Fermzilla. Bruk, tips og triks

Den ventilen gleder jeg meg til blir tilgjengelig her i norge!

Jeg har prøvd noe sånt, DIY-type. Det funka dårlig; humla satte seg på tverke. Så jeg er rimelig skeptisk til den der. Den enkle løsninga, som antakelig blir noe mindre oksygentett, er å bruke ei trakt med diameter akkurat så du får den ned i ventilhullet. Så kan du helle pelletsene nedi - men ikke alt på en gang; det går rett og slett ikke.
 
Jeg har prøvd noe sånt, DIY-type. Det funka dårlig; humla satte seg på tverke. Så jeg er rimelig skeptisk til den der. Den enkle løsninga, som antakelig blir noe mindre oksygentett, er å bruke ei trakt med diameter akkurat så du får den ned i ventilhullet. Så kan du helle pelletsene nedi - men ikke alt på en gang; det går rett og slett ikke.
Skjønner skepsisen, men vi får se når det kommer. Bestilte en på Aliexpress nå - har en tro på at det er godt nok. Det ideelle ville selvølgelig vært et lokk med TC-kobling eller noe slikt, men det blir jo litt overkill igjen og man kunne heller kjøpt fermzillaen med kopp under.
 
Skjønner skepsisen, men vi får se når det kommer. Bestilte en på Aliexpress nå - har en tro på at det er godt nok. Det ideelle ville selvølgelig vært et lokk med TC-kobling eller noe slikt, men det blir jo litt overkill igjen og man kunne heller kjøpt fermzillaen med kopp under.

Det skal gå greit hvis en banker litt på flaska ifølge Kegland. Det er 2 cm åpning, så det skulle kunne gå bra hvis pelletsen er helt tørr.

Fint at du melder deg som testpilot, la oss få høre hvordan det funker når du har prøvd den :)
 
Det skal gå greit hvis en banker litt på flaska ifølge Kegland. Det er 2 cm åpning, så det skulle kunne gå bra hvis pelletsen er helt tørr.

Fint at du melder deg som testpilot, la oss få høre hvordan det funker når du har prøvd den :)

Pellets varierer en del i størrelse. De minste går nok greit, og så kan en kanskje eventuelt bruke litt stump vold mot de største.
 
Flaska akkurat en Vestkyst fra en flat bottom med kran, og det funker nydelig. Med den plasseringa krana har, får jeg ikke problemer med at det følger med humle over i blandekaret, og jeg taper minimalt med øl.

Hvis jeg skulle tappa fra overflaten med ei sånn flytekule, kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skulle unngått å suge ned en masse humle. Jeg bruker wyeast 1318, og det ligger alltid ei solid kake på overflaten med ei blanding av gjær og humle. Men jeg har jo ikke prøvd det der, så jeg får heller spørre dere som har prøvd hvordan det går:).
 
Det funker så fint atte. Jeg tok nettopp og tappet en prøve fra en Rødskjegg, ren og fin prøve. Det er bare første prøve etter gjæring som tar med litt grums, men det er bare 5 ml, etter det er det ikke noe problem.
 
Flaska akkurat en Vestkyst fra en flat bottom med kran, og det funker nydelig. Med den plasseringa krana har, får jeg ikke problemer med at det følger med humle over i blandekaret, og jeg taper minimalt med øl.

Hvis jeg skulle tappa fra overflaten med ei sånn flytekule, kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skulle unngått å suge ned en masse humle. Jeg bruker wyeast 1318, og det ligger alltid ei solid kake på overflaten med ei blanding av gjær og humle. Men jeg har jo ikke prøvd det der, så jeg får heller spørre dere som har prøvd hvordan det går:).

De av oss som er så siviliserte at vi har kjøleapparatus sørger for å senke temperaturen slik alt legger seg på bunnen uansett. ;)
 
Så mye styr for å få til det jeg fiksa med et stegbor:p.
Ja, men man må se på hele prosessen. Det er enklere å ha en gjæringsbøtte i et kjøleskap med temperaturkontroll enn å flytte de rundt til det rommet som har riktig temperatur til en hver tid. Litt trykk kan man få på slutten av gjæringen selv om man ikke har gjæret under trykk underveis. Og da har man til CC også. Og så får man helt O2 fri overføring til fat eller flasker. Men kran fungerer jo det også og ølet blir nok helt sikkert. Jeg begynte slik, men går nok ikke tilbake.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Ja, men man må se på hele prosessen. Det er enklere å ha en gjæringsbøtte i et kjøleskap med temperaturkontroll enn å flytte de rundt til det rommet som har riktig temperatur til en hver tid. Litt trykk kan man få på slutten av gjæringen selv om man ikke har gjæret under trykk underveis. Og da har man til CC også. Og så får man helt O2 fri overføring til fat eller flasker. Men kran fungerer jo det også og ølet blir nok helt sikkert. Jeg begynte slik, men går nok ikke tilbake.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg kunne jo godt ha hatt den i kjøleskap med temperaturkontroll om jeg hadde villet. (Men det blir ikke mye flytting; det er snakk om noen meter - hvis det er behov for det, og ofte er det ikke det.)

