Et enkelt lite oppsett

3 tappekraner på kjøkkenet rett i kjøleromsveggen.

Neste bilde viser godsakene til lagring på kjølerommet.

Speidelen fin lagret opp på fryseskapet. I morgen tenker jeg at den blir tatt ned for nok en produksjonsdag. Herren vil nok tilgi en sådan produksjon selvom det er søndag.
 

Vedlegg

  • 3kraner.JPG
    143 KB · Sett: 893
  • lagring.JPG
    177,9 KB · Sett: 903
  • speidel.JPG
    124,8 KB · Sett: 878
Har en elektriker som foreslo stikkontaktene og monterte. Han har sikkert sånne på lager eller skaffer.
Skulle gjerne hatt en rist i rustfritt stål under kranene. Noen som har tips? Tar seg ikke ut med en sånn plastbakke.
 
Magnar V skrev:
Har en elektriker som foreslo stikkontaktene og monterte. Han har sikkert sånne på lager eller skaffer.
Skulle gjerne hatt en rist i rustfritt stål under kranene. Noen som har tips? Tar seg ikke ut med en sånn plastbakke.

Hei!

"Drip trays" selges blant annet hos MoreBeer, men jeg kom over et hos Larsen Flowtech på Buran, godt mulig det kan finnes eller dukke opp flere der, rimeligere var det også.

Vil ellers invitere deg med på fellestur til NM, les mer her, påmelding åpnes i løpet av neste uke. :)
 
Flott oppsett.. om jeg nå kunne fått meg en kjølevegg i leiligheten.. :)

Ser mange benytter de samme slangene til co2 og øl?, her ser det ut som du har benyttet øl slanger til begge?, og hos andre ser jeg man har benyttet co2 slanger til begge?
Vil ikke co2 kunne gjøre noe med slangene?, og co2slanger til øl, vil ikke de kunne avgi noe til øllet?
 
neslekkim skrev:
Flott oppsett.. om jeg nå kunne fått meg en kjølevegg i leiligheten.. :)

Ser mange benytter de samme slangene til CO₂ og øl?, her ser det ut som du har benyttet øl slanger til begge?, og hos andre ser jeg man har benyttet CO₂ slanger til begge?
Vil ikke CO₂ kunne gjøre noe med slangene?, og co2slanger til øl, vil ikke de kunne avgi noe til øllet?

Det er vel strengt tatt ingenting som heiter ølslange og co2-slange, eller har eg gått glipp av noko? Det som gjelder er lengd vs diameter, flow vs skum osv. Det er derimot ingen bakdel å ha tjukke slangar på både øl og gass, så lenge dei skummar passe med det serveringstrykket du ynsjer.
 
protto skrev:
neslekkim skrev:
Flott oppsett.. om jeg nå kunne fått meg en kjølevegg i leiligheten.. :)

Ser mange benytter de samme slangene til CO₂ og øl?, her ser det ut som du har benyttet øl slanger til begge?, og hos andre ser jeg man har benyttet CO₂ slanger til begge?
Vil ikke CO₂ kunne gjøre noe med slangene?, og co2slanger til øl, vil ikke de kunne avgi noe til øllet?

Det er vel strengt tatt ingenting som heiter ølslange og CO₂-slange, eller har eg gått glipp av noko? Det som gjelder er lengd vs diameter, flow vs skum osv. Det er derimot ingen bakdel å ha tjukke slangar på både øl og gass, så lenge dei skummar passe med det serveringstrykket du ynsjer.
Så eneste forskjellen er at gass-slanger (som vel, er armerte) ikke klapper sammen, men de vil ikke avgi noe ugunstig?
Hvis du går til Jula eller andre og ser på trykkluftslanger så ser du det jeg har oppfattet som gass slanger.. :)
Og ølslanger er normalt tynne ja, men også laget av næringsmiddelgodkjent materiale.. men det er kanskje ikke noe poeng i det?
 
Det som er viktig med slanger/rør er at det er neringsmiddelkompatibelt, at det ikke setter smak/lukt eller skadelige stoffer.
Øl og Co2 har samme trykk, øl har litt mindre trykk i tappetuten under tapping men etterpå stiger det til det likt med resten.
Trykket vi opererer med er lavt når  det er slanger vi ser etter, vi behøver ikke være redd at noen av de vanlige slangene våre ikke tåler trykket, armert eller ikke.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det som er viktig med slanger/rør er at det er neringsmiddelkompatibelt, at det ikke setter smak/lukt eller skadelige stoffer.
Øl og CO₂ har samme trykk, øl har litt mindre trykk i tappetuten under tapping men etterpå stiger det til det likt med resten.
Trykket vi opererer med er lavt når  det er slanger vi ser etter, vi behøver ikke være redd at noen av de vanlige slangene våre ikke tåler trykket, armert eller ikke.

jaja, trodde det var litt viktigere jeg så jeg sitter snart med 50 fot 1/4" armert slange, 20fot tykkvegget ølslange, og 100fot rimeligere ølslange, begge med ID 3/16" :) kostet så lite når man allikevel bestilte masse rammel :)
 
Jo, jeg er oppmerksom på dette med slanger. Men da jeg besøkte Petit hadde ikke OlaB den rette slangen inne. Derfor brukte jeg denne. Skal bestille nye slanger på ut. Tynnere og lengere slanger vil dessuten redusere skumprdouksjonen. Når det ikke er tappet på en stund, blir det for mye skum i begynnelsen, men denne avtar etter et par glass.
 
Lars skrev:
Magnar V skrev:
Har en elektriker som foreslo stikkontaktene og monterte. Han har sikkert sånne på lager eller skaffer.
Skulle gjerne hatt en rist i rustfritt stål under kranene. Noen som har tips? Tar seg ikke ut med en sånn plastbakke.

Hei!

"Drip trays" selges blant annet hos MoreBeer, men jeg kom over et hos Larsen Flowtech på Buran, godt mulig det kan finnes eller dukke opp flere der, rimeligere var det også.

Vil ellers invitere deg med på fellestur til NM, les mer her, påmelding åpnes i løpet av neste uke. :)

Tusen takk for tipset. Føler at min erfaring og mitt øl ikke er helt klart for NM enda. Men kommer tid, kommer råd. Kanskje kommer jeg for å observere, lære og smake. Sikkert en kjempeopplevelse.
 
NM er ikke bare for deltagere. Det er også en flott anledning for å drikke øl sammen med andre ølinteresserte og få smakt masse godt hjemmebrygg.
 
Magnar V skrev:
Jo, jeg er oppmerksom på dette med slanger. Men da jeg besøkte Petit hadde ikke OlaB den rette slangen inne. Derfor brukte jeg denne. Skal bestille nye slanger på ut. Tynnere og lengere slanger vil dessuten redusere skumprdouksjonen. Når det ikke er tappet på en stund, blir det for mye skum i begynnelsen, men denne avtar etter et par glass.

Er det slik at kraner, slanger og øl blir varmet opp mellom tappinger vil du få skum til alt er blitt kjølt ned igjen.
 
Tilbake
Topp