Fallende effektivitet, hva er galt?

Leho

Norbrygg-medlem
Feiret i kveld ett år som hjemmebrygger. Året har gitt mange gode opplevelser og mye godt øl, men det er en ting som plager meg as I key... For et år siden brygget jeg en Pale ale, ferdig sett, med snaut 7 kg malt. Fikk ut ca 22 liter med OG 1068. Sterk og fin Pale Ale. I kveld brygget jeg en trippel med noe mer malt (mest pils, litt hvete og litt munich) + 375 gram sukker. OG ble målt til 1062???? Oppskriften, som var nedskalert omtrentlig fra 40 L vørter til 25 liter vørter, oppga OG 1090!!! Det er langt fra 1090 til 1062!
Prosedyren jeg fulgte i kveld var svært lik slik jeg husker den fra ett år siden. Største forskjellen er mer skyllevann nå enn da (men den gang hadde jeg nok noe mer vann i mesken). Den eneste andre forskjellen jeg kan tenke meg er at jeg sirkulerte hyppigere for ett år siden enn jeg gjorde i kveld.
Bratbergen min har levert 33 batcher, alle, med unntak av to, på ca 25 liter. Siden i sommer har jeg fått lavere OG enn jeg har tenkt meg, uten at jeg har kalkulert noe nøyaktig. Er det noen der ute som føler for å prøve å sette meg på rett spor for å finne en forklaring på den dalende effektiviteten?
Jeg vet at infoen her er mangelfull, men svar kan gis om rette spørsmålet stilles. PFT!
 
Edit: Målte SG før kok og beregnet på Brewersfriend.com at SG før kok ved 20 C var på 1058. Som sagt var OG etter kok og tilførsel av 375 g sukker 1062. Her er det da noe som ikke henger på greip?
 
Brygger inne og bruker hydrometer fra Europris


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje kvernen din gradvis har justert seg ut? Eller at malten begynner å bli gammel? Hvis du ikke får rørt ut melballer vil utbyttet naturligvis bli lavere.
 
Har ikke kvern, kjøper ferdig knust. Rører som besatt når maltet helles i bøtta, men baller mkan selvsagt forekomme.
Det som frustrerer meg mest nå er at hydrometermålingene som er nevnt ovenfor ikke henger på greip
 
har opplevd 10 poeng for lite med brygging ute når det var kaldt. Noen dyrere refraktometere har innebygget temp kalibrering, med de fleste har ikke det.
 
Har ikke kvern, kjøper ferdig knust. Rører som besatt når maltet helles i bøtta, men baller mkan selvsagt forekomme.
Det som frustrerer meg mest nå er at hydrometermålingene som er nevnt ovenfor ikke henger på greip

hydrometer er jo billige greier, er jo lett å forsøke et nytt ett? Eller føler du at mesken er tynn og at øllen er svak?
 
Hvis effektiviteten er lavere på lysere øl, kan det være ph er for høy, og kan justeres med melkesyre, gypsum salt eller kalsiumklorid
 
Dersom målingene er gjort riktig, tror jeg det helt enkelt skyldes ulikheter i knusingsgrad fra butikk, sammen med unøyaktigheter i malt og væskemengder.
 
Jeg er ganske fersk i ølbrygging, men jeg har en trippel til gjæring og hadde 1055 SG før jeg tilsatte 1,5 kg sukker og oppnådde 1090 OG Dette sto i oppskriften. Er ikke 375g litt for lite ?

Det skulle ha vært til 25l, men endte med 19l...
 
Skulle du tilsatt 375g sukker for å oppnå en OG på 1.090 og 25l, men tilsatte 1.5kg og oppnådde riktig OG ved 19l?
 
Trådstarter skulle lage 25l og tilsatte 375g. Mens på min trippel oppskrift sto det at jeg skulle tilsette 1.5kg sukker for å komme opp til 1085 på 25l. At jeg fikk 19l er vel fordi jeg koker for hardt og har for lite vann.
 
Tilbake
Topp