Jeg CC'er ikke, så det er ikke noe problem - og det finnes enkle måter å fikse det på om jeg hadde villet.

Jeg kan ikke flaske med mottrykksfyller direkte fra gjæringskaret, det er sant. Men jeg karbonerer naturlig, så det er uansett ikke aktuelt. Jeg ser at jeg kunne latt ølet karbonere i gjæringstanken - akkurat det er en tanke. Men ellers fikser jeg enkelt å unngå innblanding av luft unntagen akkurat i det som skjer der ølet møter flaska.

(Ellers mener jeg nok oksygen-problemet er en liten smule overdrevet - men dette er ikke tema i denne tråden. Jeg gjorde en liten test med 6 uker gammel NEIPA her om dagen. Jeg hadde satt til side den første og den siste flaska jeg tappa opp. Den første var oksygenfri, jeg hadde tatt meg bryet med å purge flaska godt, også. Den andre gjorde jeg ikke det med, og dessuten hadde ølet fått blandet inn noe luft i det karet jeg tappet fra (blandekaret) etter hvert. (Hadde et sånt halvveis system ei stund, men nå er det heltett.) Og det var ikke mulig å se noen forskjell, eller lukte eller smake noen forskjell, på de to ølene. Og jeg er temmelig sikker på at fargen var den samme som da ølet var ferskt. Kort sagt; ingen tegn til oksidering i noen av dem.)
 
(Ellers mener jeg nok oksygen-problemet er en liten smule overdrevet - men dette er ikke tema i denne tråden. Jeg gjorde en liten test med 6 uker gammel NEIPA her om dagen. Jeg hadde satt til side den første og den siste flaska jeg tappa opp. Den første var oksygenfri, jeg hadde tatt meg bryet med å purge flaska godt, også. Den andre gjorde jeg ikke det med, og dessuten hadde ølet fått blandet inn noe luft i det karet jeg tappet fra (blandekaret) etter hvert. (Hadde et sånt halvveis system ei stund, men nå er det heltett.) Og det var ikke mulig å se noen forskjell, eller lukte eller smake noen forskjell, på de to ølene. Og jeg er temmelig sikker på at fargen var den samme som da ølet var ferskt. Kort sagt; ingen tegn til oksidering i noen av dem.)

Ble beldig nyskjerrig nå på hvordan du fikk til det og hvordan du er sikker på at den var oksygenfri :)

peram
 
Ble beldig nyskjerrig nå på hvordan du fikk til det og hvordan du er sikker på at den var oksygenfri :)

peram

Litt uheldig ordvalg:). Men: Jeg fyller blandekaret (speidel gjæringskar) helt opp med starsan, og driver den ut med CO2. Null oksygen i det karet. Så heller jeg karboneringsvørteren oppi blandekaret, og da må jeg skru av lokket, og der kommer det inn litt oksygen. Så kobler jeg en slange fra toppen av blandekaret til toppen av gjæringskaret, og en slange fra kran til kran, og tapper over. Ikke noe oskygen inn der, altså.
Videre, når jeg skal flaske, kobler jeg CO2-tanken til blandekaret, sånn at jeg hele tida får inn CO2, og ikke luft, etter hvert som jeg tapper. Og så sørga jeg for å "purge" de første flaskene jeg fylte. Så det kom minimalt med luft til det ølet. Noe mer i de andre flaskene, som jeg ikke fylte med CO2.

Jeg tror det kommer lite oksygen til i flaskene når man er veldig forsiktig under tappingen. Det var i alle fall ingen forskjell mellom "purga" flaske og "ikke-purga".
 
Sist redigert:
Videre, når jeg skal flaske, kobler jeg oksygentanken til blandekaret, sånn at jeg hele tida får inn CO2, og ikke luft, etter hvert som jeg tapper. Og så sørga jeg for å "purge" de første flaskene jeg fylte. Så det kom minimalt med luft til det ølet. Noe mer i de andre flaskene, som jeg ikke fylte med CO2.
Forhåpentligvis bruker du CO2-flaske og ikke oksygentank ;)
 
Har en batch klar til tørrhumling nå, og den har gjæret på 1 bar og har enda det trykket. Bør man å slippe ut trykket før jeg tørrhumler via oppsamlingsbeholderen under? Evt. kjøre på med tilsvarende trykk med Co2 i oppsamlingsbeholderen før jeg åpner ventilen?
 
Har en batch klar til tørrhumling nå, og den har gjæret på 1 bar og har enda det trykket. Bør man å slippe ut trykket før jeg tørrhumler via oppsamlingsbeholderen under? Evt. kjøre på med tilsvarende trykk med Co2 i oppsamlingsbeholderen før jeg åpner ventilen?
Jeg ville brukt høyere trykk i beholderen enn i tanken for å få dratt humlen ut av beholderen. Spesielt hvis det er mye humle.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp