Etiketter

Jeg har vært såpass fornøyd med ølet vårt at jeg har laget etiketter.  For - hvis ikke jeg respekterer ølet mitt, hvorfor skulle da andre gjøre det?  Dessuten er det ikke fritt for at vi alle sammen spiser litt med øynene også.  Bare legg merke til deg selv etterhvert som våren skrider frem...

Hva synes dere?

mvh Trygve
 
Stilige etiketter, spesielt den siste (havrestout)!  :amen:

Jeg synes selv også at det å lage etiketter til ølet er halve moroen. Dersom du ikke alt har gjort det, kan jeg gjerne anbefale deg å være med i etikettkonkurransen ved neste NM (2008).  :skaal:
 
Jeg bruker microsoft publisher, men jeg tror en kan bruke ulike verktøy.  Det er en enkel kombinasjon av bilde og tekstbokser.  Navnet har skrift som er laget i Word-Art.  Publisher gjør det bare enklere å sette de enkelte elementene på riktig plass, og sørge for at de holder seg der... I Word så hopper de rundt som /(&%% kaniner

trygve
 
Dr.Funk, dette var en utrolig fet etikett :)

Får lyst på å drikke en flaske Scottish Ale når man ser det sånt presentert.

Richard
 
Pene etiketter!!

Lurer på hvordan du fester de? Hva slags papir/lim osv? Er det ikke lett at de løsner pga kondens?

- Setter pris på raskt svar siden jeg skal lage etiketter til helgen!!
 
Jeg vet mange pensler baksiden av ettikettene med melk før de kleber dem til flaskene. Fordelen er at de lett løsner når tomflaskene vaskes i varmt vann. Alle som har forsøkt å gjenbruke flasker fra Den Nøgne Ø og Haandbryggeriet vet hvorfor dette er lurt...
 
Når vanlig melk som er penslet på papir tørker mot en glatt flate (f.eks. ei glassflaske), sitter det godt fast, samtidig som det løser seg lett i lunkent vann. Gjør et lite eksperiment og prøv, så får du se!
 
Hei og velkommen til forumet, Paalmy!

Jeg var også veldig skeptisk mot å bruke melk på etikettene, men etter å ha prøvd dette en gang ble jeg helomvendt :). Det koster knappt noe, man har det som regel i huset, og fremfor alt sitter det godt mens det er lett å fjerne. Som regel har jeg en sånn kjøkkenklut som jeg fukter med melk, for å smøre inn etiketten, og så klistrer jeg den på flasken. Presto!

Forøvrig kan denne klistringsfremgangen føre til flekker på etikettene dersom de er skrevet ut med vanlig blekkskriver. Flekkene kan også oppstå senere når man tar flasken ut av kjøleskapet slik at det dugger på utsiden. Derfor velger jeg å ta pdf-filen med til en kopierbutikk der de har mulighet til å skrive ut med laserskriver. Utskriftene er da ikke vannoppløselige og holder selv om etikettene blir veldig bløte.
 
Tore Bjørgo skrev:
Jeg vet mange pensler baksiden av ettikettene med melk før de kleber dem til flaskene. Fordelen er at de lett løsner når tomflaskene vaskes i varmt vann. Alle som har forsøkt å gjenbruke flasker fra Den Nøgne Ø og Haandbryggeriet vet hvorfor dette er lurt...

Bare et lite tips til de som har problemer med å få av lim..........

3M har et produkt som heter

Cleaner spray, Sitrus rens. 

Du bare sprayer på, og la det stå i noen minutter, så er det bare til å tørke av. Det er rene mirakelkuren mot umulige etiketter.
 
Jeg vil tro at det er det samme som skivoksfjerner. Det lukter også skikkelig sitrus, og limfjerner fra Biltema lukter akkurat likt. Kan forresten brukes til å fjerne voks fra ski også, samt at det bare koster halvparten av hva Swix tar ;). Jeg tenker da på http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=78092
36-4519_l.jpg
 
Eduard skrev:
Hei og velkommen til forumet, Paalmy!

Jeg var også veldig skeptisk mot å bruke melk på etikettene, men etter å ha prøvd dette en gang ble jeg helomvendt :). Det koster knappt noe, man har det som regel i huset, og fremfor alt sitter det godt mens det er lett å fjerne. Som regel har jeg en sånn kjøkkenklut som jeg fukter med melk, for å smøre inn etiketten, og så klistrer jeg den på flasken. Presto!

Forøvrig kan denne klistringsfremgangen føre til flekker på etikettene dersom de er skrevet ut med vanlig blekkskriver. Flekkene kan også oppstå senere når man tar flasken ut av kjøleskapet slik at det dugger på utsiden. Derfor velger jeg å ta pdf-filen med til en kopierbutikk der de har mulighet til å skrive ut med laserskriver. Utskriftene er da ikke vannoppløselige og holder selv om etikettene blir veldig bløte

Hvor mye pleier de å ta for kopiene av etikettene?  :skaal:
 
Jeg husker ikke så godt, om det var 5 eller 10 kroner. De tok ikke oppstartkostnader, noe mange andre i bransjen gjør. Neste gang jeg stikker innom skal jeg spørre.
 
Eduard skrev:
Jeg husker ikke så godt, om det var 5 eller 10 kroner. De tok ikke oppstartkostnader, noe mange andre i bransjen gjør. Neste gang jeg stikker innom skal jeg spørre.

Haha, såpass lite "ærnte fali" :)

Tror også mamma kan fikse det på jobben, og da går det jo uansett bra .
 
Tilbake
Topp