyllevann. Lar det sile før jeg kjører ny ladning. Ved andre eller tredje ladning stopper silinga opp (stuck mash) og da har jeg rørt en del i silrøret tidligere (dog veldig lite på min siste batch ettersom jeg ble tipset om dette i denne tråden). Ser for meg at siste siling fort kan ta en 30-40 min...

Pleier å koke i ca 1 t 30 min, kan jeg evt kjøre siste siling i ett annet kar, koke dette opp og tilsette det i vørteren når det er 45-60 min igjen av koketiden? Om jeg da bruker pilsnermalt, så bør vel denne koke 90 min uansett, så da blir det opp mot 120-150 min med koking totalt sett, vil dette kunne gå ut over vørteren (at den koker for lenge)?
 
Skal jeg ikke røre silrøret når jeg skyller? Blir fort stuck mash, eller i allefall vil det ta laaaang tid å sile, bare å smøre seg med tolmodighet?

Pleier å helle ca 4 liter over silrøret (i 30-liters bryggeren) eller ca 10 liter i 60-literen, med 78 grader skyllevann. Lar det sile før jeg kjører ny ladning. Ved andre eller tredje ladning stopper silinga opp (stuck mash) og da har jeg rørt en del i silrøret tidligere (dog veldig lite på min siste batch ettersom jeg ble tipset om dette i denne tråden). Ser for meg at siste siling fort kan ta en 30-40 min...

Pleier å koke i ca 1 t 30 min, kan jeg evt kjøre siste siling i ett annet kar, koke dette opp og tilsette det i vørteren når det er 45-60 min igjen av koketiden? Om jeg da bruker pilsnermalt, så bør vel denne koke 90 min uansett, så da blir det opp mot 120-150 min med koking totalt sett, vil dette kunne gå ut over vørteren (at den koker for lenge)?
Skal ikke si noe med sikkerhet jeg da jeg er fersk i gamet men mener å ha lest at skylling kan ta lang tid å man skal være litt forsiktig med røring i mesken under skylling .Samme vist man brygger med maltpose så skal man ikke klemme på posen f.eks. men her er det mye flinke folk som kan gi deg et sikkrere svar enn meg vel brygg
 
Tenker jeg skal klore det jeg har av gjæringsspann samt hydrometer, termometer, + annet div utstyr. Har fått nok 2 batcher som gjærer normalt og er utgjæret etter ca en uke. Så er det stilt i en uke til, før det atter begynner å boble i gjæringslåsen. Hvor lenge kan jeg ha blandingen 1:100 klor og vann i gjæringskarene? Tenker å la kloren få jobbe grundig over natten med fulle gjæringskar før jeg skrubber. Er det for lang tid? Noe som kan gå galt? Skal selvsagt skylle uhorvelig mye etter uttømmingen av klorvannet. Fint om noen har svar kjapt :)
 
Tenker jeg skal klore det jeg har av gjæringsspann samt hydrometer, termometer, + annet div utstyr. Har fått nok 2 batcher som gjærer normalt og er utgjæret etter ca en uke. Så er det stilt i en uke til, før det atter begynner å boble i gjæringslåsen. Hvor lenge kan jeg ha blandingen 1:100 klor og vann i gjæringskarene? Tenker å la kloren få jobbe grundig over natten med fulle gjæringskar før jeg skrubber. Er det for lang tid? Noe som kan gå galt? Skal selvsagt skylle uhorvelig mye etter uttømmingen av klorvannet. Fint om noen har svar kjapt :)
Klorin er jo sååå 1980 bare, se denne tråden fra forrige århundre (nesten) :)
https://forum.norbrygg.no/threads/desinfisering-av-utstyr-med-klorin.3652/
 
Sist redigert:
Har brukt starsan hele veien, så den tar sannsynligvis ikke dritten som blomstrer etter ca 2 uker på gjæringsfat. Tenkte derfor å bruke litt sterkere lut for å ta det som evt ødelegger FG på batchene (FG er perfekt etter en uke og det er stillstand i gjæringen). Om ikke det er gjæringskarene, så kan det evt være T-58 gjæren jeg bruker (bruker ny gjær hver gang)? Evt at det kommer bakterier til/villgjær når jeg måler sg (måler med hydrometer direkte i karet, hydrometer i kontakt med starsan i minst 1 min)?
 
Jeg bruker klorin selv når jeg vil være sikker, og deretter StarSan på bryggedagen
Godt mulig jeg overdriver doseringen med klorin også, men jeg skyller godt etterpå.
En mellomting av hva som nevnes i tråden over og hva produsenten oppgir i sitt datablad som desinfiserings dose har jeg brukt, Hadde jeg hatt mistanke om uhumskheter ville jeg nok gått for maks dose som produsent oppgir til desinfeksjon.

1 minutt kontakt tid med StarSan regnes vel som noe snaut egentlig.Er en tålmodig sjel så jeg prøver å vente ihvertfall to.
 
Sist redigert:
Det samme som du; vil kjøre klorin og skylle godt (lar klorinen, ("effekt" på eurospar, ca 0,5 liter på 30-liters gjæringsfat), stå over natten), starsan på bryggedag og ellers på alt som skal ha kontakt med øllet. Vil kjøre ca 50-liters batch, den ene åpner jeg aldri lokket på, den andre måler jeg sg med. Så får jeg vel svar på at det kanskje er lufta i boden som er problemet (er et nybygg, så ville forundre meg noe). Takker for svar
 
Btw; emmen smak kommer før jeg setter på fat...

Jeg tenker at smaken etter gjæring uansett ikke er den ferdige smaken. Siste batchen min hadde en smak som også var litt sånn som det beskrives her. Flasket den likevel, og testet en liten flaske etter bare 4 dager inn i karboneringen. Det ble veldig overraskende, for den var gått fra litt sånn snerpete (emmen?) til god(!) og balansert. Jeg gleder meg til å følge den videre. Jeg tror at smakene underveis kan avvike ganske mye (og negativt) fra konsumferdig sluttprodukt. RDWHAHB.
 
Tilbake
Topp