Fermzilla. Bruk, tips og triks

Hei! Kort spørsmål bare. Når jeg måler Sg med fermzilla så blir det igjen væske i røret etter bruk av krana. Kan det bare stå eller bør det tilbake i tanken?
 
Hei! Kort spørsmål bare. Når jeg måler Sg med fermzilla så blir det igjen væske i røret etter bruk av krana. Kan det bare stå eller bør det tilbake i tanken?
Røret? Tenker du på slangen som dupper oppi der? I såfall så kommer det øl i den uansett om du tar prøver eller ei :)
 
Jeg er visst litt upresis i beskrivelsen. Ja, det er slangen jeg mener. Forstår at det ikke er så farlig med det som blir værende igjen. Ja, det er picknickran jeg bruker når jeg tapper ut til måling.
Takk for tilbakemeldinger :)
 
Jeg er visst litt upresis i beskrivelsen. Ja, det er slangen jeg mener. Forstår at det ikke er så farlig med det som blir værende igjen. Ja, det er picknickran jeg bruker når jeg tapper ut til måling.
Takk for tilbakemeldinger :)
Siden det er slangen du snakker om og at du bruker piknikkran, det i slangen på innsiden av fermzillaen er fine, men mellom hver prøve du tar, skyll slangen som går mellom fermzillaen og piknikkran og starsan før neste prøve :)
 
Hei. Jeg har et spørsmål til dip tube. Jeg har brukt Fermzilla 30 L All Rounder med dip tube og filter to ganger, og begge gangene har jeg hatt problemer med gass i tappelinja. Når det først har kommet gass inn, vil slangen flyte høyere, og fortsette å slurpe gass. Jeg har etter første gangs bruk tilpasset lengden på slangen, og satt på en rustfri mutter for å få slangen til å ligge riktig. Problemet gjentok seg den andre gangen også. Det ser ut som filteret etter noen liter tapping tetter seg, begynner å ta inn gass, og ender opp som en ekstra flottør. Løsningen var aggressiv risting av gjæringskaret, bannskap, åpning av lokk og løfting av slange, og til slutt reversering av øl for å fylle slangen igjen. Det siste hadde best effekt, og jeg fikk tappet resten. Er det flere som har samme erfaring med dette ubrukelige produktet? Hva er i så fall løsningen? Jeg ser det finnes andre typer dip tube, f.eks. Flotit 2.0 (https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/flotit-2-0-floating-dip-tube-med-dobbelt-filter). Er det noen som har prøvt det? Er det bedre å fjerne filteret, og evt. bruke et filter mellom gjæringskar og ølfat?
 
Har X antall allrounder og aldri hatt problem med filteret og tapping. Har gjæret både med og uten trykk. Gjæret uten trykk når jeg skal ha på flasker og fat. Til flaskene bruker jeg ballock med slange og flaskefyller. Kun minimum trykk for å få det på flasker ( blir mye skum hvis mye trykk, eller trykkgjæring). Fantastisk ved fatfylling både med og uten trykkgjæring.
 
Tilbake
Topp