Reinhard10
Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte en pakke wlp002 fra Bryggselv, Asker. Jeg har brukt flytende gjær i mange år og normalt er den flytende. Denne var imidlertid meger tykk, nærmest som tannpasta. Jeg laget en 2 liter starter. Starteren viste liten aktivitet selv om gjæren var forholdsvis fersk og gjæren i starteren klumpet seg slik at starteren så ut som surmelk. Jeg kontaktet Bryggselv og snakket med en som hadde mye erfaring med denne gjæren og han sa dette var vanlig fordi denne gjæren er meget flokkulerende.
Basert på dette svaret brygget jeg en Irsk Extra Stout (OG 1060/FG 1011). Jeg mesket inn ved 64C holdt denne temperaturen i 60 min og økte så temperaturen til 68 som jeg holdt i 30 min. Jeg resirkulerte i 5 minutter og så sparget jeg i ca 90 minutter.
Vørteren ble kokt i 90 minutter med "rolling boil", deretter kjølt ned til 20C og tilsatt gjæren fra starteren.
Gjæringstemperatur var 20C
Vørteren gjæret normalt i 7 dager til FG1025. Da stoppet gjæringen. Jeg prøvde alle normale metoder for å få gjæren i gang igjen, men til ingen nytte.
Har noen andre hatt lignende erfaringer med denne gjærtypen?
Basert på dette svaret brygget jeg en Irsk Extra Stout (OG 1060/FG 1011). Jeg mesket inn ved 64C holdt denne temperaturen i 60 min og økte så temperaturen til 68 som jeg holdt i 30 min. Jeg resirkulerte i 5 minutter og så sparget jeg i ca 90 minutter.
Vørteren ble kokt i 90 minutter med "rolling boil", deretter kjølt ned til 20C og tilsatt gjæren fra starteren.
Gjæringstemperatur var 20C
Vørteren gjæret normalt i 7 dager til FG1025. Da stoppet gjæringen. Jeg prøvde alle normale metoder for å få gjæren i gang igjen, men til ingen nytte.
Har noen andre hatt lignende erfaringer med denne gjærtypen